Har nyss bytt motor som kommer från en Chrysler 300m och satt in i min chrysler 300c. Allting ser ut att fungera men motorlampan lyser och få felkod på kamaxelgivaren (P0344) och det står så här på felkoden
kamaxellägesgivarkrets "A" intermittent (bank 1 eller enskild givare)
Har testat bytt till en annan givare men det blir ingen skillnad! Vad kan felet vara?
Dålig kontakt i det kopplingsstycket som man pluggar in motorn i bilen med? Jag vet inte hur det ser ut på en kryssler men kolla så inte stiftet vikit sig inne i kontakten
Dålig kontakt i det kopplingsstycket som man pluggar in motorn i bilen med? Jag vet inte hur det ser ut på en kryssler men kolla så inte stiftet vikit sig inne i kontakten
Råkade ut för en bil som betedde sig exakt som du beskriver på jobbet, dock en Nissan. Den startade när den var kall men ej varm och satte felkod på kamaxelgivaren. Tog man av kontakten på givaren så startade den direkt oavsett temperatur. Det avhjälptes med byte av kamkedja då den kallstartade via vevaxelgivaren och säkert gick på någon startmapp medans vid varmstart så gick den via båda givarna. Med ryckt kontakt så övergick den i ett failsafe läge och arbetade således med bara vevaxelgivarern igen.
Min gissning är att kamaxelkedjan är antingen för lång eller har kuggat över pga av koxad olja vilket efter en snabb googling är ett vanligt fel på 2.7l motorn :-)
Råkade ut för en bil som betedde sig exakt som du beskriver på jobbet, dock en Nissan. Den startade när den var kall men ej varm och satte felkod på kamaxelgivaren. Tog man av kontakten på givaren så startade den direkt oavsett temperatur. Det avhjälptes med byte av kamkedja då den kallstartade via vevaxelgivaren och säkert gick på någon startmapp medans vid varmstart så gick den via båda givarna. Med ryckt kontakt så övergick den i ett failsafe läge och arbetade således med bara vevaxelgivarern igen.
Min gissning är att kamaxelkedjan är antingen för lång eller har kuggat över pga av koxad olja vilket efter en snabb googling är ett vanligt fel på 2.7l motorn :-)
Jo förutom att de byttes på min innan jag satte in motorn i bilen! Och ja motorn vart nollad rätt
Nu har jag fått fix på de! Va inte samma kamdrev på kammen som givaren känner av! Så nu lyser inte motorlampan och den felkoden är borta! Men nu när bilen är varm går den dålig på tomgången ibland och motorlampan blinkar! Vad kan det bero på?