Peugeot 406 startmotor klick vid varm, ok vid kall

Silenceville
28 januari · 135 Inlägg
#1

Hej!

Har ett skumt,iaf enligt mig, problem på min Peugeot 406 hdi 2.2 04a.

Har börjat få problem med att starta motorn då den är körd ett tag och använd.  Startmotorn klickar bara, och som sagt detta sker endast när motorn är i drifttemp och man kört långt, men ibland kan den än gå runt vid varm motor. Verkar vara helt random, men ser inget annat mönster i det.

En del andra har sagt att det är kolen, något med solenoiden m.m. Men visst är det solenoiden som låter?, men motorn drar ej runt.

Bilen går alltid att rulla igång, oavsett. Och när startmotorn väl drar runt gör den det ordentligt, inga dåligt batteri symtom finns.

Kan det vara fukt, dåliga kontakter som expanderar vid värme ?

Tacksam för tips och råd.

Senast redigerat av Silenceville (28 januari )

_- Jag ska hjälpa dig..
28 januari · 3 236 Inlägg
#2

Kolla över  anslutningarna på batteri och startmotor så de sitter ordentligt fast.
När startmotorn inte går runt nästa gång, så prova att kortsluta dom tjocka anslutningarna med en skruvmejsel.
Går den inte runt då så kan det vara kolen eller annat internt fel.
Mät gärna batteriet innan start som då ska visa 12,5 volt minst.

Senast redigerat av _- (28 januari )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
it_mutt
28 januari · 9 995 Inlägg
#3

Inte så att startmotorn helt enkelt kärvar ihop av värmen? Låter ju så.
VÄLDIGT vanligt problem på gamla jänkare ex.vis. Lösningen där? Ny startmotor

Om det är lösningen i ditt fall låter jag däremot vara osagt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
28 januari · 11 557 Inlägg
#4

it_mutt skrev:
Inte så att startmotorn helt enkelt kärvar ihop av värmen? Låter ju så.
VÄLDIGT vanligt problem på gamla jänkare ex.vis. Lösningen där? Ny startmotor

Om det är lösningen i ditt fall låter jag däremot vara osagt

Du har rätt IT, det brukar vara gamla jänkare som får dessa problem när motorerna blir väldigt varma. Man kan testa och sätta dit en avskärmningsplåt så värmen inte strålar direkt mot startmotorn. Möjligen kan man limma/sätta dit nåt liknande material som man lindar headers med för att isolera startmotorn lite.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
jaka54
28 januari · 2 889 Inlägg
#5

Hej!
Kan antingen  vara solenoiden eller startmotorn (solenoiden sitter på startmotorn ).

torsen
28 januari · 3 033 Inlägg
#6

Har  på en Suzuki haft samma problem.
Förmodligen kolen som varit så slitna att dels fjäderkraften bakom kolen avtagit, dels att kolen varit så korta att det blev "byrålådeeffekt".
Aldrig startproblem med kall motor, men med varm fick man lov att knacka på startmotorn med ett litet spett samtidigt som någon vred nykeln till startmotorläget.

Silenceville
29 januari · 135 Inlägg
#7

Liten update: Skruvade idag av insuget där det sitter 2 sugklockor, för att komma åt startmotorn bättre. Är jätte mycket klegg och skit på kontakterna, verkar vara glappkontakt. MEN efter detta så tänds motorlampan och får anti pollution fault. Varför ? Har inte dragit ut några sladdar efter rört något elektriskt alls. Dessutom går bilen som en påse nötter. Allt sitter där det ska som vanligt.

viccoA
29 januari · 2 462 Inlägg
#8

Du har inte vänt LMM på fel håll när du monterade tillbaka den? Då hackar motorn rejält!

Silenceville
29 januari · 135 Inlägg
#9

viccoA skrev:
Du har inte vänt LMM på fel håll när du monterade tillbaka den? Då hackar motorn rejält!

Var inte på den insugssidan, utan efter ICn.

Edit: Fick dessutom en motorlampa tänd på köpet.

Senast redigerat av Silenceville (29 januari )

Silenceville
29 januari · 135 Inlägg
#10

Update: Motorlampan har släkts och motorn är ok igen. Har även rengjort kontakterna på startmotorn med hjälp av ej elektriskt ledande motortvätt spray, verkar fungera nu på varje start, även varm. Men ska fortsätta imorgon och undersöka, inget är 100.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang