Med växellådan på plats och allt annat tillbakamonterat var det dags att se om motorn gick att starta.
Vred på nyckeln och det var stendött.
Jag hade för hand dragit runt motorn så visste att den inte var stum.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-736ed20bb8e3b1f9bc20f69340056166.jpg]()
Började felsöka och insåg då att kabeln till startsolenoiden på startmotorn inte var hel. Ström skickades ut från tändningslåset men inget kom fram.
Hittade en kontakt i motorutrymmet som hade slagits sönder av tryckplattedelarna. Lagade och försökte igen.
Fortfarande stendött.
Provade med direktström på startmotorn och den var död.
Plockade startmotorn från reservdelsgalanten och vips så drog motorn runt på direktström.
Provade med nyckeln igen och bilen var stendöd.
Lusläste elshemat och kom fram till att amerikanska bilar har en sensor på kopplingen som blockerar startmotorn om kopplingen inte är nertryckt.
Fullständigt värdelöst då 7Bults motorerna har en tendens att få crank walk om man startar med kopplingen nertryckt innan man fått upp oljetrycket.
Lokaliserade relät och ersatte det med en Jumper.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-e7bcfd2d68b0b4cef7ac111f0d0a7e16.jpg]()
Givaren på kopplingen används också till att stänga farthållaren så ville behålla den på plats.
Helt plötsligt så gick motorn att dra runt och efter några varv hoppade den igång och lät jättefint.
Succé!
Då var nästa problem att beta av besiktningstvåorna från 10 år sen.