Saab 9-5 -02, vatten i oljan?

Patriszija
16 januari 2019 · 14 Inlägg

Hej!
Har en Saab 9-5 vector sportcombi 2,0t från 2002. Härom dagen blinkade oljelampan till i 1 sek och jag stannade för att kolla oljestickan, fick ut ljusbrunt klet. Tömde så mycket olja det gick fyllde på ny, har inte kört den efter detta. Vad kan vara felet? Läser allt från vevhusventilationen till topplock till turbo. Bilen låter inte konstigt, ryker inte. Var inne på service i sensomras och gjordes även en genomkoll med ok på allt. Gått ca 21k mil. Kör inte direkt långa sträckor med den och har fått tips att byta vevhusventilationen då det är billigt men vågar man det utan att riskera motorhaveri/turboras? Behöver bilen i 2v till egentligen såklart pajar den då.. Vad gör man?
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218808/218808-f5f67b5bb0048be3ff8fc5fe22d10dc0.jpg

Senast redigerat av Patriszija (16 januari 2019)

amazinjoey
16 januari 2019 · 1 139 Inlägg

Byt vevhusventilation , byt olja och filter och dra åt topplocket.  brukar räcka

CC72
16 januari 2019 · 1 661 Inlägg

Vad är din snittresa i km?
Hur ofta?

Kan vara kondens men även vara just vatten i oljan.

”Dra åt topplocket” är ett tips som du inte bör ta seriöst.

Patriszija
16 januari 2019 · 14 Inlägg

Kör sällan mer än 1 mil åt gången, har den bara till och från jobbet samt till stallet och affären. Till jobbet hade jag drygt 6km en väg, affären inte ens 1 km och stallet ca 3km. Nu bytte jag jobb för 2 veckor sedan och har då kört 2 mil en väg fram till då detta hände för ett par dagar sedan.

EmsAnders
16 januari 2019 · 151 Inlägg

Efterdrag  toppen, ofta är bultarna närmast växellåda lösa, och det är stålpackning på t7, så det rådet är seriöst, många gånger räcker det att göra en efterdragning..
Sen byt olja och filter + vevhusvent.

amazinjoey
16 januari 2019 · 1 139 Inlägg

CC72 skrev:
Vad är din snittresa i km?
Hur ofta?

Kan vara kondens men även vara just vatten i oljan.

”Dra åt topplocket” är ett tips som du inte bör ta seriöst.

http://forum.saabturboclub.com/showthre … v-topplock

Rekommenderas även i saabs egna workshop program. Att efter 20k mil ska de efterdra i toppen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang