Råd om arbetsgång för att åtgärda ett oljeläckage runt oljefilterhuset, Mercedes w212 om651

DIY
13 januari 2019 · 2 Inlägg

Hej! Detta är mitt första inlägg, jag är lite osäker på om jag postar detta inlägg i rätt forum nu, men admin kan väll redigera om admin anser att det är inkorrekt.

Bilmodell
Mercedes w212 om 651 925

Årsmodell
2010

Miltal
61xxx

Modifikationer på bilen
En repa i lacken höger bak wink

Hur yttrar sig felet?
Motorn trycker ut motorolja från oljefilterhuset. Det är inte locket som läcker. Mest troligt är det en packning som har spruckit vilket gör att olja sipprar ut.

Vilken felsökning har redan gjorts?
Felsökning är redan gjord.


Jag skulle behöva lite tips och råd från den erfarne om vad man bör tänka på när man närmar sig en demontering av oljefilterhuset. Jag ser att det är otroligt mycket som måste demonteras innan man är "där", och när jag ändå är där så tänker jag även byta packningen på oljekylaren, when in rome liksom...

1. Generellt.
Jag killgissar på att jag inte behöver tömma motorn på olja, men att det kan vara bra att tömma den på kylarvätska?

2. Servopumpen.
Jag ser att servopumpen behöver flytta på sig för att komma åt något. Räcker det att lätta på skruvarna och vinkla bort den? Eller behöver man demontera den från motorn?

2.2. Servopumpen.
Om servopumpen ska bort helt. Vad rekommenderar du för metod när du ska tömma det systemet på hydraulolja? Och vidare; går det att återanvända denna olja isf?

3. Ac-kompressorn (Refrigerant compressor).
Behöver den demonteras? Jag hoppas inte det, för jag antar att man måste tömma den på freoner eller vad det nu är i dessa bilar. Och om den måste demonteras, hur tusan ska man få ut gaserna ur systemet om man är en glad amatör som inte har en massa skumma tuber och manometrar hemma?

4. Termostaten.
Eventuellt behöver den demonteras, lite osäker dock. Behöver den bytas isf? Jag såg en youtube-video där gubben som skruvade ansåg att den behöver bytas om den demonteras. Någon förklaring gavs aldrig i videon.

5. Egr kylaren.
Kommer man åt oljekylaren utan att behöva demontera den?

6. Övrigt.
Är det något som jag har missat, men som du vet med dig är bra att veta innan man ger sig in i detta arbete.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang