Renoveringen av "Hooken" - Volvo 264 Diesel - 75

En D24-reggad 264:a som skall räddas för eftervärlden! :)

Loveless

  • 97 Följare
  • 31 236 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 september
Loveless
24 mars · 216 Inlägg
#41

264 GL-emblem inhandlat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-25f4bdc429fd70c9376f04b75fd3b7d3.jpg
Som jag nämnt tidigare i tråden saknades emblemet för modellbeteckningen bak. Endast Volvo-emblemet på vänstersidan fanns. Så jag bjöd på ett emblem på Tradera. 32 kr hamnade det på (52 kr inkl. frakt). Tycker det var överkomligt! smile

Loveless
25 mars · 216 Inlägg
#42

Kylarslangar

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e31c00df957e9161636b67970317e4b1.jpg
När jag ändå hade plockat ner merparten av kylsystemet för kamremsbytet valde jag att göra en liten översyn av skicket på kylare och slangar. Som ni vet är D24:orna känsliga för varmgång, så ett kylsystem i så bra skick som möjligt är önskvärt om man inte vill riskera att toppen går åt skogen! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6da0cbabb477ebcc761d476ad721cb5d.jpg
Kylet såg bra ut och var fritt från läckage, så jag började med att kontrollera övre och nedre kylarslang. Båda hade skav/jack från anliggning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a3625df5c53ed0773e16cdae962b49a2.jpg
Dessa var ganska djupa och jag ville inte chansa. Så jag beställde två helt nya! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a6675e587a7f47c7dc6574f4eb61554a.jpg
Övre slangen till värmepaketet, som går från kortsidan av motorn och in vid torpedväggen såg vid en första anblick helt ok ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2cdbd12b01a95bfd6e21b1da2ec0fa61.jpg
Men vid en närmare granskning visade den sig ha stora torrsprickor. Det var bara en tidsfråga innan den skulle ge upp helt! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ba2093639a12ca37bdf2c5c631ab9928.jpg
Problemet var bara att den inte var helt enkel att hitta. Dessutom hade den olika dimensioner i vardera ända.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-96e77fe26d71636f3e3df39056d51ba6.jpg
Men! Så kom jag att tänka på att det har även kylarslangen som går mellan kylaren och expansionskärlet på bensinmodellerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3eabd116d4056f60fc4d54bba3b27a5e.jpg
Jag hade en i mycket fräscht skick, fast till turbo, d.v.s. med en slang extra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f23e5c47b63d86e340c13c759da4ad74.jpg
Så jag kapade och pluggade den utgången.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c3ab2fffee595aca24d2747285508891.jpg
I övrigt passade den ganska bra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cc037c11a843c0289bb11a60eab57ce8.jpg
Hängde upp den med buntband för att undvika risk för skav mot bakre kamremmen. Senare skulle även bakre kamremskåpan på här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b00be3d35d59395cd44e1e73aa16bd09.jpg
Efter några dagar kom de nya slangarna! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2138550e59cb2e6306e03e6963107048.jpg
Men, den övre kylarslangen har en tjockare dimension vid anslutningen till övre "termostathuset" (41 mm) på toppen på de gamla D24:orna. Volvo bytte kring -87 till 33mm.

När jag beställde fanns endast övre slangen med samma dimension i båda ändar, d.v.s. 33mm. Från en nyare, men rasad topp hade jag dock det lilla "termostathuset", så detta var inget problem. wink
Skriver övre "termostathuset" inom citattecken, då det endast sitter en termostat i nedre huset. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-77d1c2e2d014b95d8a0eaa62081abfbc.jpg
Gamla "termostathuset" demonterat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6ac1d9c2997f2d806f8d8cdeb38387c4.jpg
Och det nya monterat med en ny packning. smile

Senast redigerat av Loveless (25 mars )

Volvo-Tysken
25 mars · 309 Inlägg
#43

Snyggt jobbat! Ett till tips fran mig: Förr eller senare ska du ju ha lack pa tröskeln och kanske andra ställen. Denna kopparbrun-metallic är ju inte den enklaste färgen vilket vi märkte pa kompisens 244 GL -75. Han hade den hos en lackerare som tydligen blandade färgen med laser och resultatet blev en katastrof. Mer röd än allt annat…
MEN köper du färg hos Lackman (t.ex. i Uddevalla) matchar den perfekt. Inte den billigaste lacken kanske men ett absolut maste när det gäller kopparmetallic smile

VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
26 mars · 444 Inlägg
#44

Volvo-Tysken skrev:
Snyggt jobbat! Ett till tips fran mig: Förr eller senare ska du ju ha lack pa tröskeln och kanske andra ställen. Denna kopparbrun-metallic är ju inte den enklaste färgen vilket vi märkte pa kompisens 244 GL -75. Han hade den hos en lackerare som tydligen blandade färgen med laser och resultatet blev en katastrof. Mer röd än allt annat…
MEN köper du färg hos Lackman (t.ex. i Uddevalla) matchar den perfekt. Inte den billigaste lacken kanske men ett absolut maste när det gäller kopparmetallic smile

Lackman får verkligen tumme upp från mig, ingen färg från någon annan matchar originalfägen så bra som deras för deras pris!

Loveless
27 mars · 216 Inlägg
#45

Volvo-Tysken skrev:
Snyggt jobbat! Ett till tips fran mig: Förr eller senare ska du ju ha lack pa tröskeln och kanske andra ställen. Denna kopparbrun-metallic är ju inte den enklaste färgen vilket vi märkte pa kompisens 244 GL -75. Han hade den hos en lackerare som tydligen blandade färgen med laser och resultatet blev en katastrof. Mer röd än allt annat…
MEN köper du färg hos Lackman (t.ex. i Uddevalla) matchar den perfekt. Inte den billigaste lacken kanske men ett absolut maste när det gäller kopparmetallic smile

Jag köpte sprayburkar i bilens färg men det blev både dyrt och resultatet blev inte vad jag hade hoppats på. hmm Tack så mycket för tipset! Jag skall ha detta i åtanke, då det finns mer detaljer att lacka på den här bilen och eventuellt en tröskel att lacka om. smile

Loveless
27 mars · 216 Inlägg
#46

Kyl och slangar monterade

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-28712735c3a97c05253b8787f4346a18.jpg
Monterade tillbaka övre delen av främre kamremskåpan, kylen och slangarna med nya slangklämmor. Fyllde även på ny glykol. wink

Översyn av elen i motorrummet

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ef016e5ef51a8ce1f62ec206bfda9f1f.jpg
Flera elkablar i motorrummet var i så dåligt skick att isoleringen lossnat, troligtvis p.g.a. att de utsatts för olja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4a2fb018baac960e451771e5991d152f.jpg
Jag bytte ut alla skadade kablar mot nya som jag klippte till i rätt längder. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7a03448aee6e8a8ca1eea3b31ca09a05.jpg

Reservhjulsbaljan

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-68fd027260ffd3db2b7267e47fc77aeb.jpg
Ett av felen jag fått på besiktningen var som jag tidigare nämnt: 8. RESERVHJULSLÅDA(6.1.5), VÄNSTER, ROSTSKADAD. Och tittar man närmare på den ser man att det inte var mycket kvar av den f.d. plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0f36a89f51e5f9b16f6ffc4a55089ad0.jpg
Jag kapade ur den gamla baljan och beställde hem en nytillverkad. tongue Tyvärr hade dock rosten gått så långt att jag även skulle behöva lägga egna plåtar på långsidorna. yikes

Senast redigerat av Loveless (29 mars )

Loveless
29 mars · 216 Inlägg
#47

Byte av spridarrör

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dfe17a383cebe60049665cbbfd0c392c.jpg
Nu var det dags att ta itu med fel 9. BRÄNSLESYSTEM(6.1.3, 8.4.1), MOTORRUM, LÄCKAGE. Det var som jag tidigare nämnt hål i ett spridarrör och det läckte ganska kraftigt. Dessutom var bilen väldigt slö när man körde, kanske var detta en möjlig orsak?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a37386c4723ef4931a241b56a76289a1.jpg
Tur att man sparat några extra spridarrör till D24. smile Spridare och pump skiljer sig åt mellan sugis och turbo, men spridarrören är samma.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f552ceff4113ecbf8678dd136444b607.jpg
Bytte spridarröret och en returslang mellan två spridare, som också läckte. Nu blev motorrummet 100% fritt från dieselläckage! Inte minsta droppe, syntes till efter att motorn stått igång en bra stund. wink

Montering av frontplåt

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e1d4a0934c611de338d9c6c34eb3fac2.jpg
Valde att inte montera tillbaka den blå frontplåten, då jag fått med en i bilens färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5ce1afb85d6f9505b61a903f14c75412.jpg
Frontplåten på plats. Lacken är sådär men det ser bättre ut än att ha en plåt i en helt annan färg. Planen är att lämna bort den blå frontplåten och en del andra detaljer på lack framöver.

Byte av luftfilter

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ba4fed0a71d693d528e4882a5661ec6f.jpg
Det gamla luftfiltret hade gjort sitt! Det ser även ut som att motorn suger i sig lite olja via vevhusventilationen. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-36a514d439e5896967154f800afd9b94.jpg
Sotigt värre!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9a0b02209afccbbaec36e8a50bd9fdd0.jpg
Beställde hem ett nytt filter. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-788bae9053b51c44ef7a20842915a952.jpg
Nya filtret på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9aa2666271ce4c4da6765fbc1f5bc6a6.jpg
Nu var motorrummet relativt komplett igen. smile

Senast redigerat av Loveless (29 mars )

Loveless
3 april · 216 Inlägg
#48

Glapp i bussning för stötdämpare

När jag körde hem bilen noterade jag ett glapp i bakvagnen, som framförallt märktes när man körde på ojämna vägar. Jag misstänkte stötdämparna, eller dess bussningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e593bbaea8fe646d2c3ef8b8cca8070b.jpg
Jag kände därför efter kring bakre stötdämparna samtidigt som min kompis gungade bilen. Det visade sig vara vänster stötdämpare som nedre bussningen var helt slut på, den glappade nästan en centimeter i höjdled! yikes Besiktningen hade inte anmärkt på det här, men de hade väl fullt upp med att notera alla andra fel de hittade. lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d565b931275c97ff7c8a88e44ba47736.jpg
Just vänster stötdämpare verkar vara en r-sport dämpare (tror jag). På högersidan satt dock en vanlig dämpare hmm. Jag valde därför att köpa hem en vanlig dämpare. Stötdämparbyten går ju fort, så jag köpte hem dämparen nu, när jag ändå hade nere allt (även om inte besiktningen anmärkt på det).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1b30a5f62e7c88044bc496530575e376.jpg
Röret hade separerat från gummibussningen.

Hjulhuset

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5a5dcdf3676b76d0dfc8f1c2bac4fa8b.jpg
Med dämparen borta började jag skrapa bort gammal underredsmassa som var på väg att lossna från hjulhuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ecdf29d26383d81687a8226352e0f3de.jpg
Här fanns en del rost och en plåt in mot den nya tröskeln skulle behöva tillverkas och svetsas på plats.

Svetsning av den nya baljan

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4e322291302a15b92fa9ae7ba7748b60.jpg
Nu var det dags att svetsa den nya reservhjulsbaljan på plats! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0702837e46af0f8460cd1a3ae42b9ecc.jpg
Demonterade delar av stötdämpargummit, så att det inte skulle smälta av värmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fa87919331a2057c5a382b248b295f71.jpg
Turades om med min kompis att svetsa och att vara brandvakt. Det är lätt hänt att underredsmassan på andra sidan tar eld, så det är bra att ha vatten nära till hands. Tryckluft är också bra, då kan man ofta blåsa ut lågan utan att behöva använda vattnet, som gör att den nya plåten rostar. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f97a1672cbd5564b7e59a7d865a4615c.jpg
Ryker gör det med! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-59bf75d8f6008da930f7508ee6edce05.jpg
Efter vi svetsat baljan i fram och bakkant kapade vi ur den längsgående plåten på höger sida om baljan, som också behövde bytas. Anledningen till att vi väntat med detta var att vi ville ha kvar den som referens, för att veta hur långt ner baljan skulle gå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ccce8f9d361e08482733586761ac4405.jpg
Vi ritade ut och klippte till en ny bit från ett plåtark.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-35e38bf18e3dfcabf99cf47624008213.jpg
Precis som för tröskeln gjorde vi hål i plåten med jämna mellanrum, eftersom den skulle punktsvetsas i nederkant, mot den nya baljan. I överkant tänkte vi dock helsvetsa plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3487c57989252b548d522b0c399d7f09.jpg
Sådär! Nu var baljan svetsad längs alla sidor utom vänster. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-46e5f17d36011bdc61004af19f87f051.jpg
Punktningen av den nya egentillverkade sidoplåten som möter baljan. Vi blev rätt nöjda med resultatet. big_smile

Senast redigerat av Loveless (3 april )

rockabilly-rebell
3 april · 513 Inlägg
#49

Följt i de tysta ett tag smile
Är verkligen inget fan av 240 men när saker o ting tas om hand ordentligt och man ser att det är bra jobb så kan jag inget annat än att lyfta på hatten smile bra jobb!

Såg att du bodde nära göteborg som mig, kommer den o kölar på några träffar framåt sommarn? wink

Loveless
4 april · 216 Inlägg
#50

rockabilly-rebell skrev:
Följt i de tysta ett tag smile
Är verkligen inget fan av 240 men när saker o ting tas om hand ordentligt och man ser att det är bra jobb så kan jag inget annat än att lyfta på hatten smile bra jobb!

Såg att du bodde nära göteborg som mig, kommer den o kölar på några träffar framåt sommarn? wink

Tackar! wink

Ja, det är inte omöjligt. tongue Tänkte även man skulle vara med på Volvo 240 dagen i Karlshamn.

Loveless
4 april · 216 Inlägg
#51

Ny ytterplåt mot baljan

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-182cb5c98a7e21a280fbae0804445d91.jpg
Nu återstod i stort sett bara en ny yttre plåt för att möta upp den nya reservhjulsbaljan på dess vänstersida. Vi gjorde en mall i wellpapp och klippte till en plåtbit. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-00edbd28720fe47a58d6a06566c19e02.jpg
Vi gjorde överlappningen så att den nya plåten låg innanför den befintliga plåten på ovansidan och utanför plåten på den nya baljan på nederkanten. Detta för att inte regnvatten som rinner skall riskera att tränga in i bagageutrymmet. Sedan började vi punkta fast plåten från insidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a2ca302acd0a462f521425031b98b515.jpg
Plåten delvis punktad. Passformen blev ganska bra. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b4adf30804b235cfda28ff27e33d1fb9.jpg
Men vi skulle äben behöva tillverka en mindre plåt mot hjulhuset, för att undvika att stänk från däcket kommer in i bagageutrymmet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-eb84b280137677a6c00f06dcfdc67b86.jpg
Sådär ja! roll

Plåt mellan bakre hjulhuset och tröskeln

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8749df47b88a428315a742e864663ca4.jpg
Men som jag nämnde i mitt förra inlägg behövde det även svetsas i hjulhuset vänster bak, in mot den nya tröskeln. Den gamla plåten var delvis bortrostade och vi kapade ur den i samband med tröskelbytet. Plåten är viktig, så att inte den nya tröskeln fylls med smuts.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-111346741b3ab713a1c9daa5204d4ed7.jpg
Även här gjorde jag iordning en plåtbit. Lika bra att sätta igång direkt! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9823fbee83ac255449b2dc45ccb74b2d.jpg
Började att punkta fast den. Skärmkanten är även den rätt så bortrostad, vilket syns på bilderna. hmm Men det hanns inte med att byta den före besiktningen, utan det får bli ett framtida projekt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e6a4fbe2fb5f4d60df2b34a8956d1b95.jpg
Efter punktningen helsvetsade jag kanterna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e8cd7f0aa04b359abc41c4f447c8ea60.jpg
Nu börjar vänstersidan se någorlunda skaplig ut. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fde25fde1854fe1140c2b5032736849d.jpg
Slipade ner svetsningarna med slipskiva.

Demontering av rutan

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bb9b515e300a51569f2863f2305457a6.jpg
Fel 3. VINDRUTA(3.2), SKADADSPRICKA, innebar som synes ett rutbyte. Dessvärre hade någon tidigare ägare satt fast rutlisterna med silikon, eftersom en del clips var dåliga och kanske också som tätning. Silikon är inget vidare att ha på bilen, speciellt inte om man skall lacka! hmm Får man inte bort det helt innan man lackar, släpper färgen direkt sägs det! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f9dae97371397d9d8c06fdacf00701e1.jpg
Vi började således med att demontera den gamla rutan. Som synes fanns det en hel del rost kring rutramen, så det var inte bara ett rutbyte det var frågan om, ifall man skulle göra det riktigt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-47931bd79482d9a50be1d8ad68a03e11.jpg
Efter att min kompis skurit bort all gammal butyltejp släppte rutan. Den sprack ytterligare när vi tog ut den (eftersom den ändå skulle bytas var vi inte så rädda om den). lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-31c763af8121f4b9584bad7576fa3cff.jpg
Rutan ute!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-18f88dfea053540fc21ba5accf3afd2a.jpg
Nu började det bli lite smått panik att få tag i en ny ruta inför besiktningen...

Senast redigerat av Loveless (4 april )

Knugcab
4 april · 5 111 Inlägg
#52

Jag har för mig att problemet är att denna kopparfärg är svår att matcha i moderna miljövänligare lacksystem då den ursprungliga innehöll en del giftigheter som är förbjudna idag (möjligen bly, inte helt ovanligt i gamla orange lacker).

Kul med någon som fixar till en tidig 260, sällan man ser dem numer....

Loveless
5 april · 216 Inlägg
#53

Slipning och rostskyddsmålning av hjulhuset

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-75851be130cc39f645329b7df177ceca.jpg
När svetsningen var klar blev det dags att slipa rent och rostskyddsmåla bakre hjulhuset (vänster). Började att med en morakniv ta bort ännu mer gammal underredsmassa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9e09ce1306caab79f204fe845922c81f.jpg
Sedan gick jag på med ståltrissan till vinkelslipen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-530f2d842f93f3284233085cc505ea1f.jpg
Det blev ganska rent. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0787d12021464c3fe894451c661edea4.jpg
Målade på med vit rostskyddsfärg, men jag målade inte hela vägen ut till kanten, eftersom skärmkanten ändå skall bytas, vilket kräver svetsning, d.v.s. en ren yta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3c3c79ce1ca9cf0f55ea9399261e9a72.jpg
Dräneringshål för tröskeln & målning av underrede

Om man spolar vatten i friskluftsintaget rinner det ut genom dräneringshålen för tröskeln. Den konstruktionen ger även god genomluftning av trösklarna, vilket gör att trösklarna på gamla Volvo-bilar ofta klarat sig förhållandevis bra ändå. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2929fed67a78869c807b03dd48adbc06.jpg
Eftersom jag bytt både tröskel och golvplåten som ansluter till tröskeln behövde jag återskapa dessa hål. Jag funderade ett tag på att borra hål, men kom på ett mycket bättre sätt. Eftersom tröskeln punktats med 3-5 millimeters mellanrum räckte det att ta en morakniv och vidga upp plåten mellan dessa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0d4bae387b32c0c7ada36af961304cb9.jpg
Detta gjorde jag med ca 10 centimeters mellanrum, så att jag fick flera bra dräneringshål som påminner om de som finns där som original. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-15d42387f917fe57f8d0a85563c2f8c2.jpg
Gjorde detta under hela tröskeln. Det är viktigt att inget vatten blir stående inne i tröskeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-393e22d73a879c5a59edf93e13c53d9c.jpg
Va tycks? wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-689790af3b6bd3dacc7d2d1460760abd.jpg
Nu var det dags att rostskyddsmåla den nya golvplåten från undersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-373f52c7256ef9f5a3860abf709f501a.jpg
Slipade rent en sista gång med ståltrissan och gjorde rent med t-röd. Sedan på med röd rostskyddsfärg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9d59b93b819ba21ac0a1db645e923607.jpg

Senast redigerat av Loveless (5 april )

Henkix
5 april · 6 705 Inlägg
#54

Så bra det blir big_smile Blir själv lite sugen på att skaffa en helt ny tröskel o byta på bruksbilen tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
rockabilly-rebell
6 april · 513 Inlägg
#55

Blir bra big_smile

Såg dig nyss på rv40! Åkte förbi med en vit fas2!
Såg allt vad du hade med dig wink

alex_v
6 april · 219 Inlägg
#56

Henkix skrev:
Så bra det blir big_smile Blir själv lite sugen på att skaffa en helt ny tröskel o byta på bruksbilen tongue

kör på, lägg gärna upp bilder på det då, eftersom jag måste snart byta på min 745, ju fler som gör det och lägger upp bilder ju säkrare komemr jag känna mig at våga gå på det(;

Henkix
6 april · 6 705 Inlägg
#57

alex_v skrev:

Henkix skrev:
Så bra det blir big_smile Blir själv lite sugen på att skaffa en helt ny tröskel o byta på bruksbilen tongue

kör på, lägg gärna upp bilder på det då, eftersom jag måste snart byta på min 745, ju fler som gör det och lägger upp bilder ju säkrare komemr jag känna mig at våga gå på det(;

Hehe knappt jag själv vågar mej på det tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Jeppe_89
7 april · 56 Inlägg
#58

Det är alltid trevligt att det finna personer som kämpar på på att rädda gamla Volvo, särskilt de mesta ovanliga/sällsynta, och få dessa rulla på vägarna igen utan att bli fraktade till pressen.

Lär er att älska Volvo och deras rödblock!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april · 12 090 Inlägg
#59

Har följt tråden från början och gillar de informativa texterna till bilderna. Kör själv en 33 år gammal Volvo som pendlarbil...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Loveless
8 april · 216 Inlägg
#60

rockabilly-rebell skrev:
Blir bra big_smile

Såg dig nyss på rv40! Åkte förbi med en vit fas2!
Såg allt vad du hade med dig wink

Väldigt vad världen är liten. Kör väl en liten spoiler då! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4086ec7c7038860580ea914d2383d333.jpg
Någon som kan gissa modell och årsmodell på bilen på flaket? Rockabilly, du får inte svara, för du vet säkert redan! wink

Henkix skrev:

alex_v skrev:

Henkix skrev:
Så bra det blir big_smile Blir själv lite sugen på att skaffa en helt ny tröskel o byta på bruksbilen tongue

kör på, lägg gärna upp bilder på det då, eftersom jag måste snart byta på min 745, ju fler som gör det och lägger upp bilder ju säkrare komemr jag känna mig at våga gå på det(;

Hehe knappt jag själv vågar mej på det tongue

Jodå! Du fixar det. smile

Jeppe_89 skrev:
Det är alltid trevligt att det finna personer som kämpar på på att rädda gamla Volvo, särskilt de mesta ovanliga/sällsynta, och få dessa rulla på vägarna igen utan att bli fraktade till pressen.

Hybrid_ skrev:
Har följt tråden från början och gillar de informativa texterna till bilderna. Kör själv en 33 år gammal Volvo som pendlarbil...

Tack! Kul att det uppskattas. big_smile

Senast redigerat av Loveless (8 april )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang