Toyota Previa 2005, lambdasonden eller?

4 Inlägg
Skrivet 5 januari · Inlägg av trådskaparen #1

Hade ett kraftigt läckage i en skarv på avgassystemet (det rök en hel del därifrån), och den gick inte igenom besiktningen på grund av ett värde som skulle vara närmare 1 var närmare 1, 15. Fixade läckan, men värdet är fortfarande högt. 
Jag frågade killen på besiktningen vad han trodde var orsaken och han mumlade något om att det kunde vara lambdasonden katalysatorn eller att det fortfarande sög in luft någonstans.
Behöver tips om smart felsökning, mest sannolika orsak och lösning (även Quickfix om sådan finnes).

Forummoderator · 7 485 Inlägg
Skrivet 5 januari #2

Jag antar att värdet du pratar om är det sk lambdavärdet? Ett högt värde betyder att det är för mager blandning. Den typen av värde kan uppstå både av läckage i avgassystemet (framförallt inde främre regionerna) eller av defekt lambdasond. Jag vet inte om din bil har fler än en lambdasond?

Eventuellt kan du läsa av felkoder för att se om lambdasonden registrerats. Det behöver du göra på verkstad, eller om du kan låna en felkodsläsare och någon som hjälper dig.

Tyvärr finns inget vettigt quickfix. Tips om att hälla sprit i tanken kommer inte att förbättra värdena i ditt fall. Steg 1 är nog ändå att verkligen kontrollera så avgassystemet är tätt. Det är ju gratis. Därefter be om hjälp med felkoder för att hitta eventuell lambdasond. Ring runt till lokala bilverkstäder och fråga om pris för att göra det om ingen granne har en felkodsläsare.

Edit: katalysator tror jag inte alls på.

Senast redigerat av caromania (5 januari )

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
4 Inlägg
Skrivet 5 januari · Inlägg av trådskaparen #3

Tack! Jag har en felkodsläsare från Biltema. Hoppas att den fungerar på denna bil. Hur kollar man att avgassystemet är rätt? Sätter en fot mot utblåset där bak och kollar, men... Finns det någon bättre vedertagen metod?

Jag ska hjälpa dig.. · 3 024 Inlägg
Skrivet 5 januari #4

Jag brukar ta käringen till hjälp  med såna simpla saker..
Jag lyssnar och kommenderar henne till att hålla med foten lite lätt emot utblåset.
Så är man 2 så fixar man detta lätt..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
4 Inlägg
Skrivet 6 januari · Inlägg av trådskaparen #5

Det där med att hålla tätt vid utblåset för att se eller höra var det läcker, det blev till slut lösningen (fast min gamle far fick stå för hjälpen med detta då min käresta ligger hemma med feber). Jag hittade ett hål till, men lie rök hade kanske varit bättre. Tycker mig höra att det läckt ändå, men kan inte se var. Det blir ytterligare sökning idag med omvänd dammsugare som blåser in där bak. Står man inomhus kan man ju inte ha på motorn så länge tänker jag.


Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang