8 oktober 2018
Trådstartare
Hejsan på er!
Till en början är jag osäker på om jag är i rätt kategori och hoppas att ni orkar läsa mitt inlägg.
Läget är följande- vi har flyttat till Luleå och som ni vet är vintern lite råare här än i Stockholm och jag tror att min bensinvärmare inte är lika bra idag som när bilen togs ut för 12 år sedan. Plus att vid -20 så känns det lite sådär att bråka med batteriet vid start.
Eftersom min plan är att behålla bilen väldigt länge till så vill jag ju värna om motorn och söker nu efter den bästa motorvärmaren till aset. Jag är införstådd med att det finns tre varianter av värmare utöver den bränsledrivna. Slangvärmare och den utanpåliggande blockvärmaren vet jag finns till min bil. Däremot så säger skruvat att de har en ”doppvärmare” ifrån calix till min bil. Vet dock ej om det stämmer.. Sen har Volvo en som man monterar på oljekylen, har den samma funktion som en doppvärmare?
Allra helst vill jag ha en som även laddar batteriet när värmaren är i drift. Den stora frågan från mig är finns doppvärmare med batteriladdare till min bil? Tycker att defa och calix sidor är lite svåra att förstå vad det är för typ av värmare.. Om doppvärmare ej finnes, är då en slangvärmare lika effektiv eller det man förlorar försumbart mot en doppis? Svärfar säger att han var nöjd med sin utanpåliggande blockvärmare men vet inte om jag köper det..
Tacksam för alla tips och erfarenheter av de olika värmarna!