Felkod p061f, p3010. Peugeot 308 1.6 thp, 2014.

8 Inlägg
Skrivet 25 januari · Inlägg av trådskaparen #1

Hejsan!

Min 308 1.6 thp valde att krångla ordentligt.

När jag startade bilen (kallt - 15) så varvade den upp ovanligt kraftigt och när den började varva ned så märkte jag att den gick väldigt hackigt och bilen vibbrerar lite mer än vanligt, repair engine meddelande visade sig nästan direkt.

När jag sedan provar köra bilen märker jag att den går inte jämt när man försöker köra mjukt, den hackar och nuddar jag gaspedalen så ballar var räknaren ur....

Försöker sedan gasa upp bilen i högre hastighet en oavsett växel och plattan i mattan så accelererar den långsamt upp och vill inte varva upp till mer än 3500 varv!

Felkod jag fick med mobilen var: p061f & p3010

Efter verkstaden har tittat på den hävdar de att de måste byta insugsventil och grenrör mot en kostnad av 13 800kr.

Men de oteknisk som jag är, har dessa felkoder någon koppling till insug å grenrör??

Forum- och sitemoderator · 11 499 Inlägg
Skrivet 25 januari #2

Mw01 skrev:
Hejsan!

Min 308 1.6 thp valde att krångla ordentligt.

När jag startade bilen (kallt - 15) så varvade den upp ovanligt kraftigt och när den började varva ned så märkte jag att den gick väldigt hackigt och bilen vibbrerar lite mer än vanligt, repair engine meddelande visade sig nästan direkt.

När jag sedan provar köra bilen märker jag att den går inte jämt när man försöker köra mjukt, den hackar och nuddar jag gaspedalen så ballar var räknaren ur....

Försöker sedan gasa upp bilen i högre hastighet en oavsett växel och plattan i mattan så accelererar den långsamt upp och vill inte varva upp till mer än 3500 varv!

Felkod jag fick med mobilen var: p061f & p3010

Efter verkstaden har tittat på den hävdar de att de måste byta insugsventil och grenrör mot en kostnad av 13 800kr.

Men de oteknisk som jag är, har dessa felkoder någon koppling till insug å grenrör??

Låter en smula märkligt i mina öron men nya bilar är komplicerade. Antagligen har de tittat på felkoder och knappt kört bilen. Den har väl bara gått på 3 cylindrar och motorn gick i felsäkert läge, så kallat "Limp home"?

Ballar varvräknaren ur så känns det som den inte får tändning på alla kannor. Jag följer tråden med intresse. Hur långt har du kört bilen med felet? Tänkte om den helt plötsligt går normalt men bara är väldigt slö...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
8 Inlägg
Skrivet 25 januari · Inlägg av trådskaparen #3

Ja det intressanta är att denna motor var inne på rep för 2 månader sedan. Igensotade insugsventiler och de tog isär och rensade bort sot, "resetade" ECUn.

Gjorde även service på den, den har gått 7300 mil.

Den har ju gått bra tills nu.

Dagen problemet kom så körde den fint på morgonen men när kylan slog om från - 5 till - 15, då kom problemet.

Limp home gjorde den säkert, jag fick upp den i 70 när jag prova men den gick riktigt hackigt vid lägre varvtal. Jag körde iallafall ca 30-45min med bilen men kändes som problemet blev värre.

Temp mätaren gick heller inte över 60 grader och det luktade väldigt mkt bensin.

Men är priset rimligt för ett sånt här jobb?

Tack för svaret också! Har skrivit på andra forum men inte fått svar!

Senast redigerat av Mw01 (25 januari )

Jag ska hjälpa dig.. · 3 099 Inlägg
Skrivet 25 januari #4

Undrar vad det är för olja i motorn..
Låg temp så blir väl oljan som sirap..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
8 Inlägg
Skrivet 25 januari · Inlägg av trådskaparen #5

_- skrev:
Undrar vad det är för olja i motorn..
Låg temp så blir väl oljan som sirap..

Den olja som är i nu är den oljan peugeot rekommenderar för motorn. Det är det den tidigare verkstaden påstod i alla fall!

8 Inlägg
Skrivet 26 januari · Inlägg av trådskaparen #6

Tänker just också med att de måste byta hela insugsgrenröret... Kan man inte byta packningar eller så? Hur ofta går lixom sånt sönder att man måste byta??

236 Inlägg
Skrivet 26 januari #7

Mw01 skrev:
Tänker just också med att de måste byta hela insugsgrenröret... Kan man inte byta packningar eller så? Hur ofta går lixom sånt sönder att man måste byta??

Rätta mig gärna om jag har fel nu men ts skrev grenrör, inte ”insugsgrenrör” vilket borde betyda att verkstaden vill byta grenröret på avgassidan vilket framstår som ännu märkligare. Om det inte är sprucket då förstås vilket skulle kunna göra att motorn beter sig konstigt då lambdasonderna ger fel värden. Mvh T.

8 Inlägg
Skrivet 26 januari · Inlägg av trådskaparen #8

Pininfarina406 skrev:

Mw01 skrev:
Tänker just också med att de måste byta hela insugsgrenröret... Kan man inte byta packningar eller så? Hur ofta går lixom sånt sönder att man måste byta??

Rätta mig gärna om jag har fel nu men ts skrev grenrör, inte ”insugsgrenrör” vilket borde betyda att verkstaden vill byta grenröret på avgassidan vilket framstår som ännu märkligare. Om det inte är sprucket då förstås vilket skulle kunna göra att motorn beter sig konstigt då lambdasonderna ger fel värden. Mvh T.

Ursäkt det är jag som inte skrev den nya information.

Jag ringde verkstaden och de sa insugsgrenröret, att det är där felet sitter och måste byta hela delen.

236 Inlägg
Skrivet 26 januari #9

Mw01 skrev:

Pininfarina406 skrev:

Mw01 skrev:
Tänker just också med att de måste byta hela insugsgrenröret... Kan man inte byta packningar eller så? Hur ofta går lixom sånt sönder att man måste byta??

Rätta mig gärna om jag har fel nu men ts skrev grenrör, inte ”insugsgrenrör” vilket borde betyda att verkstaden vill byta grenröret på avgassidan vilket framstår som ännu märkligare. Om det inte är sprucket då förstås vilket skulle kunna göra att motorn beter sig konstigt då lambdasonderna ger fel värden. Mvh T.

Ursäkt det är jag som inte skrev den nya information.

Jag ringde verkstaden och de sa insugsgrenröret, att det är där felet sitter och måste byta hela delen.

Ok det låter konstigt. Vad påstår dem att det är för fel på det?

8 Inlägg
Skrivet 26 januari · Inlägg av trådskaparen #10

De sa att det är trasigt så att det kommer in kondens och väta, som tillslut har förstört så mycket att delen måste bytas.

Jag ska dit på måndag och be mekaniker visa problemet.

I mina otekniska öron kan jag enbart tänka mig att det har blivit rejäla sprickor eller nått så det inte går att repa. Tänkte förstahand att de skulle byta packningar bara.

236 Inlägg
Skrivet 27 januari #11

Mw01 skrev:
De sa att det är trasigt så att det kommer in kondens och väta, som tillslut har förstört så mycket att delen måste bytas.

Jag ska dit på måndag och be mekaniker visa problemet.

I mina otekniska öron kan jag enbart tänka mig att det har blivit rejäla sprickor eller nått så det inte går att repa. Tänkte förstahand att de skulle byta packningar bara.

Ja det låter ju inte helt omöjligt med tanke på att det säkert är gjort av bräcklig plast som så mycket annat på moderna bilar. Tråkig kostnad. Lycka till.

8 Inlägg
Skrivet 1 februari · Inlägg av trådskaparen #12

Pininfarina406 skrev:

Mw01 skrev:
De sa att det är trasigt så att det kommer in kondens och väta, som tillslut har förstört så mycket att delen måste bytas.

Jag ska dit på måndag och be mekaniker visa problemet.

I mina otekniska öron kan jag enbart tänka mig att det har blivit rejäla sprickor eller nått så det inte går att repa. Tänkte förstahand att de skulle byta packningar bara.

Ja det låter ju inte helt omöjligt med tanke på att det säkert är gjort av bräcklig plast som så mycket annat på moderna bilar. Tråkig kostnad. Lycka till.

Hör och häpna, idag ringer verkstaden mig efter att de har bytt insugsgrenröret, och säger att de måste byta spjällhuset också pga. Att det stänger inte ordentligt... Och detta är orsaken till att det har kommit fukt å väta och pajjat insugsgrenröret.

Blir riktigt less för detta kommer väl kosta skjortan också! 😣

Forum- och sitemoderator · 11 499 Inlägg
Skrivet 1 februari #13

Mw01 skrev:

Pininfarina406 skrev:

Mw01 skrev:
De sa att det är trasigt så att det kommer in kondens och väta, som tillslut har förstört så mycket att delen måste bytas.

Jag ska dit på måndag och be mekaniker visa problemet.

I mina otekniska öron kan jag enbart tänka mig att det har blivit rejäla sprickor eller nått så det inte går att repa. Tänkte förstahand att de skulle byta packningar bara.

Ja det låter ju inte helt omöjligt med tanke på att det säkert är gjort av bräcklig plast som så mycket annat på moderna bilar. Tråkig kostnad. Lycka till.

Hör och häpna, idag ringer verkstaden mig efter att de har bytt insugsgrenröret, och säger att de måste byta spjällhuset också pga. Att det stänger inte ordentligt... Och detta är orsaken till att det har kommit fukt å väta och pajjat insugsgrenröret.

Blir riktigt less för detta kommer väl kosta skjortan också! 😣

Ursäkta men vad är det för jävla verkstad... Stänger inte spjällhuset riktigt så skenar ju bilen i varv på tomgång... Eller har jag missat något?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
8 Inlägg
Skrivet 2 februari · Inlägg av trådskaparen #14

Hybrid_ skrev:

Mw01 skrev:

Pininfarina406 skrev:

Ja det låter ju inte helt omöjligt med tanke på att det säkert är gjort av bräcklig plast som så mycket annat på moderna bilar. Tråkig kostnad. Lycka till.

Hör och häpna, idag ringer verkstaden mig efter att de har bytt insugsgrenröret, och säger att de måste byta spjällhuset också pga. Att det stänger inte ordentligt... Och detta är orsaken till att det har kommit fukt å väta och pajjat insugsgrenröret.

Blir riktigt less för detta kommer väl kosta skjortan också! 😣

Ursäkta men vad är det för jävla verkstad... Stänger inte spjällhuset riktigt så skenar ju bilen i varv på tomgång... Eller har jag missat något?

Alltså att varvtalet skenar vette fasen, men det betedde sig konstigt. De gick lite upp och ned när bilen stod stilla alltså från ibland 600rpm till 2000rpm, och den höll inte jämn gas, speciellt vid lägre hastighet, cirka 15-50 kmh på låga varv.

Tyvärr är jag inte teknisk av mig så jag vet inte riktigt vad som är rimligt med de dem säger, men de hade fått en ny felkod som indikerade att spjällhuset var konstigt sa dem. Detta var efter de bytt insugsgrenrör och provkörning.

Forum- och sitemoderator · 11 499 Inlägg
Skrivet 3 februari #15

Mw01 skrev:

Hybrid_ skrev:

Mw01 skrev:

Hör och häpna, idag ringer verkstaden mig efter att de har bytt insugsgrenröret, och säger att de måste byta spjällhuset också pga. Att det stänger inte ordentligt... Och detta är orsaken till att det har kommit fukt å väta och pajjat insugsgrenröret.

Blir riktigt less för detta kommer väl kosta skjortan också! 😣

Ursäkta men vad är det för jävla verkstad... Stänger inte spjällhuset riktigt så skenar ju bilen i varv på tomgång... Eller har jag missat något?

Alltså att varvtalet skenar vette fasen, men det betedde sig konstigt. De gick lite upp och ned när bilen stod stilla alltså från ibland 600rpm till 2000rpm, och den höll inte jämn gas, speciellt vid lägre hastighet, cirka 15-50 kmh på låga varv.

Tyvärr är jag inte teknisk av mig så jag vet inte riktigt vad som är rimligt med de dem säger, men de hade fått en ny felkod som indikerade att spjällhuset var konstigt sa dem. Detta var efter de bytt insugsgrenrör och provkörning.

Jaså, då är det fullt rimligt att huset har sagt upp sig.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang