Kompressionstest?

classexa
24 januari 2019 · 193 Inlägg

Har inskaffat en kompressionsprovare som man skruvar på. Tänkte kolla på Cylinder 4. Hut går jag tillväga? Måste alla stift ur om jag bara ska testa på en cylinder? Säkring till soppapumpen bort? Koppla bort tändspole? 

Har läst många olika sätt så jag är lite tveksam på vad som gäller

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Jag hade nöjt mig med att koppla bort bränslet.
Man kör ju bara några sekunder och knappt det..
Jag köpte min provare för 200 på biltema och den fungerar perfekt.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Slim
24 januari 2019 · 340 Inlägg

Vad är det för bil?

Bäst är att rycka tändning och soppa om det går smidigt. Tändspolarna gillar inte att laddas upp utan stift att skicka vidare till, men oftast funkar det bra ändå...

Det är bra att ta ur alla stift, så man inte får fenomenet att det läcker komp mellan cylindrarna genom toppackningen och den bredvid håller emot(ovanligt, men onödigt att riskera). Så blir det ju bättre snurr på startmotorn också.

classexa
24 januari 2019 · 193 Inlägg

Det är en Audi Allroad 2.7T -04.  Hur kopplar jag ur tändningen? Jag har ju en spole per cylinder. Den sitter ju på stiftet. Räcker det med att koppla bort kontakten på varje spole?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Den lär väl inte tända utan soppa..smile
Men ta du bort kontakterna på spolarna..
Och nu ska det väl dyka upp lite felkoder som ska raderas också

Senast redigerat av bagatellen (24 januari 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
classexa
24 januari 2019 · 193 Inlägg

Ok. Tack för alla svar. Mycket uppskattat smile

Slim
24 januari 2019 · 340 Inlägg

Felkoder kan noga dyka upp...

Folk säger olika angående spolarna, men det är trist att riskera nåt tänker jag.

mb_pucken
24 januari 2019 · 5 083 Inlägg

Jag plockar alltid ut alla stift när jag gör kompprov. Mest för att inte andra cylindrar ska kunna påverka värderna och att startmotorn jobbar lättare och snurrar således snabbare.
Dock kommer det ofta naturligt då jag alltid testar samtliga cylindrar för att kunna gämföra resultaten med varandra för att på så vis kunna utesluta missvisande kompmätare, till viss del så klart.
Tex cyl 1, 11.5 cyl 2, 9.5 cyl, 3, 11.5 cyl 4 11.5. Då vet jag även om mätaren visar fel att det faktiskt är dålig komp på cyl 2.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
classexa
26 januari 2019 · 193 Inlägg

Resultatet av mitt komptest. Är dessa ok siffror? Nån som vet var värdena ska ligga ungefär?

Cyl1: 11kg/155psi
Cyl2: 9kg/125psi
Cyl3: 10,5kg/150psi
Cyl4: 9,5kg/135psi
Cyl5: 9kg/125psi
Cyl6: 9,25kg/130psi

it_mutt Avstängd
26 januari 2019 · 10 388 Inlägg

classexa skrev:
Resultatet av mitt komptest. Är dessa ok siffror? Nån som vet var värdena ska ligga ungefär?

Cyl1: 11kg/155psi
Cyl2: 9kg/125psi
Cyl3: 10,5kg/150psi
Cyl4: 9,5kg/135psi
Cyl5: 9kg/125psi
Cyl6: 9,25kg/130psi

Svarar ingen annan så återkommer jag under eftermiddagen med vilka värden du "ska" ha och vad som är godkänt smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Slim
26 januari 2019 · 340 Inlägg

Generellt brukar man säga att inom 5% är bra och inom 10% är godkänt. Du har nästan 20% mellan 9 och 11. Jag tycker därför att det inte låter jättebra. Motorn har gått en bit va? 25k+?
Det funkar däremot säkert bra att köra på länge till. Ska det inte trimmas ordentligt hade jag nog bara kört vidare.

Det svåra med att säg exkta siffror är att mätarna skiljer rätt mycket emellan. Därför brukar man gå på att det skall vara jämnt istället. Om det inte är väldigt låga siffror förstås. Har man startproblem på en bil med 5or rakt över kan man sluta leta efter problemet:)

classexa
26 januari 2019 · 193 Inlägg

Motorn har gått 27k. Antar att det är bara att köra på som du säger.

it_mutt: Det vore uppskattat smile

Nu var motorn ganska kall och mitt i vintern. Det ska ju testas på en varm motor. Tror att värdena kommer ligga runt 180psi då

Senast redigerat av classexa (26 januari 2019)

it_mutt Avstängd
26 januari 2019 · 10 388 Inlägg

classexa skrev:
Motorn har gått 27k. Antar att det är bara att köra på som du säger.

it_mutt: Det vore uppskattat smile

Enligt Audi/VAG själva;

Ny motor; 9-13 bar övertryck

Förslitningsgräns; 7 bar övertryck

Max tillåten avvikelse mellan cylindrarna; 3 bar

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
classexa
26 januari 2019 · 193 Inlägg

it_mutt skrev:

classexa skrev:
Motorn har gått 27k. Antar att det är bara att köra på som du säger.

it_mutt: Det vore uppskattat smile

Enligt Audi/VAG själva;

Ny motor; 9-13 bar övertryck

Förslitningsgräns; 7 bar övertryck

Max tillåten avvikelse mellan cylindrarna; 3 bar

Tack. Då borde det vara ok

1bar är väl 14-15psi

it_mutt Avstängd
26 januari 2019 · 10 388 Inlägg

classexa skrev:

it_mutt skrev:

classexa skrev:
Motorn har gått 27k. Antar att det är bara att köra på som du säger.

it_mutt: Det vore uppskattat smile

Enligt Audi/VAG själva;

Ny motor; 9-13 bar övertryck

Förslitningsgräns; 7 bar övertryck

Max tillåten avvikelse mellan cylindrarna; 3 bar

Tack. Då borde det vara ok

1bar är väl 14-15psi

Yes, ganska precis i mitten där; 14.5

Så;

Ny motor;  130,5 - 188,6 psi

Förslitningsgräns; 101,5 psi

Max tillåten avvikelse mellan cylindrarna; 43,5psi

Avrundat till en decimal då


Din största skillnad är ju 30 psi / 2,07bar

Så, ja, det ska inte vara någon "fara". Sen kan man väl se 2 bar som stor skillnad...men, alla dina värden är ju inom gränserna och vad som är tillåtet smile

Senast redigerat av it_mutt (26 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Slim
26 januari 2019 · 340 Inlägg

Det var generösa intervall och gränser.

Känns nästan som om det har att göra med garantiåtaganden;)

För ingen anser nog att ca30% skillnad mellan cylindrar är ett bra utfall...

Varm motor brukar ge högre och jämnare värden, så det blir nog bra detta.

Senast redigerat av Slim (26 januari 2019)

it_mutt Avstängd
26 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Slim skrev:
Det var generösa intervall och gränser.

Känns nästan som om det har att göra med garantiåtaganden;)

För ingen anser nog att ca30% skillnad mellan cylindrar är ett bra utfall...

Varm motor brukar ge högre och jämnare värden, så det blir nog bra detta.

Fast, det är ju ingen som påstår att det är bra, bara att det är "inom gränserna". Men det är givetvis inte samma sak som "bra".

"På den tiden" var VAG, precis som de flesta andra, betydligt mindre knussliga med garantifrågor, är min erfarenhet.

Senast redigerat av it_mutt (26 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Slim
26 januari 2019 · 340 Inlägg

it_mutt skrev:

Slim skrev:
Det var generösa intervall och gränser.

Känns nästan som om det har att göra med garantiåtaganden;)

För ingen anser nog att ca30% skillnad mellan cylindrar är ett bra utfall...

Varm motor brukar ge högre och jämnare värden, så det blir nog bra detta.

Fast, det är ju ingen som påstår att det är bra, bara att det är "inom gränserna". Men det är givetvis inte samma sak som "bra".

"På den tiden" var VAG, precis som de flesta andra, betydligt mindre knussliga med garantifrågor, är min erfarenhet.

Köper det du säger. Det var mest min första tanke när de generösa intervallen dök upp:)

Sen tycker jag att man får ta hänsyn till slitaget också. 27k är en bit och får han lite jämnare siffror med varm motor får man ändå se det hela som lyckat...

it_mutt Avstängd
26 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Slim skrev:

it_mutt skrev:

Slim skrev:
Det var generösa intervall och gränser.

Känns nästan som om det har att göra med garantiåtaganden;)

För ingen anser nog att ca30% skillnad mellan cylindrar är ett bra utfall...

Varm motor brukar ge högre och jämnare värden, så det blir nog bra detta.

Fast, det är ju ingen som påstår att det är bra, bara att det är "inom gränserna". Men det är givetvis inte samma sak som "bra".

"På den tiden" var VAG, precis som de flesta andra, betydligt mindre knussliga med garantifrågor, är min erfarenhet.

Köper det du säger. Det var mest min första tanke när de generösa intervallen dök upp:)

Sen tycker jag att man får ta hänsyn till slitaget också. 27k är en bit och får han lite jämnare siffror med varm motor får man ändå se det hela som lyckat...

Ja, jag tycker väl bara att man får göra någon skillnad där på vad som är "ok" och "bra". Optimalt hade givetvis varit "ingen" skillnad alls smile

Ja...det är som med min Sub5...snart 37000 mil...suckar inte SÅ mycket över att det är dags för koppling- och dubbelmassesvänghjulsbyte. Fine, det är ingen rolig kostnad...men, sett till vad biltillverkarna tycker så har den väl rullat snart tre gånger så långt som de hoppas på...åtminstone dubbelt wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang