Köpråd Golf 5 1.4TSI

390 Inlägg
Skrivet 19 november · Inlägg av trådskaparen #1

Hej, finns en Golf 5 TSI 2007 till salu. Bilen har rullat 20000 mil och har en DSG låda. Kambodja och spännande (kamkedja och spännaren?) byttes 2018 på den inklusive turbo samt wastegateventil.
Annat har också bytts, såsom AC kompressor och bilbatteri.

Har inte kollat upp serviceintervallen, men nu när kedjan är bytt så....



Söker råd och tips kring om det är värt att slå till eller inte.



Jag äger en Golf 5 idag, dock en 2.0TDI så jag vet vilka fel den modellen har egentligen, utanför motorrummet. Otroligt nöjd med den.

Tror jag fick till rätt ord?
Mvh Mod

1 585 Inlägg
Skrivet 19 november #2

Svårt att veta om vi inte har ett pris att förhålla oss till.

Jag ska hjälpa dig.. · 2 954 Inlägg
Skrivet 19 november #3

Med tanke på vad som bytts så är det ju inte otroligt att en yngre förmåga hanterat bilen lite extremt.
Är den då hårt körd så kan man förvänta sig obehagliga överrasknlngar..
Och som vanligt kan man fråga sig varför man säljer en bil som en hel del är bytt på..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
390 Inlägg
Skrivet 19 november · Inlägg av trådskaparen #4

MasterCar skrev:
Hej, finns en Golf 5 TSI 2007 till salu. Bilen har rullat 20000 mil och har en DSG låda. Kambodja och spännande (kamkedja och spännaren?) byttes 2018 på den inklusive turbo samt wastegateventil.
Annat har också bytts, såsom AC kompressor och bilbatteri.

Har inte kollat upp serviceintervallen, men nu när kedjan är bytt så....



Söker råd och tips kring om det är värt att slå till eller inte.



Jag äger en Golf 5 idag, dock en 2.0TDI så jag vet vilka fel den modellen har egentligen, utanför motorrummet. Otroligt nöjd med den.

Tror jag fick till rätt ord?
Mvh Mod

Haha, skyller på måndag och autokorrekt. Ja, naturligtvis menar jag kamkedja och spännare.

390 Inlägg
Skrivet 19 november · Inlägg av trådskaparen #5

bagatellen skrev:
Med tanke på vad som bytts så är det ju inte otroligt att en yngre förmåga hanterat bilen lite extremt.
Är den då hårt körd så kan man förvänta sig obehagliga överrasknlngar..
Och som vanligt kan man fråga sig varför man säljer en bil som en hel del är bytt på..

Japp, det är det jag funderar på nu. Det positiva är att alla byten gjordes i juli och augusti 2018, med kvitto. Lite säkerhet finns, men man vill ändå inte råka ut för ngt allvarligt.

390 Inlägg
Skrivet 19 november · Inlägg av trådskaparen #6

CC72 skrev:
Svårt att veta om vi inte har ett pris att förhålla oss till.

Den ligger ute för 46000kr.

1 879 Inlägg
Skrivet 19 november #7

Det enda som talar emot är DSG, annars bör det finnas en hel del att ta ur den innan det är dags att begrava den

smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
3 739 Inlägg
Skrivet 19 november #8

Ett tips är att googla på VW 1,4TSI  och VW DSG7 innan du bestämmer dig.

Varför vill du byta till en likadan bil som du har fast med bensinmotor?
Både 2.0TDI PD och 2.0TDI CR är väldigt bra och driftsäkra motorer med riktigt trevlig motorkaraktär.

Senast redigerat av simlar (19 november )

390 Inlägg
Skrivet 19 november · Inlägg av trådskaparen #9

simlar skrev:
Ett tips är att googla på VW 1,4TSI  och VW DSG7 innan du bestämmer dig.

Varför vill du byta till en likadan bil som du har fast med bensinmotor?
Både 2.0TDI PD och 2.0TDI CR är väldigt bra och driftsäkra motorer med riktigt trevlig motorkaraktär.

Hej, jag känner till DSG7 då jag har en VW Jetta hybrid med den lådan, dock nyare årsmodell, 2013. Är väldigt nöjd med den, snart rullat 10k. Jag har inga planer på att sälja min Golf 2.0TDI, den är för skön att köra haha. Jag är sugen på en andra Golf, en bensinare. Men är lite klyven gällande motorn men även DSG:n i detta fall.

390 Inlägg
Skrivet 19 november · Inlägg av trådskaparen #10

spillolja skrev:
Det enda som talar emot är DSG, annars bör det finnas en hel del att ta ur den innan det är dags att begrava den

smile

Så har jag också resonerat. Kedjan och spännaren är nya, men DSG lådan blir en chansning, man får helt enkelt känna efter hur den beter sig vid körning, kall och varmstart.  Har den servats korrekt så är det en viss säkerhet, men man vet aldrig. Saker kan pajja när man väl har bilen i sin ägo.

1 879 Inlägg
Skrivet 19 november #11

DSG i denna är av våtlammeller, ska vara robustare än den med torrlammeller men dyrare om det strular, oljebyte och Filter motor varje <15.000km är att föredra, använd  40-olja  tex. 5W-40 Fusksyntet

oljan i DSG med våtlameller ska vara en 52182-sort  och bytas varje 6000mil

Senast redigerat av spillolja (19 november )

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Forum- och sitemoderator · 11 292 Inlägg
Skrivet 19 november #12

spillolja skrev:
DSG i denna är av våtlammeller, ska vara robustare än den med torrlammeller men dyrare om det strular, oljebyte och Filter motor varje <15.000km är att föredra, använd  40-olja  tex. 5W-40 Fusksyntet

oljan i DSG med våtlameller ska vara en 52182-sort  och bytas varje 6000mil

Är du helt hundra på att den har den nyare lådan med våtlamell? Vad heter den lådan?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
1 879 Inlägg
Skrivet 19 november #13

Hybrid_ skrev:
Är du helt hundra på att den har den nyare lådan med våtlamell? Vad heter den lådan?

Den med Våtlammer var dom som kom först, bla. i den nämda modellen  runt 2005/2006, den med torrlameller kom först 2007  avsedd för motorsvagare modeller bla. Tdi105 och Tsi122

smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Forum- och sitemoderator · 11 292 Inlägg
Skrivet 19 november #14

spillolja skrev:

Hybrid_ skrev:
Är du helt hundra på att den har den nyare lådan med våtlamell? Vad heter den lådan?

Den med Våtlammer var dom som kom först, bla. i den nämda modellen  runt 2005/2006, den med torrlameller kom först 2007  avsedd för motorsvagare modeller bla. Tdi105 och Tsi122

smile

TS tilltänkta bil har 7 växlar. Det är detta som stör mig. Jag tror Golfen i detta fall har en DQ200... Under förutsättning att det stämmer med 7 växlar.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
1 879 Inlägg
Skrivet 19 november #15

Det är 6 växlar på den

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Forum- och sitemoderator · 11 292 Inlägg
Skrivet 19 november #16

spillolja skrev:
Det är 6 växlar på den

i så fall är det en DQ250 och visst håller dessa relativt bra men 20k mil på en sådan hade fått mig att tveka i alla fall. Det är upp till TS nu: 6 eller 7 växlar?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
390 Inlägg
Skrivet 19 november · Inlägg av trådskaparen #17

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:
Det är 6 växlar på den

i så fall är det en DQ250 och visst håller dessa relativt bra men 20k mil på en sådan hade fått mig att tveka i alla fall. Det är upp till TS nu: 6 eller 7 växlar?

Bilen är 6-växlad, dvs den har DG250 lådan.  Köper inte en Golf som har den 7-stegade lådan från de åren då de strula en del, dock mest i taxibilar.

Forum- och sitemoderator · 11 292 Inlägg
Skrivet 19 november #18

MasterCar skrev:

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:
Det är 6 växlar på den

i så fall är det en DQ250 och visst håller dessa relativt bra men 20k mil på en sådan hade fått mig att tveka i alla fall. Det är upp till TS nu: 6 eller 7 växlar?

Bilen är 6-växlad, dvs den har DG250 lådan.  Köper inte en Golf som har den 7-stegade lådan från de åren då de strula en del, dock mest i taxibilar.

Då är det bara att köpa. Fast 20k mil...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
1 879 Inlägg
Skrivet 19 november #19

Jag ser att det är 170Hk versionen, fick i min tanke att det var en 140 Hk, det man kan göra så den år lite svalare är att byta termostaten  den till nedre kylkretsen som är på 95C+  till en på 87C+  https://www.bildelaronline24.se/gates/1238640

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
390 Inlägg
Skrivet 19 november · Inlägg av trådskaparen #20

spillolja skrev:
Jag ser att det är 170Hk versionen, fick i min tanke att det var en 140 Hk, det man kan göra så den år lite svalare är att byta termostaten  den till nedre kylkretsen som är på 95C+  till en på 87C+  https://www.bildelaronline24.se/gates/1238640

Okej, är detta något man ska göra med dessa motorer för bättre hållbarhet?  Eller är det ngt speciellt du tänker på ?


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang