Xenonkit 60W slocknar!

26 Inlägg
Skrivet 30 januari · Inlägg av trådskaparen #1

Införskaffade ett xenonkit till helljusen häromdagen från Xenonkungen. De är på 60W 5000K H7.

Allt gick bra att koppla in och de sitter på plats. När jag startar tändningen så lyser de hela tiden. När jag startar bilen så lyser de i ungefär 5-10 sekunder sen dör de. Vrider man på helljuset igen så blinkar de bara till i en sekund ungefär sen tvärdött.

Vad kan detta bero på?
För hög watt? Canbus?

Bilen är en Kia Ceed SW Crdi -13.

26 Inlägg
Skrivet 30 januari · Inlägg av trådskaparen #2

Har för mig att helljusets original lampor ligger på 55W halogen. Kan det vara så farligt med 5 watt mer?

Vissa säger att en starkare säkring behövs..

238 Inlägg
Skrivet 30 januari #3

Nevadacontra skrev:
Har för mig att helljusets original lampor ligger på 55W halogen. Kan det vara så farligt med 5 watt mer?

Vissa säger att en starkare säkring behövs..

Har inget svar mer än att säkringen har inte med det att göra.

26 Inlägg
Skrivet 30 januari · Inlägg av trådskaparen #4

candyweiss skrev:

Nevadacontra skrev:
Har för mig att helljusets original lampor ligger på 55W halogen. Kan det vara så farligt med 5 watt mer?

Vissa säger att en starkare säkring behövs..

Har inget svar mer än att säkringen har inte med det att göra.

Tack, då utesluter jag säkringen.
Får ringa xenonkungen imorrn. Kommer inte på vad jag kan göra..

6 891 Inlägg
Skrivet 30 januari #5

Låter som du har kopplat in det direkt i original kablar vilket du garanterat inte ska göra då xenon drar drygt dubbelt så mycket ström när du startar.
Säkert bilens dator som säger ifrån.

2 857 Inlägg
Skrivet 30 januari #6

Har du strålkstarrengörare och automatisk nivåreglering av karossen?

1 475 Inlägg
Skrivet 30 januari #7

Låter som om ljusövervakningen i din bil säger ifrån.
Antingen har du kopplat konstigt eller så behöver du en canbus adapter för att lura bilen att lamporna fungerar.

När du säger att dom lyser hela tiden när du vrider på tändningen, menar du då att dom tänds direkt utan att du slår på helljuset?

* Voff voff * · 4 411 Inlägg
Skrivet 30 januari #8

torsen skrev:
Har du strålkstarrengörare och automatisk nivåreglering av karossen?

Vad nu det har med hans helljusproblem att göra...?

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (30 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
* Voff voff * · 4 411 Inlägg
Skrivet 30 januari #9

Troligtvis tycker ljusövervakningen att strömförbrukningen är onormal och bryter strömmen.

Normalt sett när ett xenonkit flimrar eller blinkar till är det ström som saknas, dvs kitet vill ha mer än vad det kan få.

Eventuellt kan en reläsats för extraljus lösa ditt problem, förutsatt att nu inte bilen blir ledsen då eftersom strömförbrukningen på helljuset då blir noll. (Nåja, styrströmmen.)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
26 Inlägg
Skrivet 30 januari · Inlägg av trådskaparen #10

Janneutanb skrev:
Låter som du har kopplat in det direkt i original kablar vilket du garanterat inte ska göra då xenon drar drygt dubbelt så mycket ström när du startar.
Säkert bilens dator som säger ifrån.

Ja jag har kopplat ihop det enligt anvisningarna som följde med kitet. Funkade bra på halvljuset..

torsen skrev:
Har du strålkstarrengörare och automatisk nivåreglering av karossen?

Ja det har jag!

rcy skrev:
Låter som om ljusövervakningen i din bil säger ifrån.
Antingen har du kopplat konstigt eller så behöver du en canbus adapter för att lura bilen att lamporna fungerar.

När du säger att dom lyser hela tiden när du vrider på tändningen, menar du då att dom tänds direkt utan att du slår på helljuset?

Kopplat enligt anvisningarna så straight forward.
Vart hittar jag en canbus adapter då?
Nej de tänds när jag vrider på helljuset bara.

Brådhis skrev:
Troligtvis tycker ljusövervakningen att strömförbrukningen är onormal och bryter strömmen.

Normalt sett när ett xenonkit flimrar eller blinkar till är det ström som saknas, dvs kitet vill ha mer än vad det kan få.

Eventuellt kan en reläsats för extraljus lösa ditt problem, förutsatt att nu inte bilen blir ledsen då eftersom strömförbrukningen på helljuset då blir noll. (Nåja, styrströmmen.)

//Brådhis

Detta låter underligt. Är det ett relä jag behöver isåfall eller canbus adapter? Länk till en som passar mig?

1 475 Inlägg
Skrivet 30 januari #11

Ska försöka förklara detta på ett enkelt sätt.
Din bil övervakar alla lampor för att se till att dom fungerar normalt. När din bil känner att helljuslamporna inte beter sig som dom brukar, så bryter den strömmen dit. Du borde få någon form av varning inne i bilen, typ "helljus ur funktion" på någon display eller nån varningslampa eller nåt.

För att komma runt detta problem kan man installera en canbus adapter. Den sätter man dit istället för helljuslampan. Denna adapter beter sig precis om en vanlig helljuslampa (förutom att den inte lyser då förstås) vilket får bilen att tro att allt är helt ok.
För att sedan få ström till dina xenonlampor använder man ett extraljusrelä. Detta kopplas direkt till batteriet samt en styrström från helljuset, vilket gör att när du slår på helljuset så sluter reläet och skickar ström till dina xenonbalaster direkt från batteriet, vilket alltså inte påverkar bilens styrsystem på något sätt.

Det finns ballaster med inbyggd canbus vilket ska motverka dessa problem, men min erfarenhet är att dom inte alltid funkar så bra.

26 Inlägg
Skrivet 30 januari · Inlägg av trådskaparen #12

rcy skrev:
Ska försöka förklara detta på ett enkelt sätt.
Din bil övervakar alla lampor för att se till att dom fungerar normalt. När din bil känner att helljuslamporna inte beter sig som dom brukar, så bryter den strömmen dit. Du borde få någon form av varning inne i bilen, typ "helljus ur funktion" på någon display eller nån varningslampa eller nåt.

För att komma runt detta problem kan man installera en canbus adapter. Den sätter man dit istället för helljuslampan. Denna adapter beter sig precis om en vanlig helljuslampa (förutom att den inte lyser då förstås) vilket får bilen att tro att allt är helt ok.
För att sedan få ström till dina xenonlampor använder man ett extraljusrelä. Detta kopplas direkt till batteriet samt en styrström från helljuset, vilket gör att när du slår på helljuset så sluter reläet och skickar ström till dina xenonbalaster direkt från batteriet, vilket alltså inte påverkar bilens styrsystem på något sätt.

Det finns ballaster med inbyggd canbus vilket ska motverka dessa problem, men min erfarenhet är att dom inte alltid funkar så bra.

Ja nu förstår jag precis vad du menar.
Alltså har min bil Canbus. Det konstiga är att det dyker inte upp någon varningsymbol, inget ser konstigt ut inne i bilen vad gäller symbolerna.

Ringde xenonkungen och han sa direkt att det är canbus det handlar om. Så har fått beställa två st Canbus ballaster 50W.

Det sista du skrev.. Vad funkar inte med dem? Vilka fel kan jag förvänta mig imorgon när jag kopplar in de nya ballasterna?

5 698 Inlägg
Skrivet 30 januari #13

Nevadacontra skrev:

rcy skrev:
Ska försöka förklara detta på ett enkelt sätt.
Din bil övervakar alla lampor för att se till att dom fungerar normalt. När din bil känner att helljuslamporna inte beter sig som dom brukar, så bryter den strömmen dit. Du borde få någon form av varning inne i bilen, typ "helljus ur funktion" på någon display eller nån varningslampa eller nåt.

För att komma runt detta problem kan man installera en canbus adapter. Den sätter man dit istället för helljuslampan. Denna adapter beter sig precis om en vanlig helljuslampa (förutom att den inte lyser då förstås) vilket får bilen att tro att allt är helt ok.
För att sedan få ström till dina xenonlampor använder man ett extraljusrelä. Detta kopplas direkt till batteriet samt en styrström från helljuset, vilket gör att när du slår på helljuset så sluter reläet och skickar ström till dina xenonbalaster direkt från batteriet, vilket alltså inte påverkar bilens styrsystem på något sätt.

Det finns ballaster med inbyggd canbus vilket ska motverka dessa problem, men min erfarenhet är att dom inte alltid funkar så bra.

Ja nu förstår jag precis vad du menar.
Alltså har min bil Canbus. Det konstiga är att det dyker inte upp någon varningsymbol, inget ser konstigt ut inne i bilen vad gäller symbolerna.

Ringde xenonkungen och han sa direkt att det är canbus det handlar om. Så har fått beställa två st Canbus ballaster 50W.

Det sista du skrev.. Vad funkar inte med dem? Vilka fel kan jag förvänta mig imorgon när jag kopplar in de nya ballasterna?

ja hade du ej canbusballaster så får man fett med problem,, inte att tänka på till bilens orginalljus,, går bra till extraljus eftersom dem kopplas utanför bilens system

26 Inlägg
Skrivet 30 januari · Inlägg av trådskaparen #14

granadadr skrev:

Nevadacontra skrev:

rcy skrev:
Ska försöka förklara detta på ett enkelt sätt.
Din bil övervakar alla lampor för att se till att dom fungerar normalt. När din bil känner att helljuslamporna inte beter sig som dom brukar, så bryter den strömmen dit. Du borde få någon form av varning inne i bilen, typ "helljus ur funktion" på någon display eller nån varningslampa eller nåt.

För att komma runt detta problem kan man installera en canbus adapter. Den sätter man dit istället för helljuslampan. Denna adapter beter sig precis om en vanlig helljuslampa (förutom att den inte lyser då förstås) vilket får bilen att tro att allt är helt ok.
För att sedan få ström till dina xenonlampor använder man ett extraljusrelä. Detta kopplas direkt till batteriet samt en styrström från helljuset, vilket gör att när du slår på helljuset så sluter reläet och skickar ström till dina xenonbalaster direkt från batteriet, vilket alltså inte påverkar bilens styrsystem på något sätt.

Det finns ballaster med inbyggd canbus vilket ska motverka dessa problem, men min erfarenhet är att dom inte alltid funkar så bra.

Ja nu förstår jag precis vad du menar.
Alltså har min bil Canbus. Det konstiga är att det dyker inte upp någon varningsymbol, inget ser konstigt ut inne i bilen vad gäller symbolerna.

Ringde xenonkungen och han sa direkt att det är canbus det handlar om. Så har fått beställa två st Canbus ballaster 50W.

Det sista du skrev.. Vad funkar inte med dem? Vilka fel kan jag förvänta mig imorgon när jag kopplar in de nya ballasterna?

ja hade du ej canbusballaster så får man fett med problem,, inte att tänka på till bilens orginalljus,, går bra till extraljus eftersom dem kopplas utanför bilens system

Ja så de borde lysa konstant när jag har på helljuset när jag kopplat in de nya ballasterna tror du?

5 698 Inlägg
Skrivet 30 januari #15

Nevadacontra skrev:

granadadr skrev:

Nevadacontra skrev:

Ja nu förstår jag precis vad du menar.
Alltså har min bil Canbus. Det konstiga är att det dyker inte upp någon varningsymbol, inget ser konstigt ut inne i bilen vad gäller symbolerna.

Ringde xenonkungen och han sa direkt att det är canbus det handlar om. Så har fått beställa två st Canbus ballaster 50W.

Det sista du skrev.. Vad funkar inte med dem? Vilka fel kan jag förvänta mig imorgon när jag kopplar in de nya ballasterna?

ja hade du ej canbusballaster så får man fett med problem,, inte att tänka på till bilens orginalljus,, går bra till extraljus eftersom dem kopplas utanför bilens system

Ja så de borde lysa konstant när jag har på helljuset när jag kopplat in de nya ballasterna tror du?

om du har 35w wink så BORDE det funka,, men beror lite på tydligen så går det ej ens att anv canbus på Peugeut

26 Inlägg
Skrivet 30 januari · Inlägg av trådskaparen #16

granadadr skrev:

Nevadacontra skrev:

granadadr skrev:

ja hade du ej canbusballaster så får man fett med problem,, inte att tänka på till bilens orginalljus,, går bra till extraljus eftersom dem kopplas utanför bilens system

Ja så de borde lysa konstant när jag har på helljuset när jag kopplat in de nya ballasterna tror du?

om du har 35w wink så BORDE det funka,, men beror lite på tydligen så går det ej ens att anv canbus på Peugeut

35W? 🤣 Jag beställde 50W, det var iallafall det han sa att jag skulle gå ner till ifrån 60W.

1 475 Inlägg
Skrivet 31 januari #17

Nevadacontra skrev:
Det sista du skrev.. Vad funkar inte med dem? Vilka fel kan jag förvänta mig imorgon när jag kopplar in de nya ballasterna?

Min personliga erfarenhet är att canbusballasterna ofta inte lyckas lura bilen, utan bilen märker att något inte är som det ska och saker börjar krångla. Det finns säkert ballaster som verkligen fungerar men jag har aldrig orkat lägga ner någon energi på det, jag brukar bara lura bilen med en adapter eller några motstånd och sen bygger jag xenonsystemet separat från bilens system.

En xenonballast jobbar med över 20.000V så att få denna att lira på en matning designad för en 12V lampa utan att bilen märker det känns onödigt meckigt.  smile

5 698 Inlägg
Skrivet 31 januari #18

rcy skrev:

Nevadacontra skrev:
Det sista du skrev.. Vad funkar inte med dem? Vilka fel kan jag förvänta mig imorgon när jag kopplar in de nya ballasterna?

Min personliga erfarenhet är att canbusballasterna ofta inte lyckas lura bilen, utan bilen märker att något inte är som det ska och saker börjar krångla. Det finns säkert ballaster som verkligen fungerar men jag har aldrig orkat lägga ner någon energi på det, jag brukar bara lura bilen med en adapter eller några motstånd och sen bygger jag xenonsystemet separat från bilens system.

En xenonballast jobbar med över 20.000V så att få denna att lira på en matning designad för en 12V lampa utan att bilen märker det känns onödigt meckigt.  smile

funkar då på mina 3 bilar,, smile  eller 2 iaf som har canbus smile

4 139 Inlägg
Skrivet 31 januari #19

Kör med 55w xenon för ljusövervakning (felaktigt kallat canbus) i mercan i snart 2år utan problem. Mitt xenon är inköpt på extraljuskungen.
Merca brukar vara kinkiga på ljusövervakningen :-)

Bäst är som skrivits tidigare och koppla med extern matning via relät från batteriet för att minska risken för skador på bilens elsystem och slippa krångel, detta i kombination med ett motstånd :-)

Jag hade dock börjat med att mäta upp spänningen till ballasterna för att se så bilen verkligen stänger av strömmen. Kan även bero på för klena kablar och spänningsfall.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
26 Inlägg
Skrivet 2 februari · Inlägg av trådskaparen #20

Det funkade att byta till Canbus ballaster. Problemet löst.

Dock har jag ett nytt problem.
För ett tag sedan lossade jag skruven till bygeln som håller fast H7 lampan i ena helljuset. Brickan som man hakar fast bygeln i trillade ner i själva strålkastarenheten. Försökte limma dit xenonlampan och den sitter fast men den har gått sönder av limmet tyvärr. Har köpt ny lampa nu och frågar er, hur får jag tag i den brickan? Ska försöka skruva isär strålkastarenheten för att få ut den. Några mer tips?


Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang