Saab 95 startar i högvarv

Tobiasde
21 november 2018 · 14 Inlägg

Efter att jag och min kamrat bytt topplockspackning i hans saab 95 Aero -03, så beter den sig märkligt.
Från början va den svårstartad, men när vi hjälpte till med gasen så strartade den. Bilen pendlar då mellan 1000 och 3000 varv, med jämna intervaller. Ibland varvar den upp mot 5000 innan vi stänger av motorn i panik.

Efter att felen kom har vi kontrollerat vakuumslangar, kablar och kopplat ur batteriet i ett par minuter. Har någon några idéer? Saknas det någon information?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 november 2018 · 4 917 Inlägg

Jag satsar på gasspjället.
Men det är ju ett konstigt fenomen BARA för att man bytt packning..
Troligtvis har något annat påverkats som vi ännu inte känner till, så därför satsar jag på spjället..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2018 · 17 345 Inlägg

Jag antar att toppen är momentdragen med alla bultar i rätt ordning?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tobiasde
21 november 2018 · 14 Inlägg

bagatellen skrev:
Jag satsar på gasspjället.
Men det är ju ett konstigt fenomen BARA för att man bytt packning..
Troligtvis har något annat påverkats som vi ännu inte känner till, så därför satsar jag på spjället..

Håller med om att det är märkligt.
Vi kontrollerade att gasvajern är monterad med rätt avstånd, och vi har inte haft av huset från insuget. De 3 luftslangarna sitter definitivt på rätt plats. Finns det fler faktorer?

Hybrid_ skrev:
Jag antar att toppen är momentdragen med alla bultar i rätt ordning?

ja, enligt Haynes-boken. Alla 10 bultar är nya.

Senast redigerat av Tobiasde (21 november 2018)

Snurriis
21 november 2018 · 761 Inlägg

Rätt spel mellan kjedjehjulen? Ska vara 16 länkar och sen väldigt viktigt att markeringarna hamnar rätt och att kjedjesträkaren är nollställd.

Tobiasde
22 november 2018 · 14 Inlägg

Snurriis skrev:
Rätt spel mellan kjedjehjulen? Ska vara 16 länkar och sen väldigt viktigt att markeringarna hamnar rätt och att kjedjesträkaren är nollställd.

Markeringarna på kamdreven va mot markeringarna på överslagen, och remhjulets markering va mot blockets markering. men vi ska definitivt dubbelkolla att det är 16 länkar mellan dreven. kedjesträckaren är omställd. återkommer när vi kontrollerat

Senast redigerat av Tobiasde (22 november 2018)

Snurriis
22 november 2018 · 761 Inlägg

Kolla över alla vakumnipplar en gång till samt alla slangar så ingen läcker samt testa att dra ur lmm innan start kan vara den som spökar

Senast redigerat av Snurriis (22 november 2018)

Tobiasde
26 november 2018 · 14 Inlägg

Snurriis skrev:
Kolla över alla vakumnipplar en gång till samt alla slangar så ingen läcker samt testa att dra ur lmm innan start kan vara den som spökar

Har inte hunnit kontrollera ännu, men kom på att vi hittade en slang som gick från automatväxellåda som vi inte hittade en koppling till. Kan det vara någon slags ventilation, eller ska den kopplas någonstans?

Tobiasde
18 december 2018 · 14 Inlägg

Bilen har varit inne en sväng på verkstad, och dem har tydligen hittat en spricka i insugsröret. utöver det har jag nu blivit utbildad i hur spjälhuset och limp-läget funkar, och det visar sig att detta varit aktiverat. vi ska hämta bilen och återställe limp-läget. återkommer

Snurriis
18 december 2018 · 761 Inlägg

Limp home läget återställer man på det viset att man spänner tillbaks kugget som synes under plåtkåpan på spjälhuset, finns videos på tuben hur man gör.

Tobiasde
19 december 2018 · 14 Inlägg

Snurriis skrev:
Limp home läget återställer man på det viset att man spänner tillbaks kugget som synes under plåtkåpan på spjälhuset, finns videos på tuben hur man gör.

Jajjemen, det har vi kollat upp. Tack

Snurriis
19 december 2018 · 761 Inlägg

Blivit någon förändring?

Tobiasde
19 december 2018 · 14 Inlägg

Snurriis skrev:
Blivit någon förändring?

det går långsamt frammåt, svårt för oss båda att finnna tiden att mecka. men fortsätter uppdatera så andra kanske har nytta av framgångarna.

Tobiasde
20 januari 2019 · 14 Inlägg

Snurriis skrev:
Blivit någon förändring?

Nu har det löst sig! Visade sig att det va spjälhuset som gått in i limp home trots allt.
Jag trodde själv att detta gjorde att bilen varvade till 1500, men i vårt fall varvade den till varvstopp. Nu går bilen bra trots varningslampor som ska läsas av idag. Tack för hjälpen, och hoppas att detta hjälper någon annan stackare någon gång.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Det är inte ofta man gissar rätt direkt..
Men kan en blind höna hitta ett korn , så kan väl även jag..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang