Spricka i oljetråg, fråga hjullager. Citroën C4

28 Inlägg
Skrivet 4 december · Inlägg av trådskaparen #1

Tjena!

Måste fixa hjullagret på vänster fram hjul samt ett oljeläckage från oljetråget. Är detta något man kan få en tvåa på?

Tacksam för svar.

Justerade din rubrik lite. Låser även din andra tråd så vi håller oss till en.
Mvh mod

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 380 Inlägg
Skrivet 4 december #2

Willmes skrev:
Tjena!

Måste fixa hjullagret på vänster fram hjul samt ett oljeläckage från oljetråget. Är detta något man kan få en tvåa på?

Tacksam för svar.

JAAAA!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
2 720 Inlägg
Skrivet 4 december #3

är läckaget synligt för bess mannen alltså inga skyddplast eller nått under så hen kan se så blir det gnäll ja, och är hjullagret så pass dåligt att det glappar så blir det gnäll där med. så ja det blir 2a.

28 Inlägg
Skrivet 4 december · Inlägg av trådskaparen #4

Åhfan tackar för svar.

143 Inlägg
Skrivet 4 december #5

om läkaget är litet räcker en redig motortvätt påväg dit. hjullagret måste bytas

Senast redigerat av jompazx (4 december )

1 696 Inlägg
Skrivet 4 december #6

Vad tror du händer om och när hjullagret totalt skär ihop, när du kör, givetvis under gällande hastighetsbegränsning?

Vi kan börja med vänster fram...

Senast redigerat av Meaganeowner (4 december )

2 687 Inlägg
Skrivet 4 december #7

Willmes skrev:
Tjena!

Måste fixa hjullagret på vänster fram hjul samt ett oljeläckage från oljetråget. Är detta något man kan få en tvåa på?

Tacksam för svar.

Du skriver inte vad det är för bil.
Inte ens om den är fram- eller bakhjulsdriven.
Bakhjulsdrivna bilar har i regel koniska rull- eller kullager fram.
Dessa lager är juster-/ansättningsbara.
Finns även bilar med drivning på framhjulen som har juster-/ansättningsbara hjullager.
Mycket glappa lager renderar en 2:a.

Har du ett läckage från oljetråget får du en 2:a av miljöskäl.
Är det bara fuktigt så torkar du av tråget före besiktningen.

28 Inlägg
Skrivet 4 december · Inlägg av trådskaparen #8

De är en C4. Vänster fram.

Läckaget bifogar jag en bild på. Måste man byta hela tråget eller går det o laga?
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224294/224294-f4b76e10c999bc4050121acc3abf40f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224294/224294-59fad9f90ae4eb8560686423ba61525a.jpg

2 687 Inlägg
Skrivet 4 december #9

En duktig svetsare bör kunna svetsa sprickan på plats med TIG eller pinne.
Fick själv en liknande skada på en Austin 850 Mini Minor (hundkoja) som svetsades.
Hur svetsaren gjorde vet jag inte, för jag lämnade in bilen och såg inte på.

Jag ska hjälpa dig.. · 2 955 Inlägg
Skrivet 4 december #10

torsen skrev:
En duktig svetsare bör kunna svetsa sprickan på plats med TIG eller pinne.
Fick själv en liknande skada på en Austin 850 Mini Minor (hundkoja) som svetsades.
Hur svetsaren gjorde vet jag inte, för jag lämnade in bilen och såg inte på.

Det kan jag tala om..
OM det är aluminium så värmer man  upp området runt skadan sen är det bara till att lägga i aluminium med TIG.
Det blir inte vackert, men man snyggar till det med med vinkelslip efteråt..smile

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
332 Inlägg
Skrivet 5 december #11

torsen skrev:
En duktig svetsare bör kunna svetsa sprickan på plats med TIG eller pinne.
Fick själv en liknande skada på en Austin 850 Mini Minor (hundkoja) som svetsades.
Hur svetsaren gjorde vet jag inte, för jag lämnade in bilen och såg inte på.

Finns väl ingen spricka där? Ser mer ur som att kopparpackningen till oljepluggen läcker?

28 Inlägg
Skrivet 5 december · Inlägg av trådskaparen #12

Snurriis skrev:

torsen skrev:
En duktig svetsare bör kunna svetsa sprickan på plats med TIG eller pinne.
Fick själv en liknande skada på en Austin 850 Mini Minor (hundkoja) som svetsades.
Hur svetsaren gjorde vet jag inte, för jag lämnade in bilen och såg inte på.

Finns väl ingen spricka där? Ser mer ur som att kopparpackningen till oljepluggen läcker?

Packningen är helt ny. Idioten som hade bilen innan bytade oljan o glömde tätningsbrickan o drog åt med bara pluggen. De läcker sakta men säkert..

332 Inlägg
Skrivet 5 december #13

Såg din andra tråd nu, skulle ju kunna höra som dom säger med kemisk metall eller lämna in till verkstad för en bedömning om det går att svetsa

28 Inlägg
Skrivet 5 december · Inlägg av trådskaparen #14

Snurriis skrev:
Såg din andra tråd nu, skulle ju kunna höra som dom säger med kemisk metall eller lämna in till verkstad för en bedömning om det går att svetsa

Men går de att bara torka o sen spraya? Ska till en som jag känner som har verkstad o ska fråga vad honom.

332 Inlägg
Skrivet 5 december #15

Willmes skrev:

Snurriis skrev:
Såg din andra tråd nu, skulle ju kunna höra som dom säger med kemisk metall eller lämna in till verkstad för en bedömning om det går att svetsa

Men går de att bara torka o sen spraya? Ska till en som jag känner som har verkstad o ska fråga vad honom.

Kemisk metall är som ett spackel som man kletar på dock så måste ytan vara fett och fri från olja innan applicering så lite svårt i detta fall.

1 585 Inlägg
Skrivet 5 december #16

Ser ut att ha spruckit runt omkring där också både uppe och nere?

Mitt tips är att byta tråg om det inte sitter riktigt jäkligt till. Ett behagat kan inte kosta många hundralappar.

1 696 Inlägg
Skrivet 5 december #17

All olja måste bort. Och det blir ju svårt, då det sipprar ned någon droppe även efter att man tappat oljan ur motorn. Och värre blir det när det blir varmt under pågående svetsning.
Kan funka att hissa upp bilen högt i bakänden, så att rester av oljan letar sig frammåt, bort från oljepluggen.

Sen slipar man upp sprickan, nästan igenom. Tvättar rent med t ex Breaclean  till absolut ren metall.

Tigsvetsar på plats.

Men då behöver den som gör jobbet en Tig-svets på plats.

- Tror mer på att plocka ned tråget och svetsa. Det fixar de lätt på nån Gymnasieskolan med svetsutbildning.
Har gjort så själv.

Besvärligast är förmodligen att lossa trågets skruvar intill svänghjulet, intill veven. Passa då på att kontrollera och rensa oljepumpens sil.

- Haft flera skador på oljetråg av lättmetall.
Med framgång har jag nitat fast
handnackad aluminiumplåt med silicone emellan.
Dock inte intill själva oljepluggen.

På en Saab 99, var oljeplugg och metallen runt denna borta efter närkontakt med sten. Guck fint att köra upp handen mot veven. Det blev där en plåt rakt över hålet
och oljetömning med oljesug i fortsättningen.
Använde täta poppnitar.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 december )

28 Inlägg
Skrivet 5 december · Inlägg av trådskaparen #18

Var på en verkstad precis och de föreslog de mesta som sagts här. Lättaste är ju att byta hela tråget.. Men ska besikta bilen nu i december och han föreslog en sak man kan testa med.. Tänkte kolla vad ni tror om detta.

Detta blir då en temporär lösning.. Om man tar ut pluggen och tejpar den med tätningstejp och sen skruvar in den så kan de kanske stoppa läckan? Vet att det inte skulle hålla i längden men om de kan hålla en tid tills den jävla julen är över så.. Man är lite tajt med pengar denna månad.

4 086 Inlägg
Skrivet 5 december #19

Tveksamt om det funkar med tepen eftersom det är en spricka. Risken är att eftersom diametern på pluggen ökar så blir sprickan större. Kan dock hjälpa om pluggen är nog lång för att täcka sprickan.

Jag hade kladdat in pluggen i gängtätning eller låsning, dragit den så löst jag bara vågar för att inte få sprickan att expandera och sedan slipat ur sprickan till ett V och fyllt den med chemisk metall och hoppas på det bästa.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
1 696 Inlägg
Skrivet 5 december #20

En sak att nämna. Det är inget större tryck i vevhuset. Så en lagning/tätning håller.

Själv skulle jag forma en typ 3 mm aluminiumplåt, storlek 4 cm utanför hela sprickan, åt alla håll.
Det är enkelt.

Man pressar fast plåten stadigt med en domkraft mot oljetråget.
Sen är det bara att med en liten hammare knacka/forma plåten efter oljetråget, med många små, små hammarslag.
Det fina med aluminium, är att det inte fjädrar tillbaks.
Går att forma nästan i vilka former som helst.
Testa tills du blir nöjd.
Tappa ur oljan.
Lyft bilen i bakänden, som jag skrev tidigare.
Borra hål ca 10 mm från ytterkant av plåt, genom plåten och nätt o jämnt genom oljetråget med lämplig borr till vald poppnit. Ju finare du tar det på slutet, ju mindre spån blir de i tråget. Lite fett på borret, så följer det mesta med ut.
Det ska vara täta poppnit. Inte sådana som det är som en kula  i änden på.
Tvättar ytorna rena med t ex bensin eller T-sprit.
På med ett tunt lager blå silicone, på hela plåten. Nita fast. Låt siliconet härda över natten.
Släpp ned bilen bak och lyft upp fram.
Häll i en liter varm olja... utan oljeplugg. Nu följer ev spån med ut. Resten fastnar i sil o filter.

Fyll olja och byt samtidigt filter.

Har gjort så mer än 5 ggr. Alka har hållit tätt många år.

I ditt fall skulle jag inte borra något nithål in mot gängorna. Det håller tätt ändå.

En reparation flr några selmor.

Visste jag hur man gör, så tror jag att jag kunde skicka bilder om de finns kvar.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 december )


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang