Test och kartläggning samt arbetspsykologiskt test - Lastbilschaufför

Mikeoholic
13 december 2018 · 10 Inlägg

Hej

Jag undrar nu ifall någon har gått Test och kartläggning samt gjort ett arbetspsykologiskt test genom arbetsförmedlingen?

Jag kommer få gå en yrkesutbildning genom arbetsförmedlingen för att bli lastbilschaufför men först måste jag göra dessa test.

Det psykologiska testet är en förmiddag, test och kartläggning är 3 veckor.

Jag kommer gå utbildningen (om jag nu kommer in) hos detta företag:
http://gronlunds.se/af-utbildning/lastbil/

Under Testmoduler så står det Teoretiska tester inom läsförståelse, trafikregler och yrkesmatematik. Någon som vet vad yrkesmatematik är för något?
Detta psykologiska testet som man ska göra, något som har gått det?

Tack på förhand
Mike

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 december 2018 · 4 917 Inlägg

Psykologiskt test är väl för att utröna om du passar för jobbet och vill  vara kvar, för man kastar väl inte ut en dyr utbildning  på folk som hoppar av..
Man skulle nästan tro att det är en pilotutbildning du ska på..smile
Yrkesmatematik betyder väl att du ska kunna räkna ut pauser och körtid så du inte gör något olagligt.
Inte fasen trodde jag det var så invecklat att ta lastbilskörkort idag. .sad

Senast redigerat av bagatellen (13 december 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
trubbelturbo
13 december 2018 · 1 434 Inlägg

Yrkesmatematiken gissar jag handlar om; vikter(hjulbas, axeltryck), samt lastsäkring (vikt, spännband,  dimensioner, friktion mm.).

Kan du hantera vanlig grundskolematematik, plus/minus/multiplikation/divison så klarar du detta lätt smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Mikeoholic
13 december 2018 · 10 Inlägg

Man går typ världens utredning innan man ens börjar utbildningen.
Hoppas yrkesmatematiken betyder det du säger för då är det ju lugnt för min del. Suger på matte smile

Sen är utbildningen mellan 25-30 veckor beroende på hur det går för en. Typ 70% av hela utbildningen är teori. Kommer gå mellan 7-16 varje vardag. Det är även praktik ca 2-3 veckor för C och CE där man ska själv köra en hel del.

trubbelturbo
13 december 2018 · 1 434 Inlägg

Det är inte svårt när man vet hur man gör wink

Tog själv förra året på en "vanlig" trafikskola, 5 veckors utbildning för C + YKB. Ytterligare några körlektioner för CE (körde dragbil+trailer). Intensivt, men det gick big_smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
torsen
13 december 2018 · 7 189 Inlägg

Klart du ska nappa på utbildningen om du får den gratis av AF.
Förr i den kunde man få utbildningen när man gjorde lumpen.
Att ta ett *C* eller *C*E* kort privat skulle jag gissa på kostar bortåt 50.000:-.
Så sug åt dig från oss skattebetalare.

Tycker jag som betalat mitt kort med egna pengar(och som är lite avis).

trubbelturbo
14 december 2018 · 1 434 Inlägg

torsen skrev:
Att ta ett *C* eller *C*E* kort privat skulle jag gissa på kostar bortåt 50.000:-.

Glöm inte, att om du ska jobba som lastbilschaufför, så måste du ha ykb också wink

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Mikeoholic
14 december 2018 · 10 Inlägg

Mina planer var ju att betala allt själv för jag får en fallskärm från mitt förra jobb nu i Januari, men eftersom jag inte har någon gymnasieutbildning så tyckte min handläggare att jag skulle behålla dom pengarna och gå utbildningen genom AF.  Jag tackade så klart ja men det är bara det här testet innan som skrämmer mig lite.

Uppvuxen med lastbilar då min far och farfar har/haft ett åkeri men själv har man jobbat med IT senaste 10 åren så det är lite pirrigt om vad som kommer ske under dessa tester.

Mikeoholic
14 december 2018 · 10 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Det är inte svårt när man vet hur man gör wink

Tog själv förra året på en "vanlig" trafikskola, 5 veckors utbildning för C + YKB. Ytterligare några körlektioner för CE (körde dragbil+trailer). Intensivt, men det gick big_smile

Bra jobbat! Trivs du då? Jobbar du som det idag och vad kör du ?

Mikeoholic
14 december 2018 · 10 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Yrkesmatematiken gissar jag handlar om; vikter(hjulbas, axeltryck), samt lastsäkring (vikt, spännband,  dimensioner, friktion mm.).

Kan du hantera vanlig grundskolematematik, plus/minus/multiplikation/divison så klarar du detta lätt smile

Precis sånt jag hoppas på att det är och inget mer avancerat. Då är det inga problem faktiskt. Bara hoppas på att psykologtestet jag ska göra på måndag visar att man inte är dum i huvudet tongue

Utmarks-Loke
14 december 2018 · 5 791 Inlägg

Tror du kan vara lugn, jag tvivlar på att de kan ha några större psykologiska krav på en lastbilschaufför.

zemet
14 december 2018 · 4 016 Inlägg

torsen skrev:
Klart du ska nappa på utbildningen om du får den gratis av AF.
Förr i den kunde man få utbildningen när man gjorde lumpen.
Att ta ett *C* eller *C*E* kort privat skulle jag gissa på kostar bortåt 50.000:-.
Så sug åt dig från oss skattebetalare.

Tycker jag som betalat mitt kort med egna pengar(och som är lite avis).

Jag har tagit C kort "privat" under hösten i år och håller just nu på med CE. Uppkörning nästa vecka.

Priserna ligger på runt 30-35K per behörighet om man tar ca 10 körlektioner.

Så kan du få korten via Arbetsförmedlingen samt YKB så är det riktigt värt. Försök mygla till dig ett truck kort när du ändå håller påsmile

Senast redigerat av zemet (14 december 2018)

Mikeoholic
14 december 2018 · 10 Inlägg

zemet skrev:

torsen skrev:
Klart du ska nappa på utbildningen om du får den gratis av AF.
Förr i den kunde man få utbildningen när man gjorde lumpen.
Att ta ett *C* eller *C*E* kort privat skulle jag gissa på kostar bortåt 50.000:-.
Så sug åt dig från oss skattebetalare.

Tycker jag som betalat mitt kort med egna pengar(och som är lite avis).

Jag har tagit C kort "privat" under hösten i år och håller just nu på med CE. Uppkörning nästa vecka.

Priserna ligger på runt 30-35K per behörighet om man tar ca 10 körlektioner.

Så kan du få korten via Arbetsförmedlingen samt YKB så är det riktigt värt. Försök mygla till dig ett truck kort när du ändå håller påsmile

Fy fan.. att det kostar så jävla mycket. Trodde jag verkligen inte.

Det som kommer ingå i min utbildning är detta:
Exempel på innehåll i Yrkesutbildningen:

Teoriutbildning för aktuell körkortsbehörighet C + CE
Övningskörning för aktuell behörighet C+ CE
ADR (farligt gods)
Truck
Yrkesförarkompetenskurs
Arbete på väg Nivå 1
Arbetsplatslärande på relevant företag
+ en massa mer

Jag kommer även få någon som heter aktivitetsstöd under min utbildning också och då är det samma peng som jag skulle få ifall jag gick på A-kassa. Sen får man tydligen matkuponger också för lunch och sen resersättning.

trubbelturbo
14 december 2018 · 1 434 Inlägg

Mikeoholic skrev:
Bra jobbat! Trivs du då? Jobbar du som det idag och vad kör du ?

Jag jobbar idag på ett åkeri som kör för det där statligt ägda bolaget som är populärt att skriva om i media wink

Distributionschaufför, har en "halvbra" arbetsgivare och ganska påfrestande arbetstider. Ibland extremt stressigt och ibland hur lugnt som helst. Men överlag skulle jag säga att jag trivs i rollen som lastbilschaufför smile

Mikeoholic skrev:
Det som kommer ingå i min utbildning är detta:
Exempel på innehåll i Yrkesutbildningen:

Teoriutbildning för aktuell körkortsbehörighet C + CE
Övningskörning för aktuell behörighet C+ CE
ADR (farligt gods)
Truck
Yrkesförarkompetenskurs
Arbete på väg Nivå 1
Arbetsplatslärande på relevant företag
+ en massa mer

Jag kommer även få någon som heter aktivitetsstöd under min utbildning också och då är det samma peng som jag skulle få ifall jag gick på A-kassa. Sen får man tydligen matkuponger också för lunch och sen resersättning.

Fan, med det där på ditt CV kan du få vilket jobb som helst. Guld värt smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Janneutanb
14 december 2018 · 7 266 Inlägg

Med tanke på vilket folk AF sätter in på dessa utbildningar så kan nog en 3 åring klara av testerna....
Jag skulle bli förvånad om du inte kommer in iom att du faktiskt är intresserad utav det.

svempus
15 december 2018 · 409 Inlägg

Mikeoholic skrev:
Hej

Jag undrar nu ifall någon har gått Test och kartläggning samt gjort ett arbetspsykologiskt test genom arbetsförmedlingen?

Jag kommer få gå en yrkesutbildning genom arbetsförmedlingen för att bli lastbilschaufför men först måste jag göra dessa test.

Det psykologiska testet är en förmiddag, test och kartläggning är 3 veckor.

Jag kommer gå utbildningen (om jag nu kommer in) hos detta företag:
http://gronlunds.se/af-utbildning/lastbil/

Under Testmoduler så står det Teoretiska tester inom läsförståelse, trafikregler och yrkesmatematik. Någon som vet vad yrkesmatematik är för något?
Detta psykologiska testet som man ska göra, något som har gått det?

Tack på förhand
Mike

Yrkesmatematiken var när jag skulle gå en sån där utbildning var att man skulle räkna ut hur mycket grus (tror jag det var) som skulle gå åt till en viss yta i kubik på ett ungefär man fick veta djup*längd*bredd i meter för att kunna räkna ut det. Har inte nått minne om att det handlade om vikter eller liknade det kom senare under ykb tiden för att lära sig det då. Lastsäkringen kom senare med inget jag kunde innan jag fick gå utbildningen.

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
Mikeoholic
15 december 2018 · 10 Inlägg

Janneutanb skrev:
Med tanke på vilket folk AF sätter in på dessa utbildningar så kan nog en 3 åring klara av testerna....
Jag skulle bli förvånad om du inte kommer in iom att du faktiskt är intresserad utav det.

Så känner jag också, det dom kräver är ju att man kan läsa, prata och förstå svenska. Sen verkade det som att dom skickar in vem som helst big_smile (nästan)

Mikeoholic
15 december 2018 · 10 Inlägg

svempus skrev:

Mikeoholic skrev:
Hej

Jag undrar nu ifall någon har gått Test och kartläggning samt gjort ett arbetspsykologiskt test genom arbetsförmedlingen?

Jag kommer få gå en yrkesutbildning genom arbetsförmedlingen för att bli lastbilschaufför men först måste jag göra dessa test.

Det psykologiska testet är en förmiddag, test och kartläggning är 3 veckor.

Jag kommer gå utbildningen (om jag nu kommer in) hos detta företag:
http://gronlunds.se/af-utbildning/lastbil/

Under Testmoduler så står det Teoretiska tester inom läsförståelse, trafikregler och yrkesmatematik. Någon som vet vad yrkesmatematik är för något?
Detta psykologiska testet som man ska göra, något som har gått det?

Tack på förhand
Mike

Yrkesmatematiken var när jag skulle gå en sån där utbildning var att man skulle räkna ut hur mycket grus (tror jag det var) som skulle gå åt till en viss yta i kubik på ett ungefär man fick veta djup*längd*bredd i meter för att kunna räkna ut det. Har inte nått minne om att det handlade om vikter eller liknade det kom senare under ykb tiden för att lära sig det då. Lastsäkringen kom senare med inget jag kunde innan jag fick gå utbildningen.

Tack för den infon! Då räcker det ju att man läser Köra Lastbil boken. Där står det ju massor med sånt och hur man ska räkna.

Mikeoholic
15 december 2018 · 10 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Mikeoholic skrev:
Bra jobbat! Trivs du då? Jobbar du som det idag och vad kör du ?

Jag jobbar idag på ett åkeri som kör för det där statligt ägda bolaget som är populärt att skriva om i media wink

Distributionschaufför, har en "halvbra" arbetsgivare och ganska påfrestande arbetstider. Ibland extremt stressigt och ibland hur lugnt som helst. Men överlag skulle jag säga att jag trivs i rollen som lastbilschaufför smile

Mikeoholic skrev:
Det som kommer ingå i min utbildning är detta:
Exempel på innehåll i Yrkesutbildningen:

Teoriutbildning för aktuell körkortsbehörighet C + CE
Övningskörning för aktuell behörighet C+ CE
ADR (farligt gods)
Truck
Yrkesförarkompetenskurs
Arbete på väg Nivå 1
Arbetsplatslärande på relevant företag
+ en massa mer

Jag kommer även få någon som heter aktivitetsstöd under min utbildning också och då är det samma peng som jag skulle få ifall jag gick på A-kassa. Sen får man tydligen matkuponger också för lunch och sen resersättning.

Fan, med det där på ditt CV kan du få vilket jobb som helst. Guld värt smile

Tror hela utbildningen kostar över 100k, det var det min handläggare på AF sa. Så det är därför det är så stora och hårda tester. Typ noll tolerans på frånvaro etc. Känns som att man ska åka in i lumpen igen

Janneutanb
15 december 2018 · 7 266 Inlägg

Mikeoholic skrev:

trubbelturbo skrev:

Mikeoholic skrev:
Bra jobbat! Trivs du då? Jobbar du som det idag och vad kör du ?

Jag jobbar idag på ett åkeri som kör för det där statligt ägda bolaget som är populärt att skriva om i media wink

Distributionschaufför, har en "halvbra" arbetsgivare och ganska påfrestande arbetstider. Ibland extremt stressigt och ibland hur lugnt som helst. Men överlag skulle jag säga att jag trivs i rollen som lastbilschaufför smile

Mikeoholic skrev:
Det som kommer ingå i min utbildning är detta:
Exempel på innehåll i Yrkesutbildningen:

Teoriutbildning för aktuell körkortsbehörighet C + CE
Övningskörning för aktuell behörighet C+ CE
ADR (farligt gods)
Truck
Yrkesförarkompetenskurs
Arbete på väg Nivå 1
Arbetsplatslärande på relevant företag
+ en massa mer

Jag kommer även få någon som heter aktivitetsstöd under min utbildning också och då är det samma peng som jag skulle få ifall jag gick på A-kassa. Sen får man tydligen matkuponger också för lunch och sen resersättning.

Fan, med det där på ditt CV kan du få vilket jobb som helst. Guld värt smile

Tror hela utbildningen kostar över 100k, det var det min handläggare på AF sa. Så det är därför det är så stora och hårda tester. Typ noll tolerans på frånvaro etc. Känns som att man ska åka in i lumpen igen

Nolltolerans mot frånvaro? Hahahaha vilket skämt åtminstone här i Gävle.
Max 1/4 av dom i klassen tar det seriöst och bara en bråkdel av dom är något att ha ändå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang