Volvo 745 -87 Vibrationer i specifik hastighet (Inte stödlager)

Moseby Volvonisse
2 oktober 2018 · 46 Inlägg

Har som rubriken en 745 som jag efter ett tag började märka att vibrationer uppstod vid specifika hastigheter.

Så fort jag kommer upp i 70km/h så börjar jag känna en hårdare och hårdare vibration i hela bilen. Det liksom vibrerar/dånar så man t om. får höja på radion för att höra nåt.
Mellan 70-110km/h är det som värst, efter 110km/h så börjar vibrationerna att avta.

Antog att det var stödlagret och köpte ett sprillans på mekonomen och bytte. Det gamla stödlagret var HELT slut, sprucket i stort sett överallt och slitet.
När det nu är bytt så märker jag absolut ingen skillnad. Tycker ju att det borde blivit någon skillnad alls när man bytte från ett såpass dåligt stödlager?

Känner inga märkvärdiga vibrationer i växelspak heller.


Någon som har tips på hur jag ska felsöka detta? Hört så mycket som kan vara fel men orkar inte byta en massa grejer som inte visar sig vara fel på.

Hjullager? Varför isåfall i specifika hastigheter?
Fjädrarna bak har jag hört? att chassi blir snett vid högre hastighet om fjädrarna är slut?
Bakaxel?

Hjälp tack.

Volvo 745 (1987)
jaka54
2 oktober 2018 · 5 729 Inlägg

Hej!
Om det är hjullager så brukar man höra att det brummar eller rasslar. Hissa upp bilen och snurra på hjulen!
Är kardan rätt monterad?? Att stödlagret såg ut som det gjorde (slitet) kanske berodde på att tidigare ägare inte monterat kardan rätt. Har för mig att det finns markeringar på utgående axeln på växellådan och kardan som ska lina upp.

Moseby Volvonisse
3 oktober 2018 · 46 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om det är hjullager så brukar man höra att det brummar eller rasslar. Hissa upp bilen och snurra på hjulen!
Är kardan rätt monterad?? Att stödlagret såg ut som det gjorde (slitet) kanske berodde på att tidigare ägare inte monterat kardan rätt. Har för mig att det finns markeringar på utgående axeln på växellådan och kardan som ska lina upp.

Det glömde jag nämna. Jag såg inga markeringar på kardan, är det säkert att det finns på alla kardaner? Vissa säger att det endast är på 940 som markeringar finns på M47 etc.

Jag får krypa och kolla igen isåfall om jag hittar några märkningar, det jag också tänkte på om kardanen är felmonterad från början så spelar det ju ingen roll om man byter stödlager.

Volvo 745 (1987)
Forsen_fbg
3 oktober 2018 · 10 Inlägg

Hur ser bakre axelkorset ut. Det kan skapa ett otroligt oljud.

M.V.H.  Sven-Åke

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang