Slutsteg går i ”protection mode” när bilen rullar

Vanhed3n
1 februari 2019 · 5 Inlägg

Hej!

Har nyligen skaffat en 2x12 bas till bilen, som fungerat utan problem tills nu.

Lljudet fungerar felfritt så länge bilen står still, vare sig motorn är av, eller om den går på tomgång.

När jag däremot börjar köra och kommer halvvägs in i ’det roliga’ i en låt, så slår steget ifrån och powerlampan, grön, blir till protection, röd.

Jag förstår inte vad problemet kan vara eftersom allt som sagt fungerar både när bilen är på och av, så länge jag står still.

Ljudet i fråga är absolut inga värstinggrejer, så att köra det på ett vanligt batteri ska inte vara något problem.

Det jag testat hittills:
-Nytt, fulladdat batteri
-kollat säkringar både på slutsteg och stömkabel
-kollat jorden (jordat på - på batteriet då det sitter i skuffen)
-sett till att allt är rätt kopplat

Är det någon som varit med om något liknade, eller någon kunnig som förstår sig på?

Xebers76
1 februari 2019 · 2 265 Inlägg

På en kompis bil fungerar inte tutan under ca 35 km/h. Ingen har något bra svar på den heller tongue

Men testa ha någon som kan mäta om ström/spänning (vilket det nu är ni som kan dedär bättre) förändras när bilen rullar, bara för att komma någonvart. Testat ett annat steg?

Vanhed3n
2 februari 2019 · 5 Inlägg

Xebers76 skrev:
På en kompis bil fungerar inte tutan under ca 35 km/h. Ingen har något bra svar på den heller tongue

Men testa ha någon som kan mäta om ström/spänning (vilket det nu är ni som kan dedär bättre) förändras när bilen rullar, bara för att komma någonvart. Testat ett annat steg?

Ska få tag i en multimeter och testa!
Känns inte som att steget ska vara problemet då det funkar felfrit... stillastående

Utmarks-Loke
2 februari 2019 · 5 833 Inlägg

Hur blir det om du står still och gasar lite, kanske motorvarv på 2-3000 rpm? Då laddar generatorn mer än på tomgång, kanske det har med saken att göra. Du kan även prova att köra på lägsta möjliga varvtal, kanske 1500rpm, och se om felet fortfarande uppstår. Men det kanske tar en stund innan steget slår ifrån, det är inte säkert det går i protection på en gång det ser något det inte tycker om

Janneutanb
2 februari 2019 · 7 271 Inlägg

Nån kabel mellan bas och slutsteg som kortsluts när det börjar guppa?

Streethawk Billjuds Wannabe
3 februari 2019 · 1 771 Inlägg

Gör som Svarte_Orm sa och kolla med varvtal och mät samtidigt spänningen,  om jag får gissa så är det kanske generator som överladdar och slutsteget går i protect pgra överspännings skydd.

Det sagt så har du inte skrivit vad det är för slutsteg,basar eller bil.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Vanhed3n
3 februari 2019 · 5 Inlägg

Janneutanb skrev:
Nån kabel mellan bas och slutsteg som kortsluts när det börjar guppa?

Det var det jag tänkte först också, men att slutsteget slår ifrån är inte kopplat till något särkilt hårt gupp, det kan vara plant väglag och det slår ifrån.

Vanhed3n
3 februari 2019 · 5 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Hur blir det om du står still och gasar lite, kanske motorvarv på 2-3000 rpm? Då laddar generatorn mer än på tomgång, kanske det har med saken att göra. Du kan även prova att köra på lägsta möjliga varvtal, kanske 1500rpm, och se om felet fortfarande uppstår. Men det kanske tar en stund innan steget slår ifrån, det är inte säkert det går i protection på en gång det ser något det inte tycker om

Jag testade detta, höll stadigt på 3k varv när bilen stod still, men det spelade på långt efter vad det vanligtvis gör innan det slår av.

Testade även att köra utan att överstiga 2k varv men problemet kvarstår.

Vanhed3n
3 februari 2019 · 5 Inlägg

Streethawk skrev:
Gör som Svarte_Orm sa och kolla med varvtal och mät samtidigt spänningen,  om jag får gissa så är det kanske generator som överladdar och slutsteget går i protect pgra överspännings skydd.

Det sagt så har du inte skrivit vad det är för slutsteg,basar eller bil.

Det ska jag testa!

Bilen är en 325i E91
Bas är GAS Alpha 2x12 ’RMS 600w Max1600w
Slutsteg är GAS Alpha 500

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang