Mazda 323 1980

38 Inlägg
Skrivet 11 november · Inlägg av trådskaparen #1

Tjenare, tänkte höra om någon vet vad som kan vara fel på bilen?
Den vill sota stiften hela tiden, och igår när jag var ute och körde börja den hacka och tappa all ork. Gick inte att köra snabbare än 60 den ville dö direkt jag tryckte på gasen. Den fick även rediga knallar från avgassystemet. Det är förgasare motor i den
Tacksam för svar mvh emil

Jag ska hjälpa dig.. · 2 955 Inlägg
Skrivet 11 november #2

Knallar i avgas tyder på oförbränt bränsle.
Kan det vara så att det är något med strömfördelaren som gör att det missas gnistor?
Hur ser det ut inuti med nocken som lyfter och fördelar gnistorna?
Är den utsliten så får man lite problem..

Kanske kass kondensator..
Är allt ovan ok, så får man kanske kika på förgasaren.

Senast redigerat av bagatellen (11 november )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Forummoderator · 7 400 Inlägg
Skrivet 11 november #3

Med en så pass gammal bil så kan det vara precis vad som helst. Det är även svårt att råda när vi inte vet hur länge du haft den, om den stått, om felet uppkom över en natt etc.

Jag skulle börja med en rejäl service om sådant är okänt. Sedan skulle jag grundställa tändningen så jag vet att det lirar. Samma med förgasaren, grundinställning på blandningsskruv, spjäll och flottörnivå (om det går.)

Gamla bilar är härliga, men det finns sällan något quick-fix om det är slitet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
38 Inlägg
Skrivet 11 november · Inlägg av trådskaparen #4

Hur ser kondensator ut?  Får ta å gå ut å kolla på de👍🏼 tack för hjälpen

38 Inlägg
Skrivet 11 november · Inlägg av trådskaparen #5

Tjenare haft bilen 3år gjort service nyss på den. Den har stått ca 2år innan ja satte igång han igen och efter de har den börjat svamla.

Jag ska hjälpa dig.. · 2 955 Inlägg
Skrivet 11 november #6

Gammal bensin eller ny?
Gammal bensin kan ställa till det ..
En kondensator är en liten plastig sak som sitter inne i fördelaren.

Senast redigerat av bagatellen (11 november )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
38 Inlägg
Skrivet 11 november · Inlägg av trådskaparen #7

Tankade den igår så ny bensin.  Bytt  fördelar lock på den nyligen de kan inte ha nå me det att göra?

Jag ska hjälpa dig.. · 2 955 Inlägg
Skrivet 11 november #8

Du har inte råkat skifta strömkablarna som går till stiften?
Dom måste sitta rätt, annars blir det tokigt med tändningen och då uppstår kanske ditt fenomen..

Senast redigerat av bagatellen (11 november )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
38 Inlägg
Skrivet 11 november · Inlägg av trådskaparen #9

Tror inte de iaf la dem som dem va innan men kan ju testa skifta

38 Inlägg
Skrivet 11 november · Inlägg av trådskaparen #10

Kan luftfilter ha nå me saken att göra? Tänkte de va det enda jag inte fick tag på när Jag gjorde service

Jag ska hjälpa dig.. · 2 955 Inlägg
Skrivet 11 november #11

Om någon mus byggt bo däri så får förgasaren lite luft.

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
38 Inlägg
Skrivet 11 november · Inlägg av trådskaparen #12

Haha inge mus men ganska så slitit filter

Jag ska hjälpa dig.. · 2 955 Inlägg
Skrivet 11 november #13

Kör utan filter och se om det blir någon skillnad..
Men det tror jag inte.
Det är antingen tändning eller förgasare
som du ska kolla.

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
38 Inlägg
Skrivet 11 november · Inlägg av trådskaparen #14

Upptäckte nu att den ej får nå avgasknall om chocken är på

38 Inlägg
Skrivet 4 december · Inlägg av trådskaparen #15

Tjenare igen, har nu gått igenom förknasare mm. Inge skillnad men upptäckt nu att när den dör går de ej rulla igång man måste slå av tändningen sen på igen å då starta den direkt. Kan de vara tändlåset?

1 081 Inlägg
Skrivet 4 december #16

bagatellen skrev:
Gammal bensin eller ny?
Gammal bensin kan ställa till det ..
En kondensator är en liten plastig sak som sitter inne i fördelaren.

Kondensator sitter inte i fördelaren  och inte plastig heller.

Kondensator är en liten rund sak av metall som brukar sitta utanpå fördelaren fastsatt med en skruv och det går en eller möjligen två kablar från den.

Men tror knappast det är den som är felet här.

Hur ser brytare ut om den är försedd med det? Och rätt avstånd?

38 Inlägg
Skrivet 4 december · Inlägg av trådskaparen #17

Brytare? Å de ä även på tomgång som den bryter tändningen mitt i allt märkte jag den slocknar från ingenstans precis som  att man vrider av nyckeln.

1 081 Inlägg
Skrivet 5 december #18

Jannep skrev:
Brytare? Å de ä även på tomgång som den bryter tändningen mitt i allt märkte jag den slocknar från ingenstans precis som  att man vrider av nyckeln.

Jag gissar det är brytare på den om det nu inte är brytarlöst system men tror knappast det.

Det ser du om du tar av fördelarlocket och tittar inuti fördelaren. Där skall brytarspetsarna sitta. Kanske dags och kolla skicket på dem om det inte varit gjort. Då blir symptomen som du beskriver.

38 Inlägg
Skrivet 5 december · Inlägg av trådskaparen #19

Okej får ta å kolla på det när jag har tid. Tack för hjälpen.

Forummoderator · 7 400 Inlägg
Skrivet 5 december #20

Om du inte bytt/gjort rent/justerat brytarspetsar så betyder det att du aldrig gjorde den ”rejäla service” som jag föreslog. Med en så här gammal bil kommer småfelen krypande och gemensamt ställer de till det.

Om det inte är gjort så byt/kontrollera följande:
Tändstift. Rätt sort. Rätt gap.
Fördelarlock.
Rotor.
Brytarspetsar.
Kondensator.
Tändkablar.

Kanske missat det men har den automatchoke? Där har du en stor felkälla!

Är förgasaren grundinställd? Brukar finnas en enkel lathund i Haynes eller liknande bok, t ex att blandningsskruven ska vara urskruvad x antal varv, spjället kan ha en glipa som mäts med en borr, flottörnivån vid full flottör är ett visst mått från kanten, nålventilen byts, munstycken blåses ur med tryckluft.

Insugsläckage, packningar kontrolleras.

Glapp i spjällaxel - ryckig gång vid jämt fart lågt varv (rull).

Tyvärr är det sällan en sak som är felet när riktigt gamla förgasarbilar börjar krångla, utan det är en kombination av allt - slitage helt enkelt. Sedan kan man självklart byta en sak i taget och se om det var lösningen, men för att få det pålitligt och funktionellt så kan det vara klokt att byta allt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang