Volvo 964 3,0 -91 Konstigheter efter att kamremmen gått av

Revolvolution
15 december 2018 · 35 Inlägg

Precis som rubriken lyder så Havererar farsans 964 -91 med 3,0 motorn.  Så detta hände. Farsan var påväg och skulle hämta mig från skolan då bilen helt plötsligt bara la av.  Han ringde en bekant för att han trodde det bara var soppa torsk eller nån kabel som släppt och försökte få igång motorn. Men inga missljud hördes vid start. Sen märkte han att just kamremmen var av.


Nu har vi bytt kamrem och och försökt starta den.  Vid start låter motorn väldigt konstigt, inga knackningar eller liknande utan den låter trög bara. Efter en stund av "startmotor-tuggande" så börjar motorn gå snabbare och snabbare sen så smäller det till ganska högt och luftboxen flyger iväg men motorn startar endå inte. Ska också tillägga att varvmätaren står fast vid 7000 varv varesig tändningen är på eller av och rör sig inte heller när man försöker starta, Vi tog bort ett tändstift och det var genomblött i bensin men inte olja.

Alla svar uppskattas MVH Eklöf

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 december 2018 · 13 983 Inlägg

Revolvolution skrev:
Precis som rubriken lyder så Havererar farsans 964 -91 med 3,0 motorn.  Så detta hände. Farsan var påväg och skulle hämta mig från skolan då bilen helt plötsligt bara la av.  Han ringde en bekant för att han trodde det bara var soppa torsk eller nån kabel som släppt och försökte få igång motorn. Men inga missljud hördes vid start. Sen märkte han att just kamremmen var av.


Nu har vi bytt kamrem och och försökt starta den.  Vid start låter motorn väldigt konstigt, inga knackningar eller liknande utan den låter trög bara. Efter en stund av "startmotor-tuggande" så börjar motorn gå snabbare och snabbare sen så smäller det till ganska högt och luftboxen flyger iväg men motorn startar endå inte. Ska också tillägga att varvmätaren står fast vid 7000 varv varesig tändningen är på eller av och rör sig inte heller när man försöker starta, Vi tog bort ett tändstift och det var genomblött i bensin men inte olja.

Alla svar uppskattas MVH Eklöf

Sitter kamremmen rätt så ni inte satt den några kuggar fel?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Revolvolution
15 december 2018 · 35 Inlägg

Nej Kamremmen sittet som den ska. Nollad och alltihopa

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 december 2018 · 4 917 Inlägg

Motorn har drunknat, så om remmen verkligen sitter rätt så ska den gå igång när soppan är borta..
Kanske ta av reläet till pumpen så inte mer soppa flödar in..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Revolvolution
15 december 2018 · 35 Inlägg

Ska prova det men alltså motorn låter fortfarande jätte konstigt. Ska se om jag kan få fram en video

Aronson
15 december 2018 · 912 Inlägg

När kamremmen går av på  denna motor så kröks ventilerna av kolven.bara att renovera toppen och byta ventilerna.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Nybergrobin
15 december 2018 · 2 375 Inlägg

ventilsallad big_smile

Aronson
15 december 2018 · 912 Inlägg

Nybergrobin skrev:
ventilsallad big_smile

Sallad för riktiga karlar!!

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Revolvolution
15 december 2018 · 35 Inlägg

De börjar låta som att de är lika bra o slänga hela motorn åt helvete nu typ😂

Nybergrobin
15 december 2018 · 2 375 Inlägg

Ja och nej....ventiler går att byta smile   topplock går att köpa....det är ingen katastrof smile

Revolvolution
15 december 2018 · 35 Inlägg

Ajo går väll det också men man blir väldigt sugen att plocka isär bilen och ta allt med värde sen  skrota resten

Nybergrobin
15 december 2018 · 2 375 Inlägg

Fast det blir en enorm förlust smile   Kolla hur toppen ser ut.....tex om 4-5 ventiler är trasiga så köp nya!    Det är inte alltid som alla ventiler blir krokiga big_smile    I min mb 200 kompressor  så ble bara några ventiler krokiga när kedjan kuggade.  En ventil är inte så dyr heller.....fick betala nån hundring per ventil bara

Revolvolution
16 december 2018 · 35 Inlägg

Amen hur mycket kostar det ungefär att skicka iväg toppen till någon som kan byta ventiler då?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 december 2018 · 13 983 Inlägg

Revolvolution skrev:
Amen hur mycket kostar det ungefär att skicka iväg toppen till någon som kan byta ventiler då?

Har du inga verkstäder i din närhet som du kan ringa till eller åka förbi och fråga vad det kostar? Förmodligen vill nog verkstäderna titta på toppen innan dom kan säga vad det kostar. Dom vill ju veta hus stor skada det blivit.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Revolvolution
16 december 2018 · 35 Inlägg

Det kan jag säkert göra. Grejen är att jag och farsan funderar på om det ens är värt att öppna motorn alls eller om vi bara ska ta ur den och sätta i en ny likadan. vad som blir billigast

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 december 2018 · 13 983 Inlägg

Revolvolution skrev:
Det kan jag säkert göra. Grejen är att jag och farsan funderar på om det ens är värt att öppna motorn alls eller om vi bara ska ta ur den och sätta i en ny likadan. vad som blir billigast

Men då måste ni ju plocka av toppen för att se skadans omfattning och fråga pris på några verkstäder samtidigt som ni måste hitta en annan motor till rimligt pris.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mew
16 december 2018 · 2 151 Inlägg

Revolvolution skrev:
Det kan jag säkert göra. Grejen är att jag och farsan funderar på om det ens är värt att öppna motorn alls eller om vi bara ska ta ur den och sätta i en ny likadan. vad som blir billigast

Byt bara hela toppen mot en likadan, bottendelen lär ha hållt. Plocka isär och kolla först bara.

Volvanders
16 december 2018 · 35 Inlägg

Att byta ventiler är väl inte så komplicerat som att lyfta ur hela motorn,lätta på toppen och se hur stor skada det är,kanske kovarna fått stryk åxo då är det läge med en annan motor,berätta gärna hur det går

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang