Chrysler 300c 2.7L 2005 kamaxelgivaren spökar

Nilsson10
25 december 2018 · 313 Inlägg

Har nyss bytt motor som kommer från en Chrysler 300m och satt in i min chrysler 300c. Allting ser ut att fungera men motorlampan lyser och få felkod på kamaxelgivaren  (P0344) och det står så här på felkoden

kamaxellägesgivarkrets "A" intermittent (bank 1 eller enskild givare)

Har testat bytt till en annan givare men det blir ingen skillnad! Vad kan felet vara?

Utmarks-Loke
25 december 2018 · 5 840 Inlägg

Dålig kontakt i det kopplingsstycket som man pluggar in motorn i bilen med? Jag vet inte hur det ser ut på en kryssler men kolla så inte stiftet vikit sig inne i kontakten

Senast redigerat av Svarte_Orm (25 december 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 december 2018 · 4 917 Inlägg

Eller så blev motorn  skrotad av någon anledning..
Köptes den från skroten..?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
25 december 2018 · 5 840 Inlägg

Vad togs egentligen från den nya motorn, är elhärvan ny eller gammal?

Nilsson10
25 december 2018 · 313 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Dålig kontakt i det kopplingsstycket som man pluggar in motorn i bilen med? Jag vet inte hur det ser ut på en kryssler men kolla så inte stiftet vikit sig inne i kontakten

Kontakten ser bra ut! 😔

Nilsson10
25 december 2018 · 313 Inlägg

bagatellen skrev:
Eller så blev motorn  skrotad av någon anledning..
Köptes den från skroten..?

Köpte en hel bil och tok motorn ifrån!

Nilsson10
25 december 2018 · 313 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Vad togs egentligen från den nya motorn, är elhärvan ny eller gammal?

Tog enbart motorn! All el är från rätta bilen! Och innan jag bytte motor fanns inte den felkoden

Nilsson10
25 december 2018 · 313 Inlägg

När bilen är is kall startar han lätt och gå som han ska! Men är han varm måste jag koppla ur kamaxelgivaren för att ens kunna starta bilen!

Janneutanb
25 december 2018 · 7 271 Inlägg

Nilsson10 skrev:
När bilen är is kall startar han lätt och gå som han ska! Men är han varm måste jag koppla ur kamaxelgivaren för att ens kunna starta bilen!

Låter exakt som givaren är kass.
Dom brukar bete sig så att dom fungerar när dom är kalla men lägger av när dom blivit varma.

Nilsson10
25 december 2018 · 313 Inlägg

Janneutanb skrev:

Nilsson10 skrev:
När bilen är is kall startar han lätt och gå som han ska! Men är han varm måste jag koppla ur kamaxelgivaren för att ens kunna starta bilen!

Låter exakt som givaren är kass.
Dom brukar bete sig så att dom fungerar när dom är kalla men lägger av när dom blivit varma.

Men motorlampan lyser när den är kall med! Och jag testade byta till den som satt på den skurna motor men ingen skillnad

xXSammy
26 december 2018 · 6 571 Inlägg

Nilsson10 skrev:

Janneutanb skrev:

Nilsson10 skrev:
När bilen är is kall startar han lätt och gå som han ska! Men är han varm måste jag koppla ur kamaxelgivaren för att ens kunna starta bilen!

Låter exakt som givaren är kass.
Dom brukar bete sig så att dom fungerar när dom är kalla men lägger av när dom blivit varma.

Men motorlampan lyser när den är kall med! Och jag testade byta till den som satt på den skurna motor men ingen skillnad

På vissa Ford Mustanger har den lagt felkod på kamlägesgivaren pga överslag i generatorn.
Om givaren är okej likså kablaget så är kedjan sträckt.

Senast redigerat av xXSammy (26 december 2018)

De/Dem
mb_pucken
26 december 2018 · 5 087 Inlägg

Råkade ut för en bil som betedde sig exakt som du beskriver på jobbet, dock en Nissan. Den startade när den var kall men ej varm och satte felkod på kamaxelgivaren. Tog man av kontakten på givaren så startade den direkt oavsett temperatur.
Det avhjälptes med byte av kamkedja då den kallstartade via vevaxelgivaren och säkert gick på någon startmapp medans vid varmstart så gick den via båda givarna.
Med ryckt kontakt så övergick den i ett failsafe läge och arbetade således med bara vevaxelgivarern igen.

Min gissning är att kamaxelkedjan är antingen för lång eller har kuggat över pga av koxad olja vilket efter en snabb googling är ett vanligt fel på 2.7l motorn :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Nilsson10
26 december 2018 · 313 Inlägg

mb_pucken skrev:
Råkade ut för en bil som betedde sig exakt som du beskriver på jobbet, dock en Nissan. Den startade när den var kall men ej varm och satte felkod på kamaxelgivaren. Tog man av kontakten på givaren så startade den direkt oavsett temperatur.
Det avhjälptes med byte av kamkedja då den kallstartade via vevaxelgivaren och säkert gick på någon startmapp medans vid varmstart så gick den via båda givarna.
Med ryckt kontakt så övergick den i ett failsafe läge och arbetade således med bara vevaxelgivarern igen.

Min gissning är att kamaxelkedjan är antingen för lång eller har kuggat över pga av koxad olja vilket efter en snabb googling är ett vanligt fel på 2.7l motorn :-)

Jo förutom att de byttes på min innan jag satte in motorn i bilen! Och ja motorn vart nollad  rätt

Nilsson10
27 december 2018 · 313 Inlägg

Nu har jag fått fix på de! Va inte samma kamdrev  på kammen som givaren känner av! Så nu lyser inte motorlampan och den felkoden är borta! Men nu när bilen är varm går den dålig på tomgången ibland och motorlampan blinkar! Vad kan det bero på?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang