Tappar turbotrycket

Cykelbud
22 november 2018 · 6 Inlägg

Hej,
Har precis köpt en audi a3 8L -99 som tappar turbotrycket på trean och högre växlar. Tvåan känns ok som att den fortsätter att dra fram till 5000 eller mer, men på högre växlar så tappar den draget om man trycker pedalen fullt, släpper man upp gasen kan man få den att börja dra lite igen runt halvgas. Inte så att den tvärdör utan den orkar inte acca bilen bara och håller jämn eller svagt ökande fart. Har kollat lite trådar men hittar ingen som beskriver exakt det, dock har jag hittat trådar som pratar om turboslangar som läcker tyck/tjuvdrar luft. Eller wastegate fjädern.

Har nån förslag på vad det kan vara?

Tänkte jag börjar med att byta turbo slangarna och hittade ett billigt set på ebay för en femhundring, nån som vet hur kvaliteten är på såna slangar? Behöver inte räcka livet ut men jag vill ju ialla fall att det funkar när man sätter på dem så att säga.

it_mutt Avstängd
22 november 2018 · 10 388 Inlägg

Vad tappar du det "från"? Eller om du så vill; vad ligger trycket på och vad dippar det till?

Är ju som så att det står i relation till "belastning och behov". Med andra ord; vid ett tillfälle kan du i ex.vis 4an få ut "fullt" laddtryck, i ett annat "inte alls"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cykelbud
22 november 2018 · 6 Inlägg

Hum jag har inte så bra koll på själva trycket, det är mest känslan i accet så att säga. Så det kanske är fel att säga att den tappar trycket, den tappar orken ialla fall. Så om jag gasar fullt från stillastående så går den ok på ettan och tvåan, trean och fyran tappar den orken på, samt att den kan få tillbaks lite ork om man lättar på gasen, det går att hitta ett dragläge om man säger så. Men det är inte bra drag iallafall.

det sitter en laddtrycksmätare men jag har inte riktigt lyckats läsa av den faktiskt... man  ser inte tavlan så bra, det måste vara fullt dagsljus för att se nåt så jag har inte fått nåt bra tillfälle att läsa av ordentligt ännu.

vid tomgång står den på minus nånting och gasar man på en aning åker den upp till noll, kör man max tror jag den går upp till 0.8 eller 1.0 eller så, men jag har inte lyckats läsa hur mycket den sjunker.

it_mutt Avstängd
23 november 2018 · 10 388 Inlägg

Cykelbud skrev:
Hum jag har inte så bra koll på själva trycket, det är mest känslan i accet så att säga. Så det kanske är fel att säga att den tappar trycket, den tappar orken ialla fall. Så om jag gasar fullt från stillastående så går den ok på ettan och tvåan, trean och fyran tappar den orken på, samt att den kan få tillbaks lite ork om man lättar på gasen, det går att hitta ett dragläge om man säger så. Men det är inte bra drag iallafall.

det sitter en laddtrycksmätare men jag har inte riktigt lyckats läsa av den faktiskt... man  ser inte tavlan så bra, det måste vara fullt dagsljus för att se nåt så jag har inte fått nåt bra tillfälle att läsa av ordentligt ännu.

vid tomgång står den på minus nånting och gasar man på en aning åker den upp till noll, kör man max tror jag den går upp till 0.8 eller 1.0 eller så, men jag har inte lyckats läsa hur mycket den sjunker.

Är den chippad?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cykelbud
24 november 2018 · 6 Inlägg

it_mutt skrev:

Cykelbud skrev:
Hum jag har inte så bra koll på själva trycket, det är mest känslan i accet så att säga. Så det kanske är fel att säga att den tappar trycket, den tappar orken ialla fall. Så om jag gasar fullt från stillastående så går den ok på ettan och tvåan, trean och fyran tappar den orken på, samt att den kan få tillbaks lite ork om man lättar på gasen, det går att hitta ett dragläge om man säger så. Men det är inte bra drag iallafall.

det sitter en laddtrycksmätare men jag har inte riktigt lyckats läsa av den faktiskt... man  ser inte tavlan så bra, det måste vara fullt dagsljus för att se nåt så jag har inte fått nåt bra tillfälle att läsa av ordentligt ännu.

vid tomgång står den på minus nånting och gasar man på en aning åker den upp till noll, kör man max tror jag den går upp till 0.8 eller 1.0 eller så, men jag har inte lyckats läsa hur mycket den sjunker.

Är den chippad?

Jepp den ska vara chippad med ett steg 2 chip, tror det är bsr åtminståne står det på luftfiltret.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang