Golf 2 GTI fel på tutan

totte1015
11 november 2018 · 463 Inlägg

Ett väldigt udda problem, har aldrig haft eller hört om det tidigare...

Men det är iallafall så att min vanliga rattuta på golfen har börjat glappa, alltså när jag vrider på ratten kan tutan börja småtuta då och då, och även när jag sätter igång blinkers eller vindrutetorkare kan den tuta till helt av sig själv

Har tagit loss tutmekanismen och försökt se om minuspol eller liknande ligger löst, men allt ligger med bra tryck verkar det som och kan inte direkt hitta något fel heller

Har även tagit en skruvmejsel och skrapat bort lite skit från den runda ringen som minuspolen ligger på från rattfästet till själva ratten, för att se om det var det som orsakade det, men verkade inte så

Vad tusan ska jag göra nu?

Har fått dra ur säkringen till tutan helt, vilket funkar ju såklart men jävligt irriterande när man inte har något ljudhorn när det väl behövs!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 november 2018 · 4 917 Inlägg

Det verkar vara någon form av kabelskada.
På med ett mätinstrument och pilla lite på kablaget så hittar du nog felet.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
totte1015
11 november 2018 · 463 Inlägg

bagatellen skrev:
Det verkar vara någon form av kabelskada.
På med ett mätinstrument och pilla lite på kablaget så hittar du nog felet.

Vart då hän?

Vart ska jag kolla med mätinstrumentet? Omöjligt att se kablarnas koppling utan att ta bort ratten

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 november 2018 · 4 917 Inlägg

Har du airbag i ratten så får du ta av batteriet först.
Eftersom felet kommer vid vridning av ratten så är det den som ska öppnas..
På tuben så har snubben på  "Horn not working South main auto  " gjort detta..
Så där kan du se hur man gör..

Senast redigerat av bagatellen (11 november 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
totte1015
22 december 2018 · 463 Inlägg

Har försökt kolla närmare på problemet men kan inte hitta något


Har dock börjat höra ett surrande ljud till och från, låter nästan som elektricitet som surrar, men någonstans i mätarhuset/bakom ratten surrar det som fan då och då

Vad kan detta vara?
Alla andra reglage funkar som dom skall, blinkers, vindrutetorkare och allt

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 december 2018 · 4 917 Inlägg

Som jag skrev tidigare , så tyder det på en kabeldefekt.
Du får helt enkelt bryta och begränsa som det så vackert heter.
Någon form av avskavd kabel bör det vara eftersom du skrev att blinkers och torkare också var inblandade.
Kolla kabelstammen noga där dessa får en gemensam bana.
Alternativt splitta upp den och känn och rör samtidigt som du rör på ratten.
Detta fixar du nog.

Senast redigerat av bagatellen (22 december 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
totte1015
22 december 2018 · 463 Inlägg

Vetefan hur jag ska ta mig under på så sätt så jag kan få en bra syn över kabelhärvan, då det är under ratten...

Jag tänker på den metallringen som en liten metallflärp ligger emot på från ratten till rattstammen, den är ju meningen att ha kontakt med ringen hela tiden?

Om ringen tappar kontakt med flärpen, utlöses tutan då? Eller händer inget?

Har för mig att på min förre Corsa så var tutan omkopplad på något vis så när man drog bort minuskabeln då tutade den, eller något, var jätteskumt

Knugcab
23 december 2018 · 5 111 Inlägg

Nä, om stiftet på ratten tappar kontakt med ratten så kan du inte tuta med ratten alls då det inte blir kontakt mellan.

Tutan är lite bakvänd jämfört med andra elkomponenter. Den har konstant matning och det som händer när du trycker på signalknappen är att det jordar genom den. Någonting gör uppenbarligen att tutan kan ligga och jorda genom någonting då och då utan att behöva ta vägen genom ratten.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
totte1015
24 december 2018 · 463 Inlägg

Fann bannemig problemet!

Tog loss hyllan vid fotutrymmet under säkringsdosan och börja kolla som fan, tjommen som haft bilen innan mig måste ha haft rejäla modifikationer för det fanns kanske 4-5 kablar där inne som var helt avklippta och koppar syntes både här och där...

Iallafall, här är problemet:
https://imgur.com/a/1I9NjOZ

Som man ser så var det en mycket simpel sak som störde, en vanlig skruv.

Men det konstiga här är vad skruven gör till att börja med?

Såg att den var lite "utskjuten" så jag testade för skojs skull ta en skruvmejsel och peta på den i sidled, och kunde med svagt motstånd trycka in skruven på plats och därefter felsökte jag om det var det det berodde på, vilket det 100% var.


Så nu har jag löst det problemet, känns jädra gött att ha lyckats med något helt själv för en gångs skull
Men för alla som läser är ju detta en extremt löjlig sak och förmodligen det första man kollar, men ren tur med min lilla kunskap att ens tänka på den milimeterskruven!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 december 2018 · 4 917 Inlägg

Jag sa ju att du skulle fixa det..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
totte1015
25 december 2018 · 463 Inlägg

Haha, då är man tillbaks med problemet som kvarstår

Det visar sig nu att det är två delproblem som gör så att tutan utlöses...

Dels den skruven som nämnt
Och sedan att det verkar som själva tutmekanismen börjar bli defekt, duttar jag till tutan kan det fastna i "på" läge och den tutar tills jag rycker tillbaks tutknappen igen, och den är EXTREMT känslig för beröring, kan lägga pyttelite tryck på tutknappen och den reagerar direkt...

Vetefan hur jag ska lösa detta dock....WD-40 på alla delar och se om det smörjer upp något? Haha fan också, vet inte alls

Senast redigerat av totte1015 (25 december 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 december 2018 · 4 917 Inlägg

Är tutan fjäderbelastad?
Eller hur ser mekanismen ut?
Kan du fixa en pytteliten skruv så vore det väl själve den om du inte skulle kunna justera en simpel tuta..smile
Det verkar som att du måste göra trycket tyngre på något sätt.

Senast redigerat av bagatellen (25 december 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
totte1015
25 december 2018 · 463 Inlägg

Nej, om jag förstår denna dumma lösning på rätt sätt så är det bara skumgummi som håller metall isär från metall för att tuta, bild här:
https://imgur.com/a/0FnX3lf

Den lösa sidan "bakom" har en metallbricka under sig, och så ligger det en skumgummisak emellan, och några hål, och så denna kopparplatta som syns på bilden

Förstår inte riktigt vad man skall göra här för att få mer motstånd i trycket? Verkar vara en dum konstruktion detta

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 december 2018 · 4 917 Inlägg

Klistra på lite mer så du får lite större avstånd..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
totte1015
25 december 2018 · 463 Inlägg

Har inte skumgummi liggandes någonstans, får ta och kolla närmare på om något annat material kan funka

Kanske räcker med ett par lager av silvertejp och kötta emellan?
Hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang