Volvo V70 2004 170hk 3 säkringar brunnit i boxen förardörren

Amini Stars can't shine without Darkness
21 januari · 80 Inlägg
#1

Hej! Har köpt mig en Volvo V70 2004.
Där 3 säkringar brunnit i boxen som sitter vid förardörre än. En utav säkringarna är till kupefläkten.
Har fått tag i en ny box på skroten. Nu till min fråga. Hur byter man det ?
Någon som gjort detta?

Anledningen att jag köpte bilen är för att den går som en klocka, finns inga fel på bilen förutom att 3 säkringar brunnit så det smält uttagen för säkringarna och iom. Gör att kupefläkten inte fungerar.

Hade varit så himla tacksam om någon kunde hjälpa och visa med bilder hur man gör för att sätta i den nya boxen. Vet ej vad som i grund och botten gjorde så att den bränt säkringarna.

Fear No Speed
_- Jag ska hjälpa dig..
21 januari · 3 241 Inlägg
#2

OM man inte börjar med att mäta från säkringsplatserna till chassiejord för att konstatera att det är felfritt, INNAN man börjar byta hållare så får man skylla sig själv för ett kanske onödigt arbete.
Skarva in ett nytt är inte så märkvärdigt, för det är ju bara till att följa färgerna på kablarna och skarva dom en och en tills man är klar.
Såklart måste man isolera varje kabel för sig så inte kortslutning uppstår. .
Har man flera kablar med samma färg så får man såklart mäta/ringa kabeln så det blir rätt.
Kan du hantera en lödkolv så fixar du detta lätt..
Skarvhylsor och tång går också. .

Senast redigerat av bagatellen (21 januari )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Amini Stars can't shine without Darkness
22 januari · 80 Inlägg
#3

bagatellen skrev:
OM man inte börjar med att mäta från säkringsplatserna till chassiejord för att konstatera att det är felfritt, INNAN man börjar byta hållare så får man skylla sig själv för ett kanske onödigt arbete.
Skarva in ett nytt är inte så märkvärdigt, för det är ju bara till att följa färgerna på kablarna och skarva dom en och en tills man är klar.
Såklart måste man isolera varje kabel för sig så inte kortslutning uppstår. .
Har man flera kablar med samma färg så får man såklart mäta/ringa kabeln så det blir rätt.
Kan du hantera en lödkolv så fixar du detta lätt..
Skarvhylsor och tång går också. .

Lödkolv är inga problem att hantera.
När du säger att mäta från säkringsplatsen till chassiejord. Menar du mäta med multi mätare från säkringen med pluskabeln till jorden i chassiet??
Vill inte göra fel och skapa mer problem.

Fear No Speed
mb_pucken
22 januari · 4 195 Inlägg
#4

Använd lödhylsor om du ska skarva kablar. Värms med värmepicka eller gasbrännare.
Om du löder med lödpenna så se till att använda en stadig krympslang med lim annars är risken stor att kablarna efter ett tag vibrerar av vid lödningen.
Det har åtminstone jag erfarat efter ett dryga 10 år inom fordon :-)

Börja med att hitta anledningen till att säkringsboxen brunnit från första början. Mät upp alla berörda kablar samt förbrukare, kan vara så enkelt som dålig kontakt vid säkringarna också.
Eller ett elfel och tidigare brukare som satt i fel säkringar i kombination med trasiga kablar eller förbrukare.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
_- Jag ska hjälpa dig..
22 januari · 3 241 Inlägg
#5

När man mäter så gör man såhär..
Ställ mätaren på 200 OHM eller mer.
Håll den ena anslutningen till chassiejord.
Den andra håller du mot de ställen du ska mäta med säkringen borttagen.

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Amini Stars can't shine without Darkness
9 februari · 80 Inlägg
#6

Kollat igenom lite nu. Och när man sätter i en säkring utan att tändningen är på. Så går kupéfläkten igång konstant på ett läge.
Panelen där reglagen sitter lyder inte heller.
Vad kan orsaka dessa problem??

Fear No Speed
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang