Renault Espace 2.0 dci startar inte =(

fxCrocodile
18 december 2018 · 3 Inlägg

Hej,
Blir snart tokig för behöver bilen men har det ganska knapert i plånboken så här innan jul.
Har en Renault Espace 2009 dci 2.0 med automatlåda.
Bilen har fungerat OK förrutom i somras då jag bytte ut FAP sensor och EGR-ventilen då den fick för sig mitt under semestern att ge upp nere i södra Europa.
Efter semestern har den fungerar klanderfritt MEN för en vecka sedan skulle jag rulla ut ur garaget men kom bara 2 meter innan den "kvävdes" till döds.  Typ som om den inte fick tillräckligt med bränsle eller luft.

Försöker starta igen, startmotor går runt och ibland tänds motorn faktiskt men för att dö efter ett par sekunder.
Ibland vill den inte alls starta utan hör hur startmotorn snurrar och får bryta tändningen för att inte bränna sönder startmotorn.

Så till min fråga - hur fasiken ska jag felsöka?
Har kopplat in en ODB2 läsare men får inte felkoder! Kopplar jag ur något, typ EGR-kontakten får jag upp felkoden på en gång.

Har bytt ut till ett nytt batteri och bränslefilter men problemet kvarstår.
Common rail? Fel på insprutarna? En sensor som ballat ur?

Ber ödmjukast om hjälp!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 december 2018 · 4 917 Inlägg

På beskrivningen att döma ser det ut som bränslebrist.
Kanske en koll av bränsletrycket är på sin plats..
Kan ju även vara diselpumpen som sett sina sista dagar i o f s. .
Det lättaste är att kolla över kablaget först innan man gör några byten.
Kärran är ju 10 år gammal och då börjar väl problemen komma..sad

Senast redigerat av bagatellen (18 december 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
fxCrocodile
19 december 2018 · 3 Inlägg

Försöker felsöka så egentligen spelar ingen roll om bilen är snart 10 år gammal. Farsan har en 740 som är över 30 år gammal och går som ett skott smile

Pumpen verkar fungera men misstänker att en sensor har gett upp som har hand om tändningen. Var sitter vevaxelsensorn på denna bil?
Någon som jobbar som Renault mekaniker?

fxCrocodile
20 december 2018 · 3 Inlägg

Ok har pluggat in odb2 läsare och inga felmeddelanden. Däremot använder jag Carly Renault Diagnostics får jag upp dessa felmeddelanden -
https://imgur.com/a/qXltUIJ
Någon här som vet var vevaxelsensor, impulsgivare sitter på den här förbannade bilen smile

Senast redigerat av fxCrocodile (20 december 2018)

Kvantfysik
20 december 2018 · 65 Inlägg

Hej.
Jag vill minnas att vevaxelgivaren sitter på baksidan av motorn, precis vid växellådan.
Alltså in mot torpedväggen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang