Aux låter jättekonstigt i Opel

gonzolito
3 februari 2019 · 73 Inlägg

Hej
Eftersom bluetoothenheten i min Opel Insignia tydligen inte funkar för att streama ljud utan bara för telefoni så tänkte jag, aux, den kan jag ju använda.... Eller inte. Dels så får jag skruva upp något helvetiskt och ljudet är förvrängt. Ungefär som om det är ett flerkanalsfilter på och vissa ljud försvinner eller förvrängs. Röster hörs svagt med eko, basen är obefintlig mm... Testat radio och cdskiva och det funkar. Låter mjäkigt men normalt... Någon som har en idé på vad det kan vara?

Mvh,
Carl

Xebers76
3 februari 2019 · 2 271 Inlägg

Dålig aux-kabel? (Vanligt fel)
Slitet uttag i telefon eller bil?
Volymen på max i telefonen?
Om inte... sååå ja, tyvärr. Men asso det ska ju fungera. En opelverkstad kanske får ta en titt på den.

gonzolito
3 februari 2019 · 73 Inlägg

Xebers76 skrev:
Dålig aux-kabel? (Vanligt fel)
Slitet uttag i telefon eller bil?
Volymen på max i telefonen?
Om inte... sååå ja, tyvärr. Men asso det ska ju fungera. En opelverkstad kanske får ta en titt på den.

Ny telefon, ny AUX kabel, volym på mobilen på max annars måste man skruva upp max i bilen. Det är inte distortion utan låter som att ljudspåren är i olika volym, dvs rösterna hörs knappt, vissa instrument hörs klart och basen är obefintlig. Har testat med flera mobiler. Vilket skick uttaget i bilen är vet jag inte... Allt annat är som nytt.

Tack ändå

Bassiehof
3 februari 2019 · 1 777 Inlägg

Börja med att trycka in kontakterna ordentligt.

gonzolito
3 februari 2019 · 73 Inlägg

Bassiehof skrev:
Börja med att trycka in kontakterna ordentligt.

Menar du allvar?!

Bassiehof
3 februari 2019 · 1 777 Inlägg

gonzolito skrev:

Bassiehof skrev:
Börja med att trycka in kontakterna ordentligt.

Menar du allvar?!

Ja.

gonzolito
3 februari 2019 · 73 Inlägg

Bassiehof skrev:

gonzolito skrev:

Bassiehof skrev:
Börja med att trycka in kontakterna ordentligt.

Menar du allvar?!

Ja.

Lite väl idiotförklarande svar från dig men det är väl så här inne tyvärr...

Bassiehof
3 februari 2019 · 1 777 Inlägg

gonzolito skrev:

Bassiehof skrev:

gonzolito skrev:

Menar du allvar?!

Ja.

Lite väl idiotförklarande svar från dig men det är väl så här inne tyvärr...

Gör så här. Ta en vanlig stereoförstärkare och anslut båda PLUS till höger och vänsterkanal på förstärkaren som vanligt. Sen ansluter du INTE MINUS från vänster- och höger högtalare till var sin förstärkarkanal utan kopplar ihop de med varandra. Om aux kontakten av nån anledning hamnar i fel läge låter det illa. Det finns en teknisk benämning men det blir överkurs.

gonzolito
3 februari 2019 · 73 Inlägg

Bassiehof skrev:

gonzolito skrev:

Bassiehof skrev:

Ja.

Lite väl idiotförklarande svar från dig men det är väl så här inne tyvärr...

Gör så här. Ta en vanlig stereoförstärkare och anslut båda PLUS till höger och vänsterkanal på förstärkaren som vanligt. Sen ansluter du INTE MINUS från vänster- och höger högtalare till var sin förstärkarkanal utan kopplar ihop de med varandra. Om aux kontakten av nån anledning hamnar i fel läge låter det illa. Det finns en teknisk benämning men det blir överkurs.

Vet du vad, om du kollar vad jag har byggt så kanske du inser att jag inte är en nybörjare. Jag hoppades få tips från folk som haft samma problem och helst med likadan bil, inte att få inlägg som dina. Så du kan sluta skriva. Tack.

Bassiehof
3 februari 2019 · 1 777 Inlägg

gonzolito skrev:

Bassiehof skrev:

gonzolito skrev:

Lite väl idiotförklarande svar från dig men det är väl så här inne tyvärr...

Gör så här. Ta en vanlig stereoförstärkare och anslut båda PLUS till höger och vänsterkanal på förstärkaren som vanligt. Sen ansluter du INTE MINUS från vänster- och höger högtalare till var sin förstärkarkanal utan kopplar ihop de med varandra. Om aux kontakten av nån anledning hamnar i fel läge låter det illa. Det finns en teknisk benämning men det blir överkurs.

Vet du vad, om du kollar vad jag har byggt så kanske du inser att jag inte är en nybörjare. Jag hoppades få tips från folk som haft samma problem och helst med likadan bil, inte att få inlägg som dina. Så du kan sluta skriva. Tack.

Bara för att du inte vet vad jag snackar om och därför tydligen känner dig underlägsen och idiotförklarad innebär inte att jag gör något fel. Bilen är några år gammal så det kan ha hamnat skit i uttaget så kontakten hamnar fel. Ett annat alternativ är att det är glapp i bilens aux för att ett bleck inte är i rätt position.

Slim
3 februari 2019 · 340 Inlägg

Nu släpper vi lättkränktheten och inser att oxid är ett vanligt problem...

Snurra kontakten lite och se om det blir skillnad. Oxid och slitna kontakter är sannoligt de 2 vanligaste orsakerna till dåligt ljud i 3,5mmkontakter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang