Mgb Gt 1966

MGB GT 1966 Ett stycke engelsk rosthög, väldokumenterad men helt slut. En kul quick-fix renovering blir en längre dyrare historia..... ingen skräll där kanske. Lite korkad som skriver detta men planen ser ut enligt följande: - Första start sedan ca 2002, slutet feb 2019 - Fulbesiktning slutet april 2019 - En mer äkta besiktning början av juli 2019 - Klappat och klart slutet juli början aug 2019 DET är planen

SvarreE

  • 26 Följare
  • 5 855 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 maj
vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
28 april · 663 Inlägg
#41

Snyggt, numera finns även dessa färdiga kabelstrumpor i olika dimentioner.
https://www.mekonomen.se/bil/forbruknin … -pa98374sv
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste … 2000041555

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
Xebers76
28 april · 1 233 Inlägg
#42

Som du kämpar på!! Imponerad helt klart! Rost är inte kul men du reder ju detta ser jag! Kämpa vidare säger jag! big_smile

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
SvarreE
28 april · 54 Inlägg
#43

Giuseppe skrev:
Fint jobbat

Tack!

SvarreE
28 april · 54 Inlägg
#44

vw_audi skrev:
Snyggt, numera finns även dessa färdiga kabelstrumpor i olika dimentioner.
https://www.mekonomen.se/bil/forbruknin … -pa98374sv
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste … 2000041555

Jo men jag fatta inte riktigt hur jag skulle få till det, dessutom tyckte jag att de jag köpte var väldigt plastiga.
Tejpen hade jag liggande så det fick bli bra, ser bra ut också så jag är nöjd. Kan tänka mig att det hade gått betydligt snabbare med en strumpa dock...

SvarreE
28 april · 54 Inlägg
#45

Xebers76 skrev:
Som du kämpar på!! Imponerad helt klart! Rost är inte kul men du reder ju detta ser jag! Kämpa vidare säger jag! big_smile

Man tackar
Har ju fått för mig att få ut den på vägen i sommar så inget att välja på. Bara att mata på. Försöker se det som ett litet  projekt var kväll/dag eller möjligen vecka, mest så man inte blir nedslagen av mängden jobb....
För varje "tråkigt" jobb så gör jag nåt roligt också, monterar nåt eller så. Så jag inte gör allt det roliga direkt...  sällan jag lägger ut det roliga här slog det mig nu.

SvarreE
29 april · 54 Inlägg
#46

Naturligtvis så fick man gjort lite igår också, bra feeling nu då är det lätt att åka till garaget.
Efter att ha gjort klart bromsarna, luftat och hela kittet så begav jag mig under bilen för att jobba med bränslerör och bakre kabelstammen.

Men vad är det där?
Såklart läcker det bromsvätska ur ett "nytt" rör.
Jag har inte bytt röret själv men det ser nyare ut än allt annat så visst det var en chansning att låta det vara kvar men det såg ju så fräscht ut....

Väl ute ser man att någon nog gjort fel och böjt det ett par gånger på samma ställe.
Fram med prylarna (Hade ändå köpt det röret färdigt också så det fanns)
Att räta ut så långa rör är verkligen inte spännande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-b95311841a7caeb4a432204351901e57.jpg

Och är att räta ut dem inte roligt så vet jag hur han före kunde misslyckas, böja bromsrör kan ju vara lite underhållande men med 2,5m rör är det inte lika spännande längre. Hur som hade ju iaf en mall att följa. Inte fått in det i bilen än dock, får nog ha lite håll och tråckelhjälp till det.
På bilden ser det nya kort ut men det är det inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-453370f7004caedf4b9000b5f49b19bb.jpg


Som en extra bonus så var jag sugen på att kolla färgen, och detta är resultatet.
Något mörkare blå än original, men det ska nog passa även om Svart, röd eller old british racing green nog stått högre på listan.
Men då all inredning tydligt visar att bilen varit blå så höll jag mig till den skalan iaf.
Lackat med sprayburk och inte lagt någon tid på ordentligt underarbete med spackel osv, kåpan täcker växellådan inne i kupén och ska sedan täckas med matta.
Bilden känns som om den ljuger lite då den är mörkare på riktigt.
Funderar på att lämna något meddelande till ev framtida ägare dock...
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-b8001df0db722a590e278c83d8aa7a09.jpg

SvarreE
6 maj · 54 Inlägg
#47

Lite låg på vilja nu så det går långsamt...
Men man kan ju inte vara helt stilla. Men kan jobba på hemmaplan också.

Gjorde iordning mätarna för ett bra tag sedan, finns nog nåt inlägg om det någonstans.
Men en av dem var inte riktigt färdig.
Varvräknaren ser bra ut men har ett problem, det står dessutom på tavlan.
Positive earth...
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-31de92693a0ac984876bc9494050fffc.jpg

Inget val när jag bytt resten och gjort iordning för negativ jord är detta sista pusselbiten och man vill ju gärna att varvräknaren funkar.
Bara att öppna upp den igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-1b258da2d09e406bba635419e6616f4d.jpg

Lokaliserat problemet, bara att ta fram lödkolven och byta plats på anslutningspunkterna
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-23c8bde3ae0f86f2d18d832f0780fabd.jpg

Där ska det vara löst, enklare blir det ju inte!
Tyvärr tappar man tydligen kalibreringen så den ska isär igen en sista gång innan den är helt med på banan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-a7c12470ca8486744fb1044116f246c9.jpg

Och där har vi den redo!
Bara att komma ihåg att byta håll på loopade kabeln sedan när man sätter ihop kablaget sedan också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-d32ce9a5112fa08870f0fada731c5483.jpg

caromania Forummoderator
7 maj · 7 747 Inlägg
#48

SvarreE skrev:
Lite låg på vilja nu så det går långsamt...
Men man kan ju inte vara helt stilla. Men kan jobba på hemmaplan också.

Gjorde iordning mätarna för ett bra tag sedan, finns nog nåt inlägg om det någonstans.
Men en av dem var inte riktigt färdig.
Varvräknaren ser bra ut men har ett problem, det står dessutom på tavlan.
Positive earth...
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-31de92693a0ac984876bc9494050fffc.jpg

Inget val när jag bytt resten och gjort iordning för negativ jord är detta sista pusselbiten och man vill ju gärna att varvräknaren funkar.
Bara att öppna upp den igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-1b258da2d09e406bba635419e6616f4d.jpg

Lokaliserat problemet, bara att ta fram lödkolven och byta plats på anslutningspunkterna
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-23c8bde3ae0f86f2d18d832f0780fabd.jpg

Där ska det vara löst, enklare blir det ju inte!
Tyvärr tappar man tydligen kalibreringen så den ska isär igen en sista gång innan den är helt med på banan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-a7c12470ca8486744fb1044116f246c9.jpg

Och där har vi den redo!
Bara att komma ihåg att byta håll på loopade kabeln sedan när man sätter ihop kablaget sedan också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-d32ce9a5112fa08870f0fada731c5483.jpg

Mr Smith hade varit djupt imponerad! wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SvarreE
7 maj · 54 Inlägg
#49

caromania skrev:
Mr Smith hade varit djupt imponerad! wink

Jag hade varit kanske inte djupt imponerad men mindre irriterad om gamle gubben Smith hade gjort det "extra" hålet i mätarhuset rakt bakom potentiometern för kalibreringen istället för just utom räckhåll så man verkligen måste skruva isär allt även på plats i bilen.... smile

caromania Forummoderator
7 maj · 7 747 Inlägg
#50

SvarreE skrev:

caromania skrev:
Mr Smith hade varit djupt imponerad! wink

Jag hade varit kanske inte djupt imponerad men mindre irriterad om gamle gubben Smith hade gjort det "extra" hålet i mätarhuset rakt bakom potentiometern för kalibreringen istället för just utom räckhåll så man verkligen måste skruva isär allt även på plats i bilen.... smile

Hehe
Varför göra en enkel lösning när man kan göra den komplicerad? wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SvarreE
10 maj · 54 Inlägg
#51

Kör lite motorrum den här gången

Originalkylaren i stål hade väl stått och rostat till sig de senaste 15 åren så det det var inget lyckat drag att stoppa tillbaka den, gjorde en chansning och utan tryck så var den tät men med bara lite tryck vid en provstart så..... var den inte så tät längre. dessutom fortsatte den läcka även efteråt så det har varit ganska fuktigt på garagegolvet....

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-b1f9e0482ef038337c6eb6c8c62c819b.jpg

Har ju som idé att laga det mesta, nu eller senare, detta får bli ett senare projekt.
Men utan kylare funkar det ju inte så fick tag i en ny alukyl.
Ska städa och gömma kabel sedan så ska det nog se bra ut sedan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-5abe713f7bf7516c6e63ccecd3aaba4c.jpg

Dessutom första riktigt lyckade provstarten!
Det var en stor dag som borde firas men det får vänta lite.
Jaja det är kvar att balansera förgasare, justera tändningen, tomgång och lite annat men har kommit till att jag har möjligheten att göra de sakerna nu iaf och DET känns bra.
(ja jag höll kameran åt fel håll, shit happends, var ju så nöjd med mig själv!)

https://youtu.be/fCPLJPwBzsM

Miljön i garaget är dock mindre hälsosam, luftcirkulationen är väl inte helt hundra smile

SvarreE
14 maj · 54 Inlägg
#52

Ska man kunna starta och provköra för väl elen vara nästan dragen iaf.
Började jobbet med att koppla tillbaka alla delar igår.
Det blir mycket kabel....
Siktar på att koppla in och se att allt funkar först innan de kablar som behöver förlängas eller dras om får det gjort.
Vet att alla kablar i stammen är hela iaf så går på det.

Eftersom jag gått från positiv jord till negativ så är det några delar som kopplas annorlunda, bäst att hålla det i huvudet.
Dessutom så tar jag bort vissa delar som hörde till dynamon och inte behövs längre då jag bytt till generator. regulator osv.
Det betyder att jag får ett par kablar över som kommer ligga lösa men räknar med att kunna gömma undan dem senare.
Trots det ganska lilla antalet kablar så är de väldigt envisa och styva. svåra att få dit man vill.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-211626704ecc40192d43665de116a183.jpg

Lägg märke till säkringsdosan, 3 säkringar totalt á 35A, då är 1 av dem endast en reserv.
Den undre säkrar endast av signalhornen, den övre bromsljus, blinkers och skyltbelysning, torkarmotor, bränslemätare ja det är väl typ allt.
Allt annat ..... skit samma vad kan hända. Kan vara så att det blir en uppgradering där framöver och kanske köra hela 4 säkringar som faktiskt är i bruk!

Fördelen med en gammal bil är helt klart att hela elschemat med enkelhet ryms på en A3
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-a6bc6f39e7c6eab5aabe73f441bd55d2.jpg

Klart i motorrummet, iaf det som behövs för att starta, imorgon väntar instrumentbrädan.
Skulle det gå vägen så är det förutom belysning naturligtvis inte så mycket kvar, O/D och tuta typ

Senast redigerat av SvarreE (14 maj )

SvarreE
15 maj · 54 Inlägg
#53

Fortsatte koppla lite el idag.
Hittade allt jag behövde och ritade om schemat efter bytet till generator med inbyggd regulator och -jorden då.

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-a9dfd4e634d9b2e58bba886707588939.jpg

Blir endel kablar ändå även på insidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-853c1b528e202e2d76c0730efb801325.jpg

Dagens stora framsteg var ändå att montera instrumentbrädan.
Känns och ser bättre ut än jag förväntade mig!
Fick också testat så jag kopplat rätt, bensinpumpen på läge 2 och startmotor kommer på läge 3.
Även laddlampan till generatorn är med, det går bra nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-e2053bbba26b362c200fee52186510b8.jpg

Men shit vad det vart kallt i garaget!!
Fick åka hem gör mat och värme

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang