Mercedes 190E 86-startproblem

thobbeee
23 december 2018 · 299 Inlägg

Skaffat mig en merceders 190e (W201) och först när den var kall var den svårstartad men löste sig med att jag bytte säkeing till kallstartsventilen så startade den som en klocka. Sen går den utan problem och stängde av bilen, 15min senare startade den inte, visade inte minsta tecken på att starta. Väntade 40-50min sen startade den direkt igen. Termostaten är det fel på för kommer max upp i 50grader så den har jag beställt, kan det vara något som påverkar de? Beställt nya stift, olja och allt sånt med.
Tack på förhand

BMW 528i "Rurre" (2000)
Knugcab
23 december 2018 · 5 111 Inlägg

Termotidgivaren kan väl ge en del märkliga fenomen med K-jetronic, t.ex. att den tror att motorn är kall och öppnar kallstartsventilen med varm motor, som är som att försöka starta en förgasarmotor med choke under samma förutsättningar, man surar ner den......är som jag fattat det i alla fall. Jag har märkligt nog aldrig haft problem med mina K-jet till skillnad från alla andra så har i ärlighetens namn inte skruvat tokmycket med det.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
thobbeee
23 december 2018 · 299 Inlägg

Okej, ja det har jag med läst om en del. Kylvätsketemperstur mätaren. Tänkt beställa det också men var jag än skriver in reg nr på bilen finns det flera och välja på som ser annorlunda ut så vet inte vilken som sitter på min men tänkte kolla det idag och beställa en sån också för kan va den som spökar med kanske!

BMW 528i "Rurre" (2000)
thobbeee
23 december 2018 · 299 Inlägg

Men jag får inte riktig koll på dom läolika givarna. Termotidgivaren styr kallstartsventilen? Men kylvätsketemp givare är en annan givare? Även läst att det kan vara fel på tilluftsventils givaren men vet inte var man ska börja eller var dom olika givarna sitter..

BMW 528i "Rurre" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang