Suzuki swift -10 bakre bromsar låsta

baski
28 oktober 2018 · 5 Inlägg

Jag har en Suzuki swift från 2011 som jag ägt i ca 1 år. Bilen har funkat fint tills förra veckan då det började skrika i från bakdäcken. Ljudet kom endast när bilen var i rullning. I samband med en besiktning jag hade i helgen så lyfte besiktiningsmannen upp bilen och prövade snurra på bakdäcken, och det var knappt att däcken gick att snurra på.
Framdäcken var det däremot inga problem med.

Jag har prövat släppa på handbromsspänningen utan framgång, mitt lekmannaöga såg inte heller något könstigt när jag kollade på bromsarna när jag bytte till vinterdäck. Det fanns gods kvar på beläggen, skivorna hade ingen slitningskant och oken var relativt fräsha och rostfria.

Men jag kan inte släppa tanken på att det är något med handbromsen som spökar, eftersom det är båda däcken bak som är tröga och det är väl dom som låser i med handbromsen?

Är det någon som varit med om något likande och kan kanske komma med något tips på vad det kan vara för fel?

Ante-S2
28 oktober 2018 · 4 Inlägg

Jag har en Swift från 2014 och på den så rostar beläggen fast i oken som gör att beläggen fastnar och bromsarna ligger på. Prova ta loss beläggen och gör rent i spåren där dom glider, smörj gärna glidtyorna med något lämpligt.

torsen
29 oktober 2018 · 7 238 Inlägg

Det är fråga om bakhjulen..
Tror den har trumbromsar bak.
Demontera trummorna och kolla så att inte beläggen släppt från backarna och s a s kilat fast sig.
Med pallad bil, går det lika tungt att rotera bakhjulen åt båda hållen?

Ante-S2
29 oktober 2018 · 4 Inlägg

torsen skrev:
Det är fråga om bakhjulen..
Tror den har trumbromsar bak.
Demontera trummorna och kolla så att inte beläggen släppt från backarna och s a s kilat fast sig.
Med pallad bil, går det lika tungt att rotera bakhjulen åt båda hållen?

Du kan ju tro vad du vill, men när han säger att skivor och belägg ser ok ut så förutsätter jag att han inte menar trummor...

Det är bakbromsarna jag pratar om med.

torsen
29 oktober 2018 · 7 238 Inlägg

"Vanliga" Suzuki Swift 2010 har trummor bak.
Suzuki Swift Sport 2010 däremot har skivor bak.
Eftersom hen endast skrev Swift så utgick jag från att ts menade "vanliga" Swift.
Ts får berätta själv vilken modell hen har.

baski
29 oktober 2018 · 5 Inlägg

Jag har skivbromar bak, det är regnr nob798. Det här är en fyrhjulsdriven swift kan jag tillägga. 

Pratade med Mekonomen också som bekräftade att beläggen kan rosta fast, och då kan det räcka med att ta isär och smörja upp precis som Ante nämnde.
Jag håller tummarna på det!

Tack för svar förresten!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 oktober 2018 · 13 742 Inlägg

Sitter handbromsen i oken kan armarna fastnat till handbromsen. Annars skulle jag testa att klappa på bromsok en med en hammare och se om ett släpper är ju inget stort jobb att byta bromsklossar och slipa rent allt.. För skulle byta dom om jsg rev ner det oavsätt skick

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Walterwhite
29 oktober 2018 · 4 Inlägg

Fanns med både skivor och trummor på vanliga swiften. Berodde om man hade en comfort eller en exclusive


torsen skrev:
Det är fråga om bakhjulen..
Tror den har trumbromsar bak.
Demontera trummorna och kolla så att inte beläggen släppt från backarna och s a s kilat fast sig.
Med pallad bil, går det lika tungt att rotera bakhjulen åt båda hållen?

Walterwhite
29 oktober 2018 · 4 Inlägg

Inte ovanligt att kolven bak kärvar. Går att plocka isär och göra rent.


baski skrev:
Jag har en Suzuki swift från 2011 som jag ägt i ca 1 år. Bilen har funkat fint tills förra veckan då det började skrika i från bakdäcken. Ljudet kom endast när bilen var i rullning. I samband med en besiktning jag hade i helgen så lyfte besiktiningsmannen upp bilen och prövade snurra på bakdäcken, och det var knappt att däcken gick att snurra på.
Framdäcken var det däremot inga problem med.

Jag har prövat släppa på handbromsspänningen utan framgång, mitt lekmannaöga såg inte heller något könstigt när jag kollade på bromsarna när jag bytte till vinterdäck. Det fanns gods kvar på beläggen, skivorna hade ingen slitningskant och oken var relativt fräsha och rostfria.

Men jag kan inte släppa tanken på att det är något med handbromsen som spökar, eftersom det är båda däcken bak som är tröga och det är väl dom som låser i med handbromsen?

Är det någon som varit med om något likande och kan kanske komma med något tips på vad det kan vara för fel?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang