V70 -06 svår startad

Seasoned
13 februari 2019 · 46 Inlägg

Tjena har en V70 som är jätte svårstartad, när den väl tänder så måste jag stampa på gasen för att den inte ska dö direkt och varje gång jag inte får igång den så är det som att elen i bilen nollställs och motorlampan lyser då och då, får även upp olika fel meddelande om bromssystem ur funktion, motorsystem erfodras, startspärr mm


https://vimeo.com/317049442

Senast redigerat av Seasoned (13 februari 2019)

Volvo 744 (1990)
Volvo V70 (2006)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 februari 2019 · 4 917 Inlägg

Det låter lite som dåligt bränsletryck i startögonblicket.
Prova med att vrida nyckel till läget innan start några gånger, innan du vrider den till att starta.
Problemen som dyker upp efter misslyckad start kan bero på låg spänning eftersom starten drar en hel del kraft från batteriet.
Kanske bränslefiltret är igensatt?

Senast redigerat av _- (13 februari 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Seasoned
13 februari 2019 · 46 Inlägg

_- skrev:
Det låter lite som dåligt bränsletryck i startögonblicket.
Prova med att vrida nyckel till läget innan start några gånger, innan du vrider den till att starta.
Problemen som dyker upp efter misslyckad start kan bero på låg spänning eftersom starten drar en hel del kraft från batteriet.
Kanske bränslefiltret är igensatt?

Nu när jag åkte från jobbet så testade jag det verkade bli lite lättare att starta, får ta hem ett nytt filter och testa det

Volvo V70 (2006)
Volvo 744 (1990)
Mack855
13 februari 2019 · 1 354 Inlägg

Låg spänning till följd eller kan eventuellt dålig jord om kabeln blivit dålig vara ett bekymmer?

Edit: Efter att brådis flikade in såg jag att jag missade att det fanns en video. Det ser ut som ett dåligt batteri absolut.

Senast redigerat av Mack855 (13 februari 2019)

Brådhis * Voff voff *
13 februari 2019 · 10 280 Inlägg

Det jag ser på bilden är en bil med dåligt batteri som försöker starta och faktiskt mot alla odds lyckas.

Prova att lägg på startkablar från en annan bil och se om problemet försvinner och om det gör det så köp ett nytt batteri.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (13 februari 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack855
13 februari 2019 · 1 354 Inlägg

Brådhis skrev:
Det jag ser på bilden är en bil med dåligt batteri som försöker starta och faktiskt mot alla odds lyckas.

Prova att lägg på startkablar från en annan bil och se om problemet försvinner och om det gör det så köp ett nytt batteri.

//Brådhis

Eller om TS laddar upp det.

Brådhis * Voff voff *
13 februari 2019 · 10 280 Inlägg

Mack855 skrev:

Brådhis skrev:
Det jag ser på bilden är en bil med dåligt batteri som försöker starta och faktiskt mot alla odds lyckas.

Prova att lägg på startkablar från en annan bil och se om problemet försvinner och om det gör det så köp ett nytt batteri.

//Brådhis

Eller om TS laddar upp det.

Både ja och nej... Eftersom allt ser ut att lysa som det ska tills starten jobbar går mina tankar till att en cell är dålig så det finns spänning men ingen ström. Laddar man då batteriet så kan man få ok från laddaren pga spänningen stiger, men strömmen saknas fortfarande vid startförsök. Därav säkrare som felsökning att prova med kablar från en frisk bil. smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (13 februari 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack855
13 februari 2019 · 1 354 Inlägg

Brådhis skrev:

Mack855 skrev:

Brådhis skrev:
Det jag ser på bilden är en bil med dåligt batteri som försöker starta och faktiskt mot alla odds lyckas.

Prova att lägg på startkablar från en annan bil och se om problemet försvinner och om det gör det så köp ett nytt batteri.

//Brådhis

Eller om TS laddar upp det.

Både ja och nej... Eftersom allt ser ut att lysa som det ska tills starten jobbar går mina tankar till att en cell är dålig så det finns spänning men ingen ström. Laddar man då batteriet så kan man få ok från laddaren pga spänningen stiger, men strömmen saknas fortfarande vid startförsök. Därav säkrare som felsökning att prova med kablar från en frisk bil. smile

//Brådhis

Beror väl lite på vad hen har för laddare också? Har själv en Ctek och intalar mig att om batteriet i fråga är dåligt så kommer jag att få veta det av laddaren, eller är jag helt vilse i pannkakan? smile

Brådhis * Voff voff *
13 februari 2019 · 10 280 Inlägg

Mack855 skrev:

Brådhis skrev:

Mack855 skrev:

Eller om TS laddar upp det.

Både ja och nej... Eftersom allt ser ut att lysa som det ska tills starten jobbar går mina tankar till att en cell är dålig så det finns spänning men ingen ström. Laddar man då batteriet så kan man få ok från laddaren pga spänningen stiger, men strömmen saknas fortfarande vid startförsök. Därav säkrare som felsökning att prova med kablar från en frisk bil. smile

//Brådhis

Beror väl lite på vad hen har för laddare också? Har själv en Ctek och intalar mig att om batteriet i fråga är dåligt så kommer jag att få veta det av laddaren, eller är jag helt vilse i pannkakan? smile

Iofs sant, men det är väl bara dom dyrare som gör det? Min förra C-tek gjorde det inte iaf. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack855
13 februari 2019 · 1 354 Inlägg

Brådhis skrev:

Mack855 skrev:

Brådhis skrev:

Både ja och nej... Eftersom allt ser ut att lysa som det ska tills starten jobbar går mina tankar till att en cell är dålig så det finns spänning men ingen ström. Laddar man då batteriet så kan man få ok från laddaren pga spänningen stiger, men strömmen saknas fortfarande vid startförsök. Därav säkrare som felsökning att prova med kablar från en frisk bil. smile

//Brådhis

Beror väl lite på vad hen har för laddare också? Har själv en Ctek och intalar mig att om batteriet i fråga är dåligt så kommer jag att få veta det av laddaren, eller är jag helt vilse i pannkakan? smile

Iofs sant, men det är väl bara dom dyrare som gör det? Min förra C-tek gjorde det inte iaf. smile

//Brådhis

Vet inte men den jag har ska ”avsulfatera”(?) och även kolla om batteriet bibehåller spänningen. Bör en bra laddare testa något annat om man ska kunna kolla om batteriet är friskt?

Brådhis * Voff voff *
13 februari 2019 · 10 280 Inlägg

Mack855 skrev:

Brådhis skrev:

Mack855 skrev:

Beror väl lite på vad hen har för laddare också? Har själv en Ctek och intalar mig att om batteriet i fråga är dåligt så kommer jag att få veta det av laddaren, eller är jag helt vilse i pannkakan? smile

Iofs sant, men det är väl bara dom dyrare som gör det? Min förra C-tek gjorde det inte iaf. smile

//Brådhis

Vet inte men den jag har ska ”avsulfatera”(?) och även kolla om batteriet bibehåller spänningen. Bör en bra laddare testa något annat om man ska kunna kolla om batteriet är friskt?

Då bör din laddare vara tillräckligt bra, ja. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Seasoned
14 februari 2019 · 46 Inlägg

Åkte till verkstaden nu och testade mitt batteri och det visade sig vara ev cell som va kass, slängde in ett annat batteri i bilen o startade direkt

Volvo V70 (2006)
Volvo 744 (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang