Renault Master 2006, 2.5 dci, problem att starta (video med ljud finns)

57 Inlägg
Skrivet 7 november · Inlägg av trådskaparen #1

Jag misstänker att det är min startmotor som kärvar. Ibland tar det ett tiotal startförsök innan den går igång, men nu har jag märkt att  om man ger den lite gas i startögonblicket så går den igång. Det låter liksom som om att något inte greppar därinne, och det bara snurrar runt. Med lite gas så går den igång.
Tänkte kolla bad experterna härinne säger, innan jag inhandlar ny startmotor för 2000 (samt tänkte ge mig på att byta själv, så man kan det!)

Vad tror ni?

https://youtu.be/x3QnY0iFPcA

Jag ska hjälpa dig.. · 2 849 Inlägg
Skrivet 7 november #2

"Med lite gas så går den igång"
Startmotorn behövs bara för att starta själva motorn.
Bränslet påverkars inte av detta, utan av bränslepumpen.

Senast redigerat av bagatellen (7 november )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
57 Inlägg
Skrivet 7 november · Inlägg av trådskaparen #3

bagatellen skrev:
"Med lite gas så går den igång"
Startmotorn behövs bara för att starta själva motorn.
Bränslet påverkars inte av detta, utan av bränslepumpen.

Så du tror inte det är Startmotorn?  Har du hunnit lyssna på videon? Så låter det väl inte om bränslepumpen strular?

Jag ska hjälpa dig.. · 2 849 Inlägg
Skrivet 7 november #4

Du gör korta startförsök.
Håller du nyckeln på start hela tiden?
Eller menar du att den själv slår ifrån?
Jag hade tagit av säkringen för bränslepumpen för att konstatera.

Senast redigerat av bagatellen (7 november )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
57 Inlägg
Skrivet 7 november · Inlägg av trådskaparen #5

bagatellen skrev:
Du gör korta startförsök.
Håller du nyckeln på start hela tiden?
Eller menar du att den själv slår ifrån?
Jag hade tagit av säkringen för bränslepumpen för att konstatera.

Den slår inte ifrån förrän jag slår ifrån nyckeln.

Jag ska hjälpa dig.. · 2 849 Inlägg
Skrivet 7 november #6

Ta av säkringen till pumpen, så kan man se om det är startmotorn som kastas ut för tidigt. .
Normalt sett så bör startmotorn gå så länge man håller nyckeln till start.

Senast redigerat av bagatellen (7 november )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
57 Inlägg
Skrivet 7 november · Inlägg av trådskaparen #7

bagatellen skrev:
Ta av säkringen till pumpen, så kan man se om det är startmotorn som kastas ut för tidigt. .
Normalt sett så bör startmotorn gå så länge man håller nyckeln till start.

Men det hör du väl i videon att den inte gör? Den går i ett par sekunder, sen låter det som att kuggarna inte "greppar" och nåt bara snurrar.

Jag ska hjälpa dig.. · 2 849 Inlägg
Skrivet 7 november #8

Då är det nog bara till att byta startmotorn.
Såvida du inte plockar isär den och ser om du kan laga den själv.
Har du tur kan det vara något enkelt.

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
57 Inlägg
Skrivet 7 november · Inlägg av trådskaparen #9

bagatellen skrev:
Då är det nog bara till att byta startmotorn.
Såvida du inte plockar isär den och ser om du kan laga den själv.
Har du tur kan det vara något enkelt.

Ja, det här svaret fick jag i en annan tråd. Hur pass komplicerat är detta månntro, och vart hittar jag kullagret?

"Att startmotorn inte drar igång motorn beror på att envägslagret framtill i startmotorn är trasigt och måste bytas ut. Kort sagt så håller inte solenoiden fast drevet mot startkransen på svänghjulet vilket får till följd att motorn inte dras runt.
Antingen byter du startmotor eller tar du och byter kullagret. Startmotorn sitter fast med två skruvar i motorblocket."

2 552 Inlägg
Skrivet 7 november #10

Hej!
Som jag sagt till dig tidigare så låter det som om det är fel på envägslagret i startmotorn! Envägslagret håller kvar startmotordrevet mot kuggkransen på svänghjulet när du lägger på ström på startmotorn/solenoiden via startnyckeln
Antingen tar du bort startmotorn själv (sitter med två skruvar i kopplingskåpan/motorblocket ) och lämnar  till en bilelektrisk firma som  byter  lagret eller så  lämnar du in startmotorn för renovering eller byter mot ny (dyrast).

Att ta bort startmotorn är enkelt , åtminstone på bilar som Audi 100 och Volvo  740/940 men på nyare bilar kan det vara trångt i motorrummet , så kolla först var startmotorn sitter.  Att byta envägslager är lättast om du lämnar in till en firma som sysslar med bilelektronik, det kostar några hundra kronor. Att byta hela startmotorn mot en renoverad  går nog på en 800-1000kr eller en helt ny, ca 1500kr eller mer.

Senast redigerat av jaka54 (7 november )

57 Inlägg
Skrivet 7 november · Inlägg av trådskaparen #11

jaka54 skrev:
Hej!
Som jag sagt till dig tidigare så låter det som om det är fel på envägslagret i startmotorn! Envägslagret håller kvar startmotordrevet mot kuggkransen på svänghjulet när du lägger på ström på startmotorn/solenoiden via startnyckeln
Antingen tar du bort startmotorn själv (sitter med två skruvar i kopplingskåpan/motorblocket ) och lämnar  till en bilelektrisk firma som  byter  lagret eller så  lämnar du in startmotorn för renovering eller byter mot ny (dyrast).

Att ta bort startmotorn är enkelt , åtminstone på bilar som Audi 100 och Volvo  740/940 men på nyare bilar kan det vara trångt i motorrummet , så kolla först var startmotorn sitter.  Att byta envägslager är lättast om du lämnar in till en firma som sysslar med bilelektronik, det kostar några hundra kronor. Att byta hela startmotorn mot en renoverad  går nog på en 800-1000kr eller en helt ny, ca 1500kr eller mer.

OK, grymt tack! Låter som att jag skulle kunna lämna in den på renovering, som vanligt är pengar tight. Jag ska ner mot Ängelholm, finns det nåt sånt ställe däromkring du känner till?  Eller vad ska jag söka på, på nätet? Jag befinner mg i Stockholm nu, och kan stanna över helgen!

Typ det här stället?

http://blixtservice.se/bil-aggregat/startmotor/

Senast redigerat av Timoat (7 november )

2 552 Inlägg
Skrivet 7 november #12

Hej!
Det låter bra! Testa dem. Men som sagt. Helt 100% säker på att det är envägslagret är jag inte men det är vad jag skulle tro med tanke på hur din startmotor låter och beter sig.
Förresten! -Har du laddat batteriet?

57 Inlägg
Skrivet 8 november · Inlägg av trådskaparen #13

jaka54 skrev:
Hej!
Det låter bra! Testa dem. Men som sagt. Helt 100% säker på att det är envägslagret är jag inte men det är vad jag skulle tro med tanke på hur din startmotor låter och beter sig.
Förresten! -Har du laddat batteriet?

Yes, batteriet ligger på 12.7 volt nu vilade! Jag har haft detta problem i nåt åt nu, i början hände det var typ var 20 start, och sen startade den direkt på andra försöket (startar i princip alltid direkt kall dock!)  men nu är det oftare att den inte startar n att den startar,, och verkar behöva gas. Då går den igång. Korrelerar det med din åsikt?

2 552 Inlägg
Skrivet 8 november #14

Hej!
Gas eller inte hör inte ihop med hur startmotorn beter sig. På alla moderna bilar ska man inte ge gas i starten!
Måste fråga: När du försöker starta...hur låter det då från startmotorn? Hör du att det viner till efter några sekunders startförsök?

57 Inlägg
Skrivet 8 november · Inlägg av trådskaparen #15

jaka54 skrev:
Hej!
Gas eller inte hör inte ihop med hur startmotorn beter sig. På alla moderna bilar ska man inte ge gas i starten!
Måste fråga: När du försöker starta...hur låter det då från startmotorn? Hör du att det viner till efter några sekunders startförsök?

Hmm, då är det ju märkligt att den går igång varje gång jag ger den lite gas... Jag kan försöka starta den 5 gånger, och 6 gången går den igång direkt när jag gasar lite grann bara. Kan det vara bränskefiltret? Luftintag?

.  Nä, det tror jag inte ang vinandet. Har du haft tillfälle att lyssna på videon jag länkade till? Där hör man, speciellt om man lyssnar med hörlurar.

Senast redigerat av Timoat (8 november )

57 Inlägg
Skrivet 9 november · Inlägg av trådskaparen #16

jaka54 skrev:
Hej!
Gas eller inte hör inte ihop med hur startmotorn beter sig. På alla moderna bilar ska man inte ge gas i starten!
Måste fråga: När du försöker starta...hur låter det då från startmotorn? Hör du att det viner till efter några sekunders startförsök?

Hej! Nu var jag inne his den startspecialisten på söder, han lyssnade på videon jag gjort med hörlurar och trodde INTE det var startmotorn. Han trodde att det kunde vara gasspjälet. Han hade haft nån inne med likande problem, och sa att om motorn inte dör direkt när man vrider om tändningen, så kan det vara det, och min dör inte direkt, den liksom rosslar ner, så det kan kanske  vara det?
Gasspelet är alltså klaffen som ger luft till motorn. Om man stänger av motorn när den är på fel ställe så släpper den in luft, (eller inte) vilket innebär att motorn inte startar, och det skulle förklara varför den går igång när man ger den lite gas. Den låter hur fint som helst på tomgång.

Men det kan även vara svänghjul haha. Mao så är det bara att ta in till en mekaniker så får de kolla.

Vad tror du, låter det som något det kan vara?

Senast redigerat av Timoat (9 november )


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang