Koppla om en Webasto TT-V i en Caddy 1.9Tdi

bengan87
17 december 2018 · 569 Inlägg
#1

Hej! Någon som är inne lite på Webasto värmare?

Har en Caddy 1.9tdi som har en original monterad hjälpvärmare som jag förstår heter dessa TT-V och enligt Webasto själva går dom att programmera om till parkeringsvärmare. Men mer en så berätta om ej.

För kunna montera fjärrkontroll måste man ha kontrollen och styrenheten, antenn dessa kan man köpa på nätet men har inte lyckas hittat någon som har sagt att det fungerar eller som har gjort det. Och ska man montera tidur måste man köpa en Unibox och kabelstamen plus programmera om värmaren.

Går inte koppla egen fjärrkontroll till dom?
Skulle vilja få reda på vad bilen skickar för singnal till själva värmaren när den ska starta om det endast är 12v eller om det är någon form av kod.

Från värmaren går det ju ström till pumpen vid tanken och vattenpumpen sen plus och minus till bilen och sen någon styrkabel.

Tacksam för typs=)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 december 2018 · 11 594 Inlägg
#2

Monterar faktiskt uppgraderingskit till just hjälpvärmare på nya bilar. Tillverkaren har beslutat att deras bilar ska vara standardutrustade med ett tidur. Installationen är en smula komplicerad för den oinvigde. För och främst så saknas en 12v-cirkulationspump eftersom bilen normalt sett alltid går när värmaren går. Så detta måste jag installera. Har du verkligen en 12v-pump TS?

Sen måste kabelstammen till värmaren brytas för den måste få 12v även när bilen är avstängd. Så en ny matning måste in. Direktmatad från batteriets pluspol med säkring givetvis. En reläbrygga med ett växlande relä och ett IP-relä installeras med. Detta för att styra fläktsystemet. Det är som bekant dött när bilen är avstängd... Några dioder kan behövas för att inte spänningen ska läcka tillbaka och starta något annat som inte ska vara igång.

Sedan monteras ett tidur. I mitt fall (programmerbart för alla typer av värmare):
https://www.webastocenter.se/lang-EN/sh … ontrol-car

Jag vet inte hur mycket VW har förberett men lite pyssel är det.
Värmaren i sig vill bara ha en signal in (+12v) för att starta. Men den måste ju även ha en cirkulationspump som startar samtidigt för annars så överhettas den på cirka 30 sekunder efter start och stänger av sig då den kokar vattnet.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
bengan87
17 december 2018 · 569 Inlägg
#3

Jaja:)  jo en Cirkulationspump har jag brevid värmaren som är fastbränd så håller på och byter ut den nu:) sen har jag en dieselpump vid hjulhuset bak.

Har jobbat några år inom bil elektronik så helt ny är man inte=)

Såg att KGK säljer en kabelsats art nr W 903 171 4A men ser dock ut och va fel.

bengan87
17 december 2018 · 569 Inlägg
#4

Hybrid_ skrev:
Monterar faktiskt uppgraderingskit till just hjälpvärmare på nya bilar. Tillverkaren har beslutat att deras bilar ska vara standardutrustade med ett tidur. Installationen är en smula komplicerad för den oinvigde. För och främst så saknas en 12v-cirkulationspump eftersom bilen normalt sett alltid går när värmaren går. Så detta måste jag installera. Har du verkligen en 12v-pump TS?

Sen måste kabelstammen till värmaren brytas för den måste få 12v även när bilen är avstängd. Så en ny matning måste in. Direktmatad från batteriets pluspol med säkring givetvis. En reläbrygga med ett växlande relä och ett IP-relä installeras med. Detta för att styra fläktsystemet. Det är som bekant dött när bilen är avstängd... Några dioder kan behövas för att inte spänningen ska läcka tillbaka och starta något annat som inte ska vara igång.

Sedan monteras ett tidur. I mitt fall (programmerbart för alla typer av värmare):
https://www.webastocenter.se/lang-EN/sh … ontrol-car

Jag vet inte hur mycket VW har förberett men lite pyssel är det.
Värmaren i sig vill bara ha en signal in (+12v) för att starta. Men den måste ju även ha en cirkulationspump som startar samtidigt för annars så överhettas den på cirka 30 sekunder efter start och stänger av sig då den kokar vattnet.

Du har inget art nr: på kabelsstammen?
smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 december 2018 · 11 594 Inlägg
#5

bengan87 skrev:
Jaja:)  jo en Cirkulationspump har jag brevid värmaren som är fastbränd så håller på och byter ut den nu:) sen har jag en dieselpump vid hjulhuset bak.

Har jobbat några år inom bil elektronik så helt ny är man inte=)

Såg att KGK säljer en kabelsats art nr W 903 171 4A men ser dock ut och va fel.

Hmm. Känns ju bara som värmaren behöver signal in då. En sådan kan man ju fixa med ett tidur eller en fjärr från wish eller nåt?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
bengan87
17 december 2018 · 569 Inlägg
#6

Hybrid_ skrev:

bengan87 skrev:
Jaja:)  jo en Cirkulationspump har jag brevid värmaren som är fastbränd så håller på och byter ut den nu:) sen har jag en dieselpump vid hjulhuset bak.

Har jobbat några år inom bil elektronik så helt ny är man inte=)

Såg att KGK säljer en kabelsats art nr W 903 171 4A men ser dock ut och va fel.

Hmm. Känns ju bara som värmaren behöver signal in då. En sådan kan man ju fixa med ett tidur eller en fjärr från wish eller nåt?

Va så jag tänkte med. Dra nya kablar från värmaren till batteriet med säkring och dra styrsignalen via fjärrkontroll som startar värmaren och får fläkten och gå igång i kupén.

Skulle bara haft schema på vilka portar in i värmaren är. Tror det va en 6 polig kontakt in

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2018 · 11 594 Inlägg
#7

bengan87 skrev:

Hybrid_ skrev:

bengan87 skrev:
Jaja:)  jo en Cirkulationspump har jag brevid värmaren som är fastbränd så håller på och byter ut den nu:) sen har jag en dieselpump vid hjulhuset bak.

Har jobbat några år inom bil elektronik så helt ny är man inte=)

Såg att KGK säljer en kabelsats art nr W 903 171 4A men ser dock ut och va fel.

Hmm. Känns ju bara som värmaren behöver signal in då. En sådan kan man ju fixa med ett tidur eller en fjärr från wish eller nåt?

Va så jag tänkte med. Dra nya kablar från värmaren till batteriet med säkring och dra styrsignalen via fjärrkontroll som startar värmaren och får fläkten och gå igång i kupén.

Skulle bara haft schema på vilka portar in i värmaren är. Tror det va en 6 polig kontakt in

Fasen... Jag kunde ju tagit hem ett elschema och scannat in... Ska försöka i morgon. Monterar TT-GEO i nuläget. Vad har du för ventilation i bilen? Manuella vred eller ACC? Har man Acc så måste även den väckas med en styrsignal in. I alla fall på de som jag installerar.

De som monteras nu får jag färdigbyggda i ett paket komplett med pump och värmare monterat på en plåt (En annan stackare som får sitta och göra detta, beror på att vi fick en order på 73 bilar så det får gå fort) som bara är att skruva fast under bilen så har noll koll på anslutningar. Dessutom färdig kabelstam anpassad beroende på bilmodell så lite off där med. Bensinvärmare till hybridbilar får jag snällt bygga ihop själv men det hjälper inte dig för de är Eberspächer.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
bengan87
19 december 2018 · 569 Inlägg
#8

Jag kollade dom olika stiften som går till värmaren pin 8 startade kupéfläkten inne i bilen på läge 2  och pin 6 gick till dieselpumpen när dessa fick 12V.
Sen äre två st som ser ut och va Canbus och hade runt 5V. Och på den andra kontakten 2 polig hade jag fast 12V utan nyckel i täningen och en jordpunkt👍🏻

Har en Manuel fläkt i denna och det konstiga är att pin 8 starta fläkten. Enligt Webasto behövs en annan kabelstam för detta. Annars måste det ha varit träning singnal som jag skicka åt fel riktning och gav fläkten ström.

Hade varit sjukt bra med ett Elschema om du lyckas få tag påsmile

Hade tog fel i mitt tidigare inlägg hade 8 pinkontakt och inte 6.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 december 2018 · 11 594 Inlägg
#9

Kul med kupéfläkten där! Som du säger kan det vara backström som startar den. Vi sätter upp en reläbrygga som bryter fläkten när värmaren startar. Den matas sedan via ett IP-relä som skickar ut pulsomvandlad spänning. Så dieselpumpen går bara den får spänning? Eller gick signalen via värmaren? I de jag är och kopplar i så vill pumpen ha någon form av switchad spänningsmatning. Det var enklare förr...

Canbus ja? Vi har ett 2-poligt uttag som vi kopplar in en windowsdator till. Från den kan man styra alla olika funktioner del för del för att utföra ett komponenttest innan driftsättning och leverans.

Undrar just om mitt schema hjälper dig men här är det som utlovat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-6f48849c8f63d6f891e549ddcb082a7b.jpg

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2018 · 9 603 Inlägg
#10

På psa skåpbilar så är det väldigt enkelt att lägga dit en vattenpump fläktstyrning och tidur.   

jag hittade ett schema till Polo där det står exakt var man kopplar in sig på fläkt och allt.. på dom sitter det ju inte ens värmare orignal utan en hög med glödstift till kupen.   blir faktist varmt riktigt fort ibilen.. snabbare en min 407 med värmare  om man inte programerar värmaren att starta innan avfärd..   

la upp den monteringsanvisningen jag hittade till min polo.  så kan du titta på den om det kan hjälpa dig något


detta är en länk till min OneDrive   filen heter 1316498D_ENgelska _VW_Polo_2010_TDI_CR_TT-Evo.pdf
https://1drv.ms/f/s!ArU-F91gg6KajG8vIQIuu8Hm_Zpc

Senast redigerat av Growe (21 december 2018)

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang