Finns det någon "trim" topp till en b21

244Lover
2 oktober 2018 · 103 Inlägg

Finns det någon trim topp till en volvo b21 tex som att b230 har 531 topp finns det något liknande till b21 och om det finns behöver jag byta förgasare för att få bilen att gå bättre eller blir det skillnad med original förgasare

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
Mack Forum- och sitemoderator
2 oktober 2018 · 26 136 Inlägg

Fast 531 är ingen trimtopp heller. Snarare en av de "bättre" orginaltopparna.

B21 är väl bara en mindre B23? Då kan du väl montera på en 405-topp eller liknande?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
244Lover
2 oktober 2018 · 103 Inlägg

Men går det att montera en topp som är avsedd för motor med större borr än min motor tex b23 topp på b21

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
simlar
3 oktober 2018 · 5 524 Inlägg

Ja det passar med 405 och 531 på B21.

Däremot ger dom vanliga 160/398/530 ett bättre bottendrag än 405/531.

Kan rekommendera att du investerar i en K-kam bara, den ger så gott som likvärdigt bottendrag men motorn drar mycket bättre över 3000rpm än med original A-kam.

Angående förgasaren så räcker inte original Stromberg 175CD så värst långt, stryper nog redan med motorn original.
Satsa på dubbla Stromberg för budget-trim eller dubbla Weber (elr Fajs om du vill snåla litegrann).

Senast redigerat av simlar (3 oktober 2018)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
244Lover
4 oktober 2018 · 103 Inlägg

simlar skrev:
Ja det passar med 405 och 531 på B21.

Däremot ger dom vanliga 160/398/530 ett bättre bottendrag än 405/531.

Kan rekommendera att du investerar i en K-kam bara, den ger så gott som likvärdigt bottendrag men motorn drar mycket bättre över 3000rpm än med original A-kam.

Angående förgasaren så räcker inte original Stromberg 175CD så värst långt, stryper nog redan med motorn original.
Satsa på dubbla Stromberg för budget-trim eller dubbla Weber (elr Fajs om du vill snåla litegrann).

Villken/villka förgasare rekommenderar du. Jag vill fortfarande bibehålla någon form av bränsle ekonomi tex villka fajs förgasare och weber förgasare

Senast redigerat av 244Lover (4 oktober 2018)

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
simlar
4 oktober 2018 · 5 524 Inlägg

244Lover skrev:

simlar skrev:
Ja det passar med 405 och 531 på B21.

Däremot ger dom vanliga 160/398/530 ett bättre bottendrag än 405/531.

Kan rekommendera att du investerar i en K-kam bara, den ger så gott som likvärdigt bottendrag men motorn drar mycket bättre över 3000rpm än med original A-kam.

Angående förgasaren så räcker inte original Stromberg 175CD så värst långt, stryper nog redan med motorn original.
Satsa på dubbla Stromberg för budget-trim eller dubbla Weber (elr Fajs om du vill snåla litegrann).

Villken/villka förgasare rekommenderar du. Jag vill fortfarande bibehålla någon form av bränsle ekonomi tex villka fajs förgasare och weber förgasare

För att behålla vettig bränsleekonomi rekommenderar jag inte förgasare alls utan skulle då rekommendera insprutning istället, eller ja egentligen rekommenderar jag alltid insprutning då förgsare är ett jävla meck i mitt tycke.

Det som ger lite mer effekt än original men ändå vettig bränsleekonomi vore ett B230K-insug och en stående Weber 36/36, billigaste alternativet utöver dubbla stromberg.

Dubbla liggande Weber 40mm eller 45mm är ju ett väl beprövat recept inom rallyvärlden och räcker då till dubbla originaleffekten med rätt kringutrustning.
Fajs är kopior på liggande Weber-förgasare, sägs funka riktigt bra om man byter ut alla munstycken och emulsionsrör till äkta Weber.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang