Ingen värme från kupevärmaren 1999 VW LT 2,8 ATA motor

movikong
28 november 2018 · 10 Inlägg

Hej.

Jag har en 1999 VW LT med 2,8 ATA turbo diesel motor. På denna bil, funkade kupevärmaren hur bra som helst på måndag. När jag startade bilen på tisdag, finns nästan ingen värme alls (lite, lite kommer dock).

Det finns tillräckligt med vatten i kylsystemet; jag har hellre inte hittat någon anledning till att det ska vara större mängder luft i systemet. Vet dock ej om det är någon lufturtappningsskruv till kupevärmaren?

Ser också att det säljes båda elektriska och mer 'vanliga' vattenpumpar till dom här bilarna? Någon som vet om det finns bilar som har två vattenpumpar? Vart någon stans är dom lokaliserade?

Vart någonstans sitter termostaten på denna bil? Är det mycket jobb att byta denna?

Har provat att googla, men jag hittar liksom ingen jättebra svar!


Hoppas på svar från någon som kan. En trevlig dag önskas alla!!!

Pekkan1
2 december 2018 · 97 Inlägg

Har haft mycket gorm med värmesystem, nu senast böt jag termostaten dock endast med negativ effekt. Tömde den inte så värst fina glykolen körde igenom en reningssats (funkar så bra att kylaren på min gammla Subaru vart som ett durkslag efteråt) mitt värmeproblem vart bättre men inte bra.. Sen började jag försöka kolla om värmeväxlarna funkade som de skulle (tydligen ett mycket vanligt problem). I sökandet under huven hittade jag en liten elmotor, började mäta och den hade ström. Knackade på den och den hoppa igång och värmen började flöda friskt i cupen. Nu väntar dock de roliga jobbet att skruva lös och försöka laga lilla motorn! Dehär va dock på en gammal mb w124, men känn på vatten slangarna som ser ut att gå mot cupen så kanske du får lite framgång i felskökningen.
Annars rent spontant, kolla Thermostat (googla placering)
Kolla värmespjäll
Kolla om du har en liten extra elmotor som jag hade

Volvo Amazon "Doris" (1966)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang