V70 GLT gen 1 170hk, kallstartsproblem

Hiphoppucko
10 oktober 2018 · 72 Inlägg

Hejsan, en v70 från 1999 170hk B5244S som gått 37k mil, vid start när den är kall inte vill igång riktigt, går att hålla igång den med gas, annars dör den. Den startar på andra försöket med gas utan problem.

Drog ur lmm men ingen skillnad förutom lite flux på varvet, finns det någon kallstartsventil som krånglar på dessa? Eller kan det vara luftmassemätaren? Bränsle tryck fanns, pumpen går, verkar som den misständer det första, sedan går den som vanligt, pigg.

Ska läsa felkoder när jag fått ordning på autocom, men ingen motorlampa lyser, kan ett stiftbyte kanske lösa detta? Eller är det ett vanligt fel?

Tack på förhand!

Hiphoppucko
12 oktober 2018 · 72 Inlägg

Fick ingen felkod på något av dom problemen varken med VIDA eller autocom, immobilizern har krånglat men då går det inte att hålla igång bilen som det går nu.

Kan kallstartsventilen kärva eller något? Eller är det bara att byta? Eller är det något annat som kan krångla som ger samma symptom?


Tacksam för svar smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 oktober 2018 · 4 917 Inlägg

Om den startar och går bra på andra försöket, så prova att bygga upp bränsletrycket med att vrida nyckeln 2 ggr till läget strax innan start.
Funkar det då så är du kanske felet på spåren..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hiphoppucko
12 oktober 2018 · 72 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Om den startar och går bra på andra försöket, så prova att bygga upp bränsletrycket med att vrida nyckeln 2 ggr till läget strax innan start.
Funkar det då så är du kanske felet på spåren..

Tjena, måste ge gas för att den ska starta oavsett vad, men absolut, ska provas! Tack för svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang