Bmw X3 E83 2,0D M47

Bmw_x3
2 december 2018 · 2 Inlägg

Hej innan jag börjar felsöka precis allt för att utröna vad det är för fel på min BMW X3 2,0D M47.

Bilen används som min vardagsbil, bilen är fullservad enligt boken.

Jag har inte ägt bilen mer en 1 månad allt går fint förutom att den vid 2 tillfällen bara har dött.

Båda gångerna har det varit när jag kört en längre tur aldrig när jag bara kört någon mil. Första gången hände det när jag låg och körde lugnt på motorvägen i 90kmh på sexans växel runt 1500rpm då bara tvärdog den, rullade in till  vägkanten och bilen startar utan problem och färden fortsätter och bilen går som vanligt, dock så la jag inte 6an utan körde på lite högre varvtal på 5ans växel, Jag hade innan motorvägen fastnat i lite köer inne i stan men då visade den inga tecken till att hosta till eller stanna utan gick normalt. Inga motorlampor lyser, jag kopplade också in obd2 för att se om det fanns några felkoder, det fanns det inte. Bilen gick normalt några veckor fast då utan längre körningar.

Sen åkte jag en lite längre tur till med längre motorvägskörning då gick bilen bra tills jag kommer in ett bostadsområde där jag kör sakta på treans växel runt 1500-1700 då den dör igen.

Har ni experter på ämnet några förslag på vad det kan vara, när bilen är varm har jag provat att varva upp den för att se om den hostar till men den går jämt och fint genom hela varvtals registret. Samma sak när man startat upp den efter att den har dött då går den hur bra som helst ingen som helst tvekan till inte vilja starta.

Har googlat som en dåre efter detta symtom men inte funnit något. Vore väldigt tacksam om ni kunde ge mig några tips på vad jag ska titta efter.

Vänlig hälsning

Andreas

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 december 2018 · 4 917 Inlägg

Bränslefilter?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Bmw_x3
3 december 2018 · 2 Inlägg

Tänker att den går rent när jag varvar ur den, inga tendenser till hostande, men sant att det skulle mycket väl kunna vara bränslefiltret.


Någon som har några andra teorier?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang