Skillnad på industri & verkstadsvana?

Avresto
14 februari 2019 · 202 Inlägg

Hej,

Jag undrar vad som skiljer verkstadsvana emot industrivana?

Jag har arbetat ett par år inom industrin och känner mig ganska bekväm i den miljön.

Nu så har jag sökt en tjänst och råkade säga att jag har verkstadsvana i stället för industri vana så jag undrar om jag har gjort fel och vad dessa inriktningar skiljer sig åt egentligen?

zemet
14 februari 2019 · 4 038 Inlägg

Generellt sätt skulle jag säga att en industri arbetare är mer specialicerad än vad en verkstads arbetare är.

Har du jobbat i bilindrustrin så har du kanske erfarenhet av att montera ihop bilar med diverse specialverktyg osv.

Har du jobbat i verkstad så kan du använda en svets, en svarv och en pelar borrmaskin och är mycket mer en mångsyslare med kunskaper att lösa diverse problem som inte innebär masstillverkning utan betydligt mindre tillverkningsserier.

Detta är min generella uppfattning.
Jag är varken industri eller verkstadsarbetare så väntar med spänning på om jag blir tillrättavisad eller ej:)

Senast redigerat av zemet (14 februari 2019)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
simlar
14 februari 2019 · 5 525 Inlägg

Industri tänker jag på produktionsarbete/tillverkning t.ex svets, plåtpressning, cnc/svarv osv.

Verkstadsvana tänker jag på vana att repararera saker i en verkstad t.ex bilverkstad, lastbilsverkstad, plåtverkstad m.m

Senast redigerat av simlar (14 februari 2019)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
CC72
14 februari 2019 · 1 661 Inlägg

Finns för många olika grenar inom bägge grenarna för att man ska kunna säga vad som skiljer de åt.

Elektronikindustri, livsmedelsindustri, bilverkstad, mekanisk verkstad, plåtverkstad

Osv osv

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang