Hjälp med felkoder Passat 1999 1.8T Hög Co2 LMM??

Bahtman
20 december 2018 · 12 Inlägg

Hej!

Fick en Passat Variant 1.8t Årsm 1999. Comfortline modellen... allting funkar i el-väg.. men fick 2;a på hög Co..
Har även märkt att om jag håller jämn gas utan växel i runt 2000 varv så går den ojämnt.. märker inget direkt när man kör. Men om man trycker in frikopplingen för en korsning eller rödljus för man ska bromsa ner så går den ner i varv ca 500 för att sedan gå upp till det normala.Den även stannar ibland när jag gör så.Inga problem med att starta om den. Pluddra lite och gick ojämnt en gång när jag "sotade" ur den på motorvägen.. alltså axade på med plattan i mattan till ca 130.. vissa slangar ser inte så friska ut.. varje fall köpte mig en OBDeleven och felsökte bilen och fick upp detta..

01 Motorelektronik

felkoder

P1555 - Max-laddtryck har överskridits statiskt
P1570 - Motorstyrdonet är spärrat sporadiskt
P0102 - Luftmassemaätaren Signalen är för låg statiskt
P0116 - Givare 1 för kylvätsketemperatur orimlig signal sporadiskt

Lite annat jag kollade på.

Timing advance 14.0 degree relative to #1 cylinder
Bank 1 Sensor 2----- 0.0V 99%
Bank 1 Sensor 1----- 0.69V -25%
Intake air 40 grader


Från besiktningen.
CO/K-värde 3% (0.5%)
CO Förhöjd tomgång 0% (0.3%)
Lamda förhöjd tomgång 1.03 (0.97-1.03


Mvh Bahtman

Senast redigerat av Bahtman (20 december 2018)

it_mutt Avstängd
20 december 2018 · 10 388 Inlägg

17963/P1555 - Boost Pressure Control: Upper Limit Exceeded

Possible Symptoms

Reduced power output
Limp mode


Possible Causes

Boost Pressure too High
Hoses/Pipes incorrect connected, disconnected, blocked or leaking
Charger Pressure Control defective
VNT (variable nozzle turbo): nozzles stuck
Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective


Possible Solutions

Check Hoses/Pipes to/between Components
Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)
Check / Clean / Replace Charge Pressure Control
Check / Clean mechanism for variable nozzles


17978/P1570/005488 - Engine Start Blocked by Immobilizer

Possible Symptoms

Engine starting but stalling immediately


Possible Causes

Key(s) not matched
Instrument Cluster not matched
Engine Control Unit (ECU) not matched
Engine Control Unit (ECU) Power Supply faulty


Possible Solutions

Check for Fault Codes in Immobilizer itself (part of Instrument Cluster in many cars, but separate Immobilizer Control Module in some)
Check Immobilizer Measuring Values (usually in Instrument Cluster OR Immobilizer Control Module)
Match Key(s)/Instrument Cluster/Engine Control Unit (ECU)
Check Engine Control Unit (ECU) Power Supply (Relay)


Special Notes

In case of Engine Starting Issues please make sure that you are really experience an Immobilizer related Problem! Even if the Immobilizer engages, the Engine will still start fine but cut out after 2-3 Seconds. If you are NOT experiencing this behavior (e.g. Engine doesn't start at all) your Problem is very likely NOT Immobilizer related.
May be stored in Combination with 01176 - Key: Signal too Low in Immobilizer Control Module.
If no other immobilizer related fault codes are stored and the immobilizer related meas. blocks are fine except Engine Start not allowed, on rare occasions it helps to try cold-booting the car. Remove both battery cables from the battery. Short the battery cables together (away from the battery) for about 15 seconds. Reconnect the battery. (Example)
Low battery voltage (including a faulty battery) may cause Immobilizer system malfunctions and testing should be done only with a known good battery installed.


16486/P0102/000258 - Mass Air Flow Sensor (MAF/G70): Signal too Low

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) ON
Loss of Power


Possible Causes

Wiring and/or Connector(s) from/to Mass Air Flow Sensor (MAF/G70) faulty
Mass Air Flow Sensor (MAF/G70) faulty


Possible Solutions

Check Wiring and/or Connector(s) from/to Mass Air Flow Sensor (MAF/G70)
Check/Replace Mass Air Flow Sensor (MAF/G70)


Special Notes

In MY 1995-2002 (?) in Europe at VW-diesel-cars G70 had the bad reputation of slowly losing his performance, causing loss of power. It's not a matter of defective or breaking down, but it is filthy / dirty (not easy to clean). You can check functionality by making a log in [01-engine], [meas.blocks-08], group 003 (3e gear, full throttle, from 1700-4000rpm)


16500/P0116/000278 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal

Possible Symptoms

Starting the engine when engine is warmish or warm, idle rpm immediately is 1200 - 3000 rpm.
Diesel: an indication is extreme long time burning time of the glow indication light.
With all engine temperatures seldom idle rpm will vary between 900 - 1000 rpm.
With engine warm (90 °C) the engine temperature suddenly drops (70 °C) and slowly comes back to 90 °C.


Possible Causes

Wiring and/or connections faulty
Engine Coolant Sensor (G62) faulty


Possible Solutions

Check wiring and connections
Replace Engine Coolant Sensor (G62)


Special Notes

In MY 1995-2002 (?) in Europe at VW-cars the G2/G62 had the bad reputation of breaking down often. The default G2/G62 is black and all replacements are green.
Check if the correct Coolant Fan Control Module/Relay is installed (check part number using parts catalogue)!





Inte ovanligt att tempgivaren ger upp, inte heller ovanligt att N75:an ger upp ELLER kablarna (i det fallet är det inte ovanligt att de ger upp inne i "gummihatten" på ovansidan av kontakten).
Tempgivaren är troligen en fyrpolig; två till ECU:n och två till kombiinstrumentet. Tempmätaren behöver alltså inte "dippa" eller vara död, för att "delen" av givaren som skickar signaler till ECU:n ska vara kass. Vilket då gör att bilen tror att den är kall även när den inte är det.

Immo-delen hade jag inte brytt mig om om du inte har problem att starta bilen. Det är en felkod som ibland kastas när man startat bilen med låg spänning i batteriet.

Senast redigerat av it_mutt (20 december 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bahtman
21 december 2018 · 12 Inlägg

Okej! Tackar så hemskt mycket för denna info,, ska börja med att byta slangar som ser riktigt dåliga ut..  och sen gå vidare efter de,,  kommer uppdatera här under tiden,,   mycket dåligt på en del forum att trådskaparen återkommer sällan och berättar vad felet verkligen var.

Bilen går som en klocka annars!!

Mvh..
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230618/230618-6b47cb7b74ce13a6a19d15bb0e30e45e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230618/230618-e3ac22d6a4638ca3362dc395e7bfd8e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230618/230618-9cb89a9df0525d6dca2f3a548269a658.jpg

Senast redigerat av Bahtman (21 december 2018)

it_mutt Avstängd
21 december 2018 · 10 388 Inlägg

Ja det där ser väl inte helt friskt ut och är, även om det inte avhjälper nuvarande problem, något som jag tycker ska åtgärdas.

Återkoppling är alltid bra. Kan ju hjälpa någon i framtiden smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bahtman
23 december 2018 · 12 Inlägg

it_mutt skrev:
Ja det där ser väl inte helt friskt ut och är, även om det inte avhjälper nuvarande problem, något som jag tycker ska åtgärdas.

Återkoppling är alltid bra. Kan ju hjälpa någon i framtiden smile

Ligger lite lågt nu inför Jul helgen,, Kollat lite värden med min OBDeleven.. nästan helt säker på det är LMM eller en lambda som är paj,,  jag återkommer!! 

GOD JUL!!

Mvh Bahtman

Bahtman
9 januari 2019 · 12 Inlägg

Hej

Var iväg o köpte en LMM billen... gick annorlunda men pluddrar ändå när jag drar på,,   varje fall så skulle jag kolla värdena igen o scannade bilen med min ODBeleven,, nu helt plötsligt söker den inte igenom motorn,, så nu kan jag inte se om LMM ger utslag,, provade och dra ur batterikabeln en stund,, men samma sak,, innan sökte den igenom 7 olika,, nu är det bara 5.. ger faan snart upp!!

it_mutt Avstängd
9 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Har jag vägarna mot Malmö i det närmaste får vi väl se om VCDS lyckas bättre. Ska kolla hur utflyktsschemat ser ut

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bahtman
9 januari 2019 · 12 Inlägg

Hade varit jädrigt nice!!  Sist jag meckade med bilar var på 90-talet och bilarna från 70-talet,, he he he!!  Kan laga en 142;a med silvertejp så kvittar det nästan vad felet är...

Bahtman
16 januari 2019 · 12 Inlägg

Okej lite uppdatering,, bytat slangarna som är på bilderna,, gubben som kolla bilen sa att 2 tändstift bada nästan i olja,, han blåste rent dom,, 
Bilen går lite bättre,, hackar när man kör på låga varv i hög växel,, men växlar man ner gasar på ca halvgas så sticker den iväg,, men mer gas börjar den pluddra släpper lite går jämt igen.. 
På tomgången å går den ner lite snabbt var tredje sekund ungefär,,  LMM signal fortfarande låg,, och nu hgar högt laddtryck kommit tillbaka,, kanske lika bra och byta N75.. eller????

it_mutt Avstängd
16 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Bahtman skrev:
Okej lite uppdatering,, bytat slangarna som är på bilderna,, gubben som kolla bilen sa att 2 tändstift bada nästan i olja,, han blåste rent dom,, 
Bilen går lite bättre,, hackar när man kör på låga varv i hög växel,, men växlar man ner gasar på ca halvgas så sticker den iväg,, men mer gas börjar den pluddra släpper lite går jämt igen.. 
På tomgången å går den ner lite snabbt var tredje sekund ungefär,,  LMM signal fortfarande låg,, och nu hgar högt laddtryck kommit tillbaka,, kanske lika bra och byta N75.. eller????

Inget som hjälps just nu; men jag såg precis ditt mail. Det måste ha trillat in under perioden då notifieringarna inte fungerade. Svarar på det lite senare.

Inte ovanligt att tätningen i ventilkåpan ger sig ut mot tänfstiftsbrunnarna

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bahtman
16 januari 2019 · 12 Inlägg

Precis lagt in meddelandet!!  ;-)

it_mutt Avstängd
16 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Bahtman skrev:
Precis lagt in meddelandet!!  ;-)

Nej jag tänkte på vårt mailande om mitt malmö/höör-utflyktande smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bahtman
16 januari 2019 · 12 Inlägg

ha ha ha Okej!!

Bahtman
23 januari 2019 · 12 Inlägg

Oki!! Vet inte vad som hänt men LMM ger värde nu.. men fortfarande så går den ojämnt på låga varv o höga växlar,, även var tredje sekund så kommer där ett litet "ryck" när den står på tomgång.. Ska kolla lite mer imorgon på slangar mm.mm  felkod p1555 är kvar,,

Bahtman
23 januari 2019 · 12 Inlägg

Ny slang från turbo ,, går ännu bättre nu.. så ska byta N75 och se om det hjälper,,  är bara en felkod som kommer upp nu,,  P1555

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang