VOLVO 740 Hastighetsmätare lyser när bilen är avstängd

ILindh
23 december 2018 · 83 Inlägg

Har en Volvo 744 -87 som det är något knas med elen.
När jag har säkring 5 i (säkringen för alla lamplampor i bilen och dörrar.) när denna sitter i och bilen är avstängd lyser mätarhuset. När bilen startas så slutar mätarhuset att lysa.

Rycker jag säkringen fungerar det som vanligt, mätarhuset är alltså släckt när bilen är av och den lyser när bilen är på.

Någon som ved vad som är fel? Kan det vara någon tidigare ägare som fifflat med mätarhuset och råkat byta plats på några kablar? Eller kan det vara något annat skit med säkringsboxen typ?
Tänkte höra här innan jag börjar riva i allt smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 december 2018 · 4 917 Inlägg

Rattlåsets kablage hade jag kollat eftersom det börjar där..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Aronson
23 december 2018 · 912 Inlägg

Iom att säkring 5 ger ström till klockan i instrumentet så är det troligen något galet i instrumentet/blåa kretskortet.som ger överledning till belysningen .och när tändningen slås på så får belysningen spänning från 2 håll och då slocknar den iom att den får 2st spänning istället för en spänning och en jord.
Rattlåsets kablage tror jag inget på.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 december 2018 · 4 917 Inlägg

Aronson skrev:
Iom att säkring 5 ger ström till klockan i instrumentet så är det troligen något galet i instrumentet/blåa kretskortet.som ger överledning till belysningen .och när tändningen slås på så får belysningen spänning från 2 håll och då slocknar den iom att den får 2st spänning istället för en spänning och en jord.
Rattlåsets kablage tror jag inget på.

Du har nog rätt på ovanstående , men eftersom han skriver att föregående ägare kanske fifflat lite så blir man lite tveksam..
Frågan är om felet fanns när bilen köptes och vad förre ägarn gjort..

Senast redigerat av bagatellen (23 december 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
ILindh
24 december 2018 · 83 Inlägg

bagatellen skrev:

Aronson skrev:
Iom att säkring 5 ger ström till klockan i instrumentet så är det troligen något galet i instrumentet/blåa kretskortet.som ger överledning till belysningen .och när tändningen slås på så får belysningen spänning från 2 håll och då slocknar den iom att den får 2st spänning istället för en spänning och en jord.
Rattlåsets kablage tror jag inget på.

Du har nog rätt på ovanstående , men eftersom han skriver att föregående ägare kanske fifflat lite så blir man lite tveksam..
Frågan är om felet fanns när bilen köptes och vad förre ägarn gjort..

Tack för svaren, det är vinterbilen och märkte för nån vecka sedan att säkring nr5 saknades, när jag satte i den så märkte jag detta. Den har varit ungdomsägd i några generationer så mycket som inte ser rätt ut i den bilen tyvärr.

ILindh
24 december 2018 · 83 Inlägg

Aronson skrev:
Iom att säkring 5 ger ström till klockan i instrumentet så är det troligen något galet i instrumentet/blåa kretskortet.som ger överledning till belysningen .och när tändningen slås på så får belysningen spänning från 2 håll och då slocknar den iom att den får 2st spänning istället för en spänning och en jord.
Rattlåsets kablage tror jag inget på.

Så det är bara att riva ut mätarhuset och kolla om man ser något som inte stämmer?

Aronson
24 december 2018 · 912 Inlägg

Hur ser kablarna ut bakom stereon,,säkring 5 ger ju även direktström till stereon och instrumentbelysningen har ju en kabel till stereon,,,tattarkopplat där kanske.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
ILindh
24 december 2018 · 83 Inlägg

Aronson skrev:
Hur ser kablarna ut bakom stereon,,säkring 5 ger ju även direktström till stereon och instrumentbelysningen har ju en kabel till stereon,,,tattarkopplat där kanske.

Jasså, ja lyckades koppla in stereo så det fungerade men det såg/ser ut som ett fågelbo där bakom. Får kika på det, tack för hjälpen! smile

ILindh
25 januari 2019 · 83 Inlägg

Hittade problemet. Bakom stereon var den röd/gröna kabeln ihop kopplad med en blå. Lossade på dem å nu fungerar klocka, mätarhus osv när säkring 5 är i. Tack för hjälpen smile

Senast redigerat av ILindh (25 januari 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 januari 2019 · 17 376 Inlägg

ILindh skrev:
Hittade problemet. Bakom stereon var den röd/gröna kabeln ihop kopplad med en blå. Lossade på dem å nu fungerar klocka, mätarhus osv när säkring 5 är i. Tack för hjälpen smile

Här har ni en som återkopplar och talar om vad felet var. Mycket uppskattat! /Mod.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang