Startproblem saab 9-5 -07

ingetspec
24 januari 2019 · 8 Inlägg

Har problem min saab 9-5.

Den startar ej nu då det var blivit iy kallt ute. Man märkte desto kallare det blev desto mer svårstartad blev den.

Jag köpte ett nytt batteri då kag tog förgivet att det var de som var problemet, men det verkar inte så...  Batteriet visar på 675A just innan jag provade få igång bilen senast..

När jag vrider på tändningen så tänds alla lampor i bilen.

Vrider jag igen så snurrar startmotorn och bilen är nära att gå igång, men den lyckas aldrig.

Bilen går igång med startkablar och går sedan att köra som vanligt.


Är det något med att bilen ej får tillräckligt med bränsle? Fast den går ju när den väl har kommit igång...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari 2019 · 17 376 Inlägg

Vad har du för spänning på batteriet? Volt alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ingetspec
24 januari 2019 · 8 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vad har du för spänning på batteriet? Volt alltså.

12.2 igår

11.9 idag

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari 2019 · 17 376 Inlägg

ingetspec skrev:

Hybrid_ skrev:
Vad har du för spänning på batteriet? Volt alltså.

12.2 igår

11.9 idag

På tok för lite. Förstår att den inte orkar gå igång. Batteriet är slut. Kollat hur mycket den laddar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Något verkar suga ut batteriet..
Det var ju nytt..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
ingetspec
24 januari 2019 · 8 Inlägg

Hybrid_ skrev:

ingetspec skrev:

Hybrid_ skrev:
Vad har du för spänning på batteriet? Volt alltså.

12.2 igår

11.9 idag

På tok för lite. Förstår att den inte orkar gå igång. Batteriet är slut. Kollat hur mycket den laddar?

Laddar 14 på tomgång, batteriet är sprillans nytt

ingetspec
24 januari 2019 · 8 Inlägg

bagatellen skrev:
Något verkar suga ut batteriet..
Det var ju nytt..

Den drog 0.1A när vi kollade.

Vi provade tända lampor inne i bilen och då drog den ca 4A

Senast redigerat av ingetspec (24 januari 2019)

ingetspec
26 januari 2019 · 8 Inlägg

Bumpar tråden lite..

Bilen startar alltså med startkablar.. Gör detta att man kan säga att det handlar om att batteriet är felande länken?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Om batteriet inte håller spänningen på 12,5 volt så är det galet.
Men för att verkligen konstatera att det är batteriet som inte håller sina 12,5 volt så kan man ta av det och kolla ett dygn senare.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
ingetspec
26 januari 2019 · 8 Inlägg

Kan det vara så att det är motorvärmaren som har lagt av och det är detta som är felet? Plus en trött/seg startmotor?


Problemet började ju att komma när det blev - 15 och kallare..

Senast redigerat av ingetspec (26 januari 2019)

Brådhis * Voff voff *
26 januari 2019 · 10 244 Inlägg

ingetspec skrev:
Kan det vara så att det är motorvärmaren som har lagt av och det är detta som är felet? Plus en trött/seg startmotor?


Problemet började ju att komma när det blev - 15 och kallare..

Om ditt batteri ger så låg spänning som du skriver så är det tveklöst där felet ligger. Men frågan är då varför ditt batteri drar ur.

Är det samma vilospänning med låst bil? Jag hade en bil som drog ur batteriet och jag letade som en tok tills det visade sig att en centrallåsmotor fortsatte dra när man låst. Så förbrukningen gick upp när man låste och lämnade bilen, men när man mätte hade man bilen öppen...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
ingetspec
26 januari 2019 · 8 Inlägg

Brådhis skrev:

ingetspec skrev:
Kan det vara så att det är motorvärmaren som har lagt av och det är detta som är felet? Plus en trött/seg startmotor?


Problemet började ju att komma när det blev - 15 och kallare..

Om ditt batteri ger så låg spänning som du skriver så är det tveklöst där felet ligger. Men frågan är då varför ditt batteri drar ur.

Är det samma vilospänning med låst bil? Jag hade en bil som drog ur batteriet och jag letade som en tok tills det visade sig att en centrallåsmotor fortsatte dra när man låst. Så förbrukningen gick upp när man låste och lämnade bilen, men när man mätte hade man bilen öppen...

//Brådhis

Känner att den visar så sjukt olika varje gång jag mäter.

Bilen startade inte imorse. Jag nöter ett tag på startmotorn innan jag ger upp och fixar en som hjälper att kabla igång bilen.

Åker 15 km, stänger av bilen och låter den vila i 1.5h, mäter upp och då visar den ca 725A och 12.5v

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang