Batteri laddas inte. Kortslutning? BMW E46 320i 2001

nefus
26 september 2018 · 5 Inlägg

Som rubriken säger har jag ett problem med min generator, eller rättare sagt med att batteriet inte laddas.
Det jag har gjort är att jag har köpt en ny generator med en ny regulator och testat betteriet för att se om det har packat ihop. Men vad jag kan se så funkar batteriet som det ska men får ingen ström till sig.
Inte blev det bättre av att den nya generatorn sattes dit heller.
Dagen innan batterilampan tändes på instrumentpanelen så for höger blinkersglas ut. Plastclipset som håller det på plats hade blivit gammalt och gått sönder. Så jag beställde ett nytt och tryckte dit det så gott det gick. Dock så hade tätningslisten gått sönder och ramlat bort. Dagen då batterilampan tändes var det ett rejält regnoväder och vad jag funderar på är om det har kommit in fukt på ett känsligt ställe och en kortslutning kan ha uppstått som orskar mitt problem?
Är det någon som har varit med om något liknande och kan ge något tips eller råd i frågan?
Bilen är en BMW 320i E46 från 2001 och har gått ca 15000 mil

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 september 2018 · 4 917 Inlägg

Undrar om du mäter med instrument?
Isåfall är det ju lätt att se om generatorn laddar.
Laddningslampan måste lysa strax innan start för att slockna då generatorn börjar ladda.
Vad får du för värde när du mäter över generator och batteri med motorn igång?

Senast redigerat av bilknuffaren (26 september 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
nefus
26 september 2018 · 5 Inlägg

Det jag har använt är igentligen bara bilens eget diagnos system. Jag kan se att batteriet, efter ha laddat upp det, ligger på 12,2 v med tändningen på. Och efter jag startat bilen ligger den kvar där en stund innan det långsamt börjar tappa styrka.
Laddningslampan börjar mycket riktigt lysa när tändningen slås på men slocknar inte när motorn startar

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 september 2018 · 4 917 Inlägg

Detta visar att generatorn inte laddar..
Har du kollat att batterianslutningarna och jord är ordentligt anslutna?

Senast redigerat av bilknuffaren (26 september 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
nefus
26 september 2018 · 5 Inlägg

Det är vad jag kommit fram till också. smile
Eftersom jag bytt generator så är det just alternativa lösningar jag jagar. Jag har kollat kablarna som går in i generatorn, kabeln som leder till batteriet och kablarna som är vi batteriet. Alla såg fina ut och hade ingen oxidering på kontaktytorna. Dock ska jag säga att jag har inte gått över de med voltmätare. Det ska jag få låna en till helgen. Men bortsett från de kablarna, finns det något annat ställe där en kortslutning eller ett kabelbrott kan ställa till det?

zzr94092
26 september 2018 · 4 378 Inlägg

Köpte du en NY  generator, eller nån från skroten?

nefus
26 september 2018 · 5 Inlägg

En begagnad blev det.

zzr94092
26 september 2018 · 4 378 Inlägg

Skriv det då,inte att du köpt en "ny".
Går laddningen via något relä, eller som förr i tiden? Eller är det så enkelt att din begagnade generator är trasig åxxå..

nefus
27 september 2018 · 5 Inlägg

Naturligtvis kan problemet fortfarande vara generatorn. Fast nu frågade jag ju om det kan tänkas vara något annat än just generatorn.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 september 2018 · 4 917 Inlägg

Du kan med gott samvete utgå ifrån att det är generatorn som sagt sitt.
Om t ex batteriet varit urladdat så hade generatorn laddat på för fullt och lampan slocknat.
Hade du haft en kortslutning så hade ju batteriet snabbt blivit urladdat och du hade inte kunnat starta.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
27 september 2018 · 9 296 Inlägg

När generatorn verkar gå sönder så är det alltid en bra idé att ta den till en bilelektrisk verkstad. De kollar igenom, gör rent, renoverar generatorn. Det blir billigare än en ny men kanske lite dyrare än en från skroten. Samtidigt så vet man då med säkerhet att den är ok. Dessutom kanske de då ser att den inte var trasig vilket betyder att det är något annat fel. Så mitt råd är, plocka loss generatorn och ta med den till nån som granskar den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 september 2018 · 4 917 Inlägg

Det ska bli spännande att se vad TS tänker göra, men trots allt så har han nog fått ett dåligt exemplar från skroten och han kan nog påpeka detta för vederbörande tycker jag..
Trots allt så kostar en skrotfärdig generator bortåt 800 och lämna bort den till renovering kostar nog det dubbla..
Så reken blir nog att återbörda generatoreländet till skroten och begära en annan..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang