Passat 1.9tdi -02 Hög förbrukning

jottosson
3 november 2018 · 606 Inlägg

Köpt en passat 1.9 tdi tycker den drar mycke soppa datorn säger typ 0.9 blandad körning ..

28.000mil


Tips på vad man kan göra/byta som kan få ner förbrukningen?

Kan det lagas ska det lagas! :)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 november 2018 · 17 470 Inlägg

Tjena Jottosson! Trodde du hade dött eller något big_smile

Nåväl, en förbrukning på 0.9 är väl rätt kraftig. Min pendlarbil med bensin-V6:a under huven drar samma... Men har du mätt upp den med hjälp av tripmätaren? Hur fort kommer den upp i rätt temp? Är den svensksåld? Hur är värmen i kupén? Japp, jag är ute efter något med dessa frågor...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jottosson
3 november 2018 · 606 Inlägg

Haha nädå... 2 ungar å hus å jobbar som maskinist så finns dåligt med tid numera..

Kommer upp i temp relativt fort, bra värme i kupén.. nya glödstift så startar bra...  😅 inte mätt upp med trippen men har kört dryga 40 mil nu å mätaren står på halvtank å enligt datorn runt 30 kvar att köra så de stämmer nog

Kan det lagas ska det lagas! :)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 november 2018 · 17 470 Inlägg

Där ser man! Då har du och göra ja!

Jag tänkte om den har värmestyrd dieselvärmare. De kan dra en del. Annars kan du prova att starta den utan att glöda någon dag då tempen ligger på noll-sträcket. Den ska hoppa igång utan att tveka. Gör den inte det så är maskin rätt slut och då kräver den mer bränsle givetvis.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jottosson
4 november 2018 · 606 Inlägg

Startar som en klocka utan glödning i 0 grader

Kan det lagas ska det lagas! :)
jottosson
4 november 2018 · 606 Inlägg

46.3 mil = 35.7L = 0.77L/mil blandad körning

Kanske inte är helt åt helvete ändå

Kan det lagas ska det lagas! :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang