3161
Sök

Problem med Dieselvärmare Volvo V70 11

128 Inlägg
6 november 2018
Trådstartare
#1
Hej! Har problem med dieselvärmaren. Har varit inne på felsökning och fick lite felkoder. Mekanikern sa inte så mycket mer. Lägger en länk till felkoderna.
Dieselvärmare https://imgur.com/a/50aL50U

Någon som har någon idé?

Forummoderator
18 346 Inlägg
6 november 2018
#2
Vet du märket på Värmaren? Kan den köras utan att motorn är igång?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

128 Inlägg
6 november 2018
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Vet du märket på Värmaren? Kan den köras utan att motorn är igång?

Vet inte riktigt. Den går igång en liten stund bara när man kör med motorn avstängd. Den fungerar när man har bilen igång.

6 700 Inlägg
6 november 2018
#4
Eberspächer

Måste plocka isär värmaren och titta.
Antingen spricker porslinet, glödstiftet är dåligt eller så är silen till bränslet täppt.

De/Dem

Forummoderator
18 346 Inlägg
6 november 2018
#5
Andrew91 skrev:
Hybrid_ skrev:
Vet du märket på Värmaren? Kan den köras utan att motorn är igång?

Vet inte riktigt. Den går igång en liten stund bara när man kör med motorn avstängd. Den fungerar när man har bilen igång.

Ah! Då är den tvångsstyrd av vattentemperaturen. Jo, den bör du nog få fart på för annars blir det ingen värme i bilen i vinter... Den går alltid en stund efter man stängt av bilen för att den ska kylas ner. Troligen saknar du vattenpump så den felkällan kan vi tills vidare ta bort. (Fungerar inte värmarens vattenpump överhettas den och stängs av efter 20-30 sekunder.)

Då kan bränsletillförseln krångla, det går väldigt små bränslerör till den som lätt sätts igen. Den har en egen bränslepump men den är svår att höra med motorn igång.

Glödspiralen som tänder den kan ha blivit dålig. Insprutningsmunstycket kan ha delvis täppts igen.

Man kan koppla en dator till värmarens serviceuttag och få reda på exakt vad som krånglar eller provköra alla funktioner var för sig. Det låter som något du behöver göra. Monterar nämligen själv värmare i nya bilar men dock ej Volvo tyvärr. Gjorde några Eberspächer i förra veckan faktiskt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

128 Inlägg
6 november 2018
Trådstartare
#6
Hybrid_ skrev:
Andrew91 skrev:
Hybrid_ skrev:
Vet du märket på Värmaren? Kan den köras utan att motorn är igång?

Vet inte riktigt. Den går igång en liten stund bara när man kör med motorn avstängd. Den fungerar när man har bilen igång.

Ah! Då är den tvångsstyrd av vattentemperaturen. Jo, den bör du nog få fart på för annars blir det ingen värme i bilen i vinter... Den går alltid en stund efter man stängt av bilen för att den ska kylas ner. Troligen saknar du vattenpump så den felkällan kan vi tills vidare ta bort. (Fungerar inte värmarens vattenpump överhettas den och stängs av efter 20-30 sekunder.)

Då kan bränsletillförseln krångla, det går väldigt små bränslerör till den som lätt sätts igen. Den har en egen bränslepump men den är svår att höra med motorn igång.

Glödspiralen som tänder den kan ha blivit dålig. Insprutningsmunstycket kan ha delvis täppts igen.

Man kan koppla en dator till värmarens serviceuttag och få reda på exakt vad som krånglar eller provköra alla funktioner var för sig. Det låter som något du behöver göra. Monterar nämligen själv värmare i nya bilar men dock ej Volvo tyvärr. Gjorde några Eberspächer i förra veckan faktiskt.

Tack så hemskt mycket! Då ska jag kolla upp att felsöka med serviceuttaget smile

Forummoderator
18 346 Inlägg
6 november 2018
#7
Andrew91 skrev:
Hybrid_ skrev:
Andrew91 skrev:

Vet inte riktigt. Den går igång en liten stund bara när man kör med motorn avstängd. Den fungerar när man har bilen igång.

Ah! Då är den tvångsstyrd av vattentemperaturen. Jo, den bör du nog få fart på för annars blir det ingen värme i bilen i vinter... Den går alltid en stund efter man stängt av bilen för att den ska kylas ner. Troligen saknar du vattenpump så den felkällan kan vi tills vidare ta bort. (Fungerar inte värmarens vattenpump överhettas den och stängs av efter 20-30 sekunder.)

Då kan bränsletillförseln krångla, det går väldigt små bränslerör till den som lätt sätts igen. Den har en egen bränslepump men den är svår att höra med motorn igång.

Glödspiralen som tänder den kan ha blivit dålig. Insprutningsmunstycket kan ha delvis täppts igen.

Man kan koppla en dator till värmarens serviceuttag och få reda på exakt vad som krånglar eller provköra alla funktioner var för sig. Det låter som något du behöver göra. Monterar nämligen själv värmare i nya bilar men dock ej Volvo tyvärr. Gjorde några Eberspächer i förra veckan faktiskt.

Tack så hemskt mycket! Då ska jag kolla upp att felsöka med serviceuttaget smile

Gör så. Den vanligaste felkoden är 301: Otillräcklig bränsletillförsel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök