Fel på batteriet, generatorn eller vad mer?

Mingamle
9 november 2018 · 6 Inlägg

Hej! Vi har troligtvis ett eller flera elproblem med vår Audi A6 från 2005 och blir inte kloka på vad som händer. Ursäkta för uppsatsen som kommer här..

Det började med att däckhotellet bytte däck och "låste" luftfjädringen så att bilen inte skulle få för sig att börja kompensera under däckbytet. När jag får tillbaka bilen säger personalen att batteriet är dåligt och håller den på tomgång. Vi har inte märkt av det själva, bilen har varit lättstartad sen vi köpte den.

Kör den en kvart. Stänger av och testar att starta bilen efter att ha gjort ett ärende. Då vill den inte starta. Jag och sambon tar starthjälp av en som har voltmätare och startkablar. Batteriet är nere på ca 11 V. Kör hem bilen och sätter i ett nyinköpt batteri. So far so good tänkte vi. Nu till det konstiga..

Det nya varta-batteriet visade bara 12.5 V laddning hemma så vi laddade upp den till 13 V. Kopplade in den i bilen och dagen efter visade den 12.4 volt. Testade dagligen i tre dagar (utan att köra) och den visade 12.3-12.4 volt. Det känns ju inte ok med ett nytt batteri. Körde en laddning till med bosch-laddaren till 12.9 Volt och lät batteriet stå still två dygn och vila till sig. Den sjönk till 12.7. Kopplade in batteriet i bilen igen och dagen efter visade den 12.3-12.4 volt. Och så har det varit i ett par dagar (har inte kört bilen). Vid tomgång laddar generatorn 13.7-13.9 volt.

Det känns som att batteriet inte kan hålla laddningen, Att gå ner från 12.7 till 12.4 på ett dygn känns mycket. Om det är något som drar tjyvström så hade den väl fortsatt gå ner varje dag?

12.4 volt känns inte normalt. Har inte kollat vad gamla batteriet hade innan incidenten så jag vet inte vad som är normalt för de här bilarna men det borde väl i alla fall vara 12.6-12.7 när det är plusgrader ute?

Hur skulle ni själva gått vidare? Köpt ett till batteri och testat? Det nya batteriet har bara 70ah. det gamla som satt i hade 72ah. Jag funderar på att sätta in ett större 80-95ah. Kan det vara en bra idé?

uhlin
9 november 2018 · 2 831 Inlägg

Det är helt normalt att vilospänningen på batteriet är ca 12 volt och strax däröver

Laddar gör den ju bra eftersom den ligger på ca 13,8 volt.

Så länge den startar lätt och sånt så är det lugnt.

Mingamle
9 november 2018 · 6 Inlägg

Jag kanske är övernojig eftersom vi ska åka färja snart och det kommer bli mycket start och stopp utan laddning om man inte vill tomgångsköra i över en timme.

Hittade den här tabellen på nätet:

LADDNING    BATTERISPÄNNING (VID + 25 °C)
100 %    12,72 V
75 %    12,5 V
50 %    12,15 V
25 %    11,9 V
0 %            11,4 V

12.43 visar den exakt om jag mäter med max 20 V på multimetern. Tycker mig läst någonstans att ett batteri tar skada om laddningen är under 12.4 i minusgrader (det blir det ju tids nog igen).

Kanske får ta med det gamla batteriet som reserv för att lugna nerverna lite. Den har laddat upp sig själv till 12.3 i alla fall.

Meaganeowner
9 november 2018 · 2 250 Inlägg

Hur är det med batteriet i multimetern?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 november 2018 · 17 380 Inlägg

När ni låser upp/öppnar dörrar på bilen så väcks vissa funktioner och några små datorer startar upp. Dessa är sedan på i upp till 10 minuter innan de går i dvala igen. Kan vara så enkelt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mingamle
9 november 2018 · 6 Inlägg

Bra fråga. Det är en udda storlek så jag har inget att byta med hemma men har också en gammal stor multimeter till och den visade på 12.48 nyss. Antar att det är första värdet man går på eftersom om jag håller kvar stickorna på batteripolerna i flera sekunder så ökar laddningen på batteriet. Är ingen expert på att mäta spänning så alla tips är välkomna.

Mingamle
9 november 2018 · 6 Inlägg

Ska öppna huven och vänta en timme och göra en ny mätning då så att det inte påverkar?

jaka54
9 november 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Hur länge laddade du det nya batteriet? Och  varför laddade du inte det gamla innan du köpte nytt?
Man bör ladda i ca 12-16 timmar, även när batteriet är nytt.
När du laddat 12-16 timmar ska batteriet ha ca 13V....även efter att batteriet stått oanvänt några timmar.

Senast redigerat av jaka54 (9 november 2018)

Mingamle
9 november 2018 · 6 Inlägg

Laddade nog bara 6-7 timmar. En automatisk bosch c3, jag tror inte den laddar mer efter att det lyser grönt eftersom den är automatisk.

Testade igen nu efter tipset från Hybrid att ha huven öppen och inte rört centrallåset eller dörrarna och nu visar multimetern 12.68 :-) Det kanske var så enkelt ändå!

torsen
9 november 2018 · 7 198 Inlägg

Mitt råd är att skaffa en billig multimeter/voltmeter och en stickpropp till cigtänduttaget.
Sammankoppla dem och du kan kolla i bilen och slipper in under huven, eller var batteriet nu är placerat.
Med ENDAST tändningen på bör ditt "invändiga" instrument visa cirka 12,6 volt = vilospänningen.
Med gående motor bör spänningen vara 13,7 till 14,2 ungefär.
Mäter du direkt på batteripolerna bör du få 0,1 volt högre spänning i båda fallen.

Mingamle
9 november 2018 · 6 Inlägg

Mätte på kabelklämmornas metalldel. Med tändningen på lär ju bilen dra mer från batteriet. Jag trodde inte att  det skulle vara så stor skillnad (0,2 v) att mäta direkt efter att jag låst upp bilen mot att låta den vila en timme innan jag mäter.

torsen
9 november 2018 · 7 198 Inlägg

Jo sannolikt kan spänningsfallet bli 0,2 volt på en modern bil med alla elektroniska faciliteter som står på standby.
Men på en äldre bil, utan en massa saker som kopplas in när man vrider på tändningen, så brukar spänningsfallet endast bli 0,1 volt.
D v s tändningslåset och inget mer.

xXSammy
9 november 2018 · 6 566 Inlägg

Om bilen startar idag, även när den stått ett tag utan problem så är det väl inget problem?
Det är kallare ute nu, det blir lägre spänning i batterier då.

Vill du veta tjuvström seriekopplar du multimetern (Inställt på ampere) på minuspolen och jordkabeln.. Lås bilen och vänta ett tag (Vissa bilar tar 30-40min innan styrdon stängt av).

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 november 2018 · 17 380 Inlägg

Ja, vår ena bil tänder ljuset i kupé, kör bensinpumpen någon sekund, öppnar alla spjäll i ventilationen och surrar lite när man kommer mindre än 5 meter från bilen och den hittar nyckeln som den konstant lyssnar efter. Den drar nog 80 milliamp i viloläge.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang