Larmet går, dörr går ej öppna osv. Bmw e61

Aliciamartinsson
19 februari · 2 Inlägg
#1

Hej!
Har en e61 525i från 04 som jag köpte för ca en månad sen. Hade ännu inte körkort då så har inte kört med bilen så mycket själv, men min vän har kört o jag åkt med så den har rullat iaf 2 tankar och då har vi varit o hämta bilen i Norrköping och tagit med den ner till Gotland. Inga problem med den alls, har kunnat stått länge utan problem osv och vi har kört långa och korta sträckor med den.
Men nu i onsdags, dagen efter jag fått mitt körkort (då har jag endast kört minimalt dagen innan för jag vart sjuk) så är det slut på ström... Men jag startade den som ingenting med startkablar och körde under dagen, men tomt i batteriet dagen efter igen. Och samma tredje och fjärde dagen. Har testat batteriet och det står att den är ”good” men behöver laddas. Laddade den länge ena dagen, men hände ändå samma sak morgonen därpå. Shoppingluckan har även börjat öppna sig, mest när jag startar bilen.

Har nu bytt batteri då dom flesta sa att det låter som om att en cell är trasig, och dagen efter batteribyte så startade den, jippie! Kopplade också ut shoppingluckan så den inte skall hålla på o öppna sig.
Men lyckan varade till imorse när jag vaknar 06.30 av att larmet går, och slutar aldrig. Går ner och låser upp bilen med nyckeln då den har inge ström kvar, men bilen tjutar fortfarande. Så jag öppnar dörren men den tjuter ändån...
Hämtar annan bil att starta bmw-n med då jag måste ta den till garaget, och så startar jag upp den men då verkar det som att det har slagit ut vindrutetorkarna på någe vis för dom slutar inte torka förrens jag stänger av bilen, samt höger passagerardörr går ej att öppna varken in eller utifrån.

Bilen står under laddning just nu och jag vet inte vad jag skall ta mig till...
Får knäpp på dehär hmm

Lockwood
19 februari · 42 Inlägg
#2

Kika på kablarna som går mellan kaross och baklucka, inte helt ovanligt att isoleringen spricker med alla möjliga och omöjliga fel som resultat.

Aliciamartinsson
19 februari · 2 Inlägg
#3

Lockwood skrev:
Kika på kablarna som går mellan kaross och baklucka, inte helt ovanligt att isoleringen spricker med alla möjliga och omöjliga fel som resultat.

Har kollat och dom är bra...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari · 11 600 Inlägg
#4

Har du tillgång till voltmätare? Kan vara bra att kolla laddning.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 februari · 9 604 Inlägg
#5

har du lagt in det nya batteriet i bilensdator ?  för det måste göras när man byter batteri i en bmw.  annars är det inte säkert att det laddar batteriet som det ska..

detta är väldigt viktigt tydligen.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Svarte_Orm
19 februari · 1 614 Inlägg
#6

Growe skrev:
har du lagt in det nya batteriet i bilensdator ?  för det måste göras när man byter batteri i en bmw.  annars är det inte säkert att det laddar batteriet som det ska..

detta är väldigt viktigt tydligen.

Den laddar ändå, men inte på så vis att batteriets livslängd skall bli optimal. Jag minns inte om ett bilbatteri skall laddas kraftigare i början av livet eller slutet, men något sådant är det och därför vill bilen veta när man byter batteri. Men om man inte fixar det så skall bilen fungera som vanligt, bara att livslängden blir kortare.

_- Jag ska hjälpa dig..
19 februari · 3 142 Inlägg
#7

Och lilla jag tippar på att det är något som suger ur batteriet, så det får han kolla upp..
Då kommer dendär voltmetern tillpass så han kan mäta strömförbrukningen med motorn i vila..
Fast då ska han mäta på ampereområdet på mätarn , såklart.
Koppla av batterijorden och mät mellan batterijord och chassiet, på 200mAh området, på mätarn.
Detta när bilen varit avstängd en GOD stund, givetvis..

Senast redigerat av _- (19 februari )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang