Måste gasa för att inte motorn ska dö vid start!

noob_robban
9 februari · 34 Inlägg
#1

Ber om ursäkt ifall detta fel redan finns fixat i annan tråd men jag hittade ingen som passar in.

Har en Ford Focus 1.8 flexifuel -05

Har haft bekymmer med att starta på senaste. Vrider jag bara nyckeln så går motorn igång och dör efter en sekund. Om jag gasar samtidigt som jag startar och varvar upp några gånger så håller den sig dock igång.
Trodde först att det var pga kylan men även i några plusgrader har den betett sig såhär.

Körde också med klent batteri ett tag, bytte till sprillans nytt för en månad sen typ. Kan generatorn/startmotorn tagit stryk av att jag kört med klent batteri?

Har kollat (nya) batteriet med en testare. Dock är det en testare från Jula för 30kr man stoppar i cigguttaget så jag vet inte hur pålitlig den är. Den manicken säger i alla fall att batteriet är dött och får ingen laddning.

Har kollat OBD koder och har för närvarande felkod P2008 - intake manifold runner control circuit. Kan det ha med saken att göra?

_- Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 februari · 3 252 Inlägg
#2

Om motorn är dränkt i soppa så brukar man starta med gasen i botten så man får in bra med luft.
Så i ditt fall verkar det som att det kommer förmycket bränsle.
Vad drar den i soppa egentligen?

noob_robban
9 februari · 34 Inlägg
#3

Åhå, jag trodde att det var tvärtom, att mer gas bara dränker mer om den är dränkt.

Nu är ju inte jag haj på bilar, jag bara kör. Men intake manifold är väl insug på svenska? Alltså det som reglerar hur mycket luft som kommer in och blandas med bränslet... eller? Är det kanske balansen luft bränsle som är fel då om den skickar felkoder?

Nu kollade jag inte förbrukningen senast jag körde men jag brukar ligga på runt en liter milen eftersom jag mest kör etanol.

Tack för hjälpen såhär långt!

noob_robban
9 februari · 34 Inlägg
#4

Hur vet man att det INTE är batteri/generatorn då? Dör den i så fall även när man gasar?

xXSammy
9 februari · 5 674 Inlägg
#5

Angående felkod: Finns två reglerventiler som styr inloppsspjällen med vakuum, inte ovanligt att dessa går sönder och ger ketchup effekt i bilen. (Och ibland tvärt om, den tappar)

Kör du med dålig batteri förlänge kan motorstyrningen tappa minnet om du kör på etanol eller bensin och försöker lära om gasspjäll och spridare tills nästa omstart,  inlärningen sparas aldrig. Och till slut får du nollställa med diagnosverktyg

Om generatorn inte tjuter och laddar mer än 14V så mår den bra.

Hon/Henne
noob_robban
9 februari · 34 Inlägg
#6

Intresssant! Jag märker inga tjut när jag startar, den liksom bara ryser till och dör tyst en eller två sekunder efter jag släppt nyckeln.

Kan det då vara en sånhär pryl jag behöver byta ut? https://www.autodoc.se/meat-doria/10527139

Och är detta något som behöver åtgärdas typ NU eller kan man köra såhär ett tag till utan förödande konsekvenser?

Senast redigerat av noob_robban (9 februari )

xXSammy
10 februari · 5 674 Inlägg
#7

Ser rätt ut, den reglerar bara inloppsspjällen så effekt mässigt har den funktion, inget krav för att motorn ska fungera men utan den, kommer motorlampan tändas. (om den redan inte lyser)

Hon/Henne
noob_robban
17 februari · 34 Inlägg
#8

Jodå, motorlampan lyser.

Tack för hjälpen såhär långt, jag kommer att åtgärda felet "snart", men nu har det blivit lite värre tror jag.

Innan så startade den på ett kick, fast dog efter en sekund. Men när jag vrider nyckeln nu de senaste dagarna så står den och harklar sig ett tag och jag måste pumpa på gasen innan den startar helt och jag kan släppa nyckeln. Sen varvar jag några gånger (och driver mina grannar till vansinne antagligen) och sen går den bra.

Tror vi fortfarande på dålig bränsle/luftmix eller något annat?

xXSammy
18 februari · 5 674 Inlägg
#9

xXSammy skrev:
Kör du med dålig batteri förlänge kan motorstyrningen tappa minnet om du kör på etanol eller bensin och försöker lära om gasspjäll och spridare tills nästa omstart,  inlärningen sparas aldrig. Och till slut får du nollställa med diagnosverktyg

Hon/Henne
noob_robban
1 mars · 34 Inlägg
#10

Tack för hjälpen Sammy. Det är ingen slump att jag kallar mig noob.
Har i alla fall bytt det där vakumspjället eller vad det kallas nu och hon går som en dröm igen. Var som att bilen hade astma ett tag.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang