Volvo D24 Problem, den dör efter 2 minuter

Marcus6D
7 december 2018 · 3 Inlägg

Tjenare, prövar lägga ut då jag har slut på ideér. Jag har en Volvo 240 D24 turbo. Pumpen var uppställd så det skulle ryka, men skulle ställa ner den inför bess. efter jag ställt ner skruven och tomgången så for jag ut en sväng å körde i 30 minuter och allt var ok. sedan lämnade jag den på knack medans jag gick in och hämtade nägra sake (tog 10min ungefär) så stod den och gick fint på gården. sedan så for jag iväg och efter ca 2 minuter så började den tappa orken, så tröck fullt men det hände nästan ingenting och när jag släppte på gasen så dog den. fick igång den igen och kunde köra 100m sen hände samma sak igen, orkeslös (som om att den inte fick nog med soppa) så jag ställde tillbaka pumpen och tomgå¨ngen som den var förut, men det är ändå samma fel. prövade att koppla in en separat pump före bränslefiltret, men av ingen effekt. prövade även att lufta systemet, men ingen skillnad. den blir lite svårstartad efter att den gett upp, man får gnaga i 5-10 sekunder efter att den stannat. men om man låter den stå över natten och startar den så hoppar denm igång på 3 sekunder, sen händer samma sak igen och den dör. länkar en youtube video på vad som händer, notera att jag måste ha hög tomgång annars vill den självdö efter ca 30 sekunder. försökte hela tiden skruva upp tomgången men det gav bara efter. mkt tacksam för svar och spekulationer smile ni kan spola fram till 2 minuter, det är där problemet börjar.
https://www.youtube.com/watch?v=XjPEtMZ6gYY

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 december 2018 · 4 917 Inlägg

Kan man  verkligen hålla på sådär och mixtra med pumpen utan att det får konsekvenser?
Det undrar jag verkligen..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 december 2018 · 13 742 Inlägg

bagatellen skrev:
Kan man  verkligen hålla på sådär och mixtra med pumpen utan att det får konsekvenser?
Det undrar jag verkligen..

tror du redan fått svaret av trådskaparen ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Marcus6D
7 december 2018 · 3 Inlägg

bagatellen skrev:
Kan man  verkligen hålla på sådär och mixtra med pumpen utan att det får konsekvenser?
Det undrar jag verkligen..

Har ställt upp och ner flera pumpar utan att detta har hänt, somsagt, om  det hade varit det stora problemet så hade jag inte kunnat köra i 30minuter, och jag gick tillbaka till den gamla justeringen och det var samma då också.

Marcus6D
7 december 2018 · 3 Inlägg

den stora grejen var från början att jag satte dit förpumpen, för att soppan rann tillbaka, den har ju inbyggd backventil. och så ställde jag ner pumpen i samma veva när det lika gärna var dags för bess.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang