Renoveringen av "Hooken" - Volvo 264 Diesel - 75

En D24-reggad 264:a som skall räddas för eftervärlden! :)

Loveless

  • 97 Följare
  • 32 077 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 september
Loveless
14 maj · 219 Inlägg
#121

Vita blinkersglas

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1960319e6ff064746f6fcb4522bb85f7.jpg
Det kom ett paket från VP Autoparts innehållande två vita blinkersglas till 200-serien (1975-80) för Cibie-insatser som jag beställt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-55dac7ce919dc6030425d7215aa48784.jpg
Funderade först på USA-blinkersglas, som ju finns i två modeller till de gamla skärmarna. Dels de tidiga 75-77 för Hella insatser (två skruvar) som är heloranga (även parkeringsljusen), men det råder delade meningar om de är lagliga i Sverige eller inte. Dessa satt på den första USA-fronten med runda reflektorer. Sedan kom de vita som satt på 78-85 för Cibie insatser (tre skruvar) till den senare USA-fronten med rektangulära reflektorer (den Hooken har). De har en inbyggd reflex på sidan av blinkersglaset, men dessa är inte helt enkla att få tag på idag. Så till att börja med fick det bli vita blinkersglas utan reflex. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f4d0d04d74e7c022a33b2a289ce3d0f2.jpg
Men vilket lyft det blev mot de gamla!

Byte av dieselfilter

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c38c355dc3ae30ad6769ca0ac3cc621f.jpg
Passade även på att byta dieselfilter. wink

Lite interiörbilder

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a8c83064fabf27f5a02e32dba021c59f.jpg
Tog lite bilder på interiören. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-425d3e2819351d3ca9f9e0482e4c0fc0.jpg
Känns skönt att jag fick fixat alla lampor till paneler och instrument. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-13f2ccf64ecc6737566662917c4fbf87.jpg
De fyra helljusen lyser upp riktigt bra. tongue Däremot är det lite sämre med halvljusen på USA-fronterna. hmm

Senast redigerat av Loveless (14 maj )

rockabilly-rebell
14 maj · 513 Inlägg
#122

Ser ju skitbra ut smile dags o turbokonvertera snart? Såg lite trött ut med en till 260 på släp lol

Får du tag på usa blinkersglas så blir de perfekt smile

Loveless
14 maj · 219 Inlägg
#123

rockabilly-rebell skrev:
Ser ju skitbra ut smile dags o turbokonvertera snart? Såg lite trött ut med en till 260 på släp lol

Får du tag på usa blinkersglas så blir de perfekt smile

Tackar! smile Hehe, ja han var väldigt trött när han drog hem sin lillebror. xD Funderat lite på det ibland, men tror inte det blir någon turbokonvertering trots allt. Anledningarna är att reggning och sånt redan är gjort. Dessutom bör man ha ett turbo block med kolvoljekylning för att det skall hålla. Som jag ser det är det bättre att lägga i ett sånt i den andra 264:an som ändå behöver en motor. Som det är nu går Hooken rätt bra och är relativt pigg (så länge man inte har en bil på släp). Även rätt låg bränsleförbrukning för att vara en D24. Sällan jag kommer över 0.7 l/mil.

Rätt sugen på att köpa hem ett par från EBay faktiskt! smile

Senast redigerat av Loveless (14 maj )

Loveless
16 maj · 219 Inlägg
#124

Pennfack och kromlister! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-63a8e682c57076aacb1937c716471c2b.jpg
Till den andra 264:an jag köpt medföljde ett pennfack. På 200-serien 75-80 var detta ett extratillbehör (precis som det är på 700 & 900-serierna). På nya brädan (81-93) är pennfacket en del av brädan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d011aa1bebb4c42901f3bc2c18539e81.jpg
Bestämde mig för att montera det i Hooken eftersom det är både snyggt och praktiskt att ha ett sådant. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cb3ac5c927f8045517ca17dade8241d6.jpg
Men panelerna på brädan i den andra 264:an hade något mer...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4a56f7cf570295d22793dfa9774ec3fa.jpg
...nämligen kromlister! Jag valde att flytta över dem med när jag ändå höll på. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d2313ec02b1d84e6b351f4893b4b6fb7.jpg
Demonterade gummibitarna nedtill och började lossa panelerna på Hooken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f894af4d54a1c4eb86e0f5b0634adc8d.jpg
De gamla panelerna får sitta på den nya 264:an tills jag kommer över ännu en uppsättning med kromlister och pennfack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0d57374a4fb57fae58067a296c4b4d60.jpg
Det här skulle bli riktigt snyggt! big_smile Blir något helt annat med kromlister och pennfack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c4f73a3bea75272819cfe48baa4fab78.jpg
Monterat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c7fb38b6947dfc9f78c3db0dc4377e68.jpg
Vad tycks? roll

En ny vindavvisare

Som jag tidigare nämnt flög den gamla vindavvisaren av på motorvägen. Med till den nya 264:an följde en blå vindavvisare i bra skick med, som jag nu monterade på Hooken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e118ae958abab7d28ed853760acbe377.jpg
De gamla fästena var kvar, så jag lossade skruvarna och gjorde rent. Monterade sedan den nya vindavvisaren med nya skruv och den medföljande gummilisten. Som synes finns en hel del lacksläpp på taket. hmm Blir nog till att försöka göra något åt detta framöver!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ab104a426a70df273d6409059c09977f.jpg
Himmelskt blå färg. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-18a2046c5eb0484771a76c53ff19cc72.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7a585cfb7fbef388e7e308bd2e859898.jpg
Sedan var det dags för en tvätt! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c70646e74b71645662a2dba6695c8212.jpg
Katterna tittade nyfiket på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7ff3df9db998fa9ce0abf32e25235727.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-35cd51e4f2e14417630a60a44595857e.jpg
Osäker på om blå vindavvisare är rätt färg för bilen, men den får duga så länge. Den som flög av var ju cola-brun, men de finns även i min favoritfärg, grön. roll

Senast redigerat av Loveless (16 maj )

rockabilly-rebell
16 maj · 513 Inlägg
#125

Blir bara bättre o bättre smile
Tips, för mig det finns röktonade vindavvisare till takluckan på vparts smile

Knugcab
17 maj · 5 111 Inlägg
#126

Köpte på Stylingbutiken till King Caben som har samma lyktor, de var inte så dyra, tror runt 4-500 paret?

Loveless
17 maj · 219 Inlägg
#127

rockabilly-rebell skrev:
Blir bara bättre o bättre smile
Tips, för mig det finns röktonade vindavvisare till takluckan på vparts smile

Kanske vore nått! tongue

Knugcab skrev:
Köpte på Stylingbutiken till King Caben som har samma lyktor, de var inte så dyra, tror runt 4-500 paret?

Tack för tipset! Får kolla upp detta. wink

Loveless
17 maj · 219 Inlägg
#128

And then there was... an oil-pressure gauge!!! yikes big_smile cool

Monterade en Volvo original VDO-oljetrycksmätare i bilen! Eftersom Hooken har gamla brädan utan platser för extramätare fick jag prova en lite udda lösning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e88206daa393d409fe894f5971ef44bf.jpg
...vad tycks om den här placeringen av mätaren? Infälld i brädan, ovanför klockan! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-91af66ed3d683f8c0a1ad6669fac3875.jpg
Idén fick jag när jag läste en artikel på motormagasinet Klassikers hemsida. De hade med några bilder på P.G Gyllenhammars 240 Turbo av 79/80-års modell som nu finns på Volvo-museet i den nyöppnade 240-utställningen (var där med Grunden1700 från Garaget och två till i helgen). Eftersom det rörde sig om en förserie bil, innan turbon kom -81 (samtidigt som nya brädan) fick man hitta en annan placering för laddtrycksmätaren. Man valde att fälla in den i brädan.

Eftersom Gyllenhammars 240 Turbo är av 1980 års modell har turbotrycksmätaren en speciell placering mitt på instrumentpanelen. Se: http://www.klassiker.nu/reportage/volvo … ing-om-240

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dd56bd38f0decb99747adb3c88f06fbe.jpg
Men en laddtrycksmätare är inget för en sugdiesel! lol Istället var jag sugen på en oljetrycksmätare. Motorn kom ju från en 240 D6 -84 och jag hade tidigt noterat att den måste ha haft en sådan tidigare i sitt liv. roll Den hade nämligen givaren för oljetrycksmätare! Denna har två kontakter, en till oljetrycksmätaren och en till oljetryckslampan i instrumentpanelen. Nu var endast den sistnämnda ansluten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-093d2401b86930679876b960685519f3.jpg
Bytte till mig en oljetrycksmätare av en bekant. Det finns två sorter, en som visar 1-3 bar och en som visar 1-5 bar. Det här var den sistnämnda och jag hoppades på att det var rätt givare som satt i blocket (och att den fungerade). roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a073b67cc49da63ec8e63f81e0b03660.jpg
Det fanns lite mindre repor på mätaren, men annars var den fin. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-24443a32adb1131f735022f7b8674b4f.jpg
Jag anslöt några kablar och testade den. Det var ganska simpelt, allt som behövdes var plus, minus och en kabel till givaren. Den fungerade! Oljetrycket visade 5 bar på tomgång, men sjönk till 3 bar när motorn blivit varm. Vid gaspådrag visade den alltid 5 bar, d.v.s. max. Om jag förstått det rätt är detta normala värden och jag har antagligen rätt givare. tongue Om jag har fel så rätta mig gärna. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-64ab7c087c3dce1fb0818606656a837c.jpg
Då var det dags att göra slag i saken! Jag lånade ett 50mm dosborr från en kompis. Extramätarna är ju ca 52mm, så det borde bli lagom.

Kan även nämna att jag funderade på konsolen för tre extra mätare som monteras ovanpå instrumentbrädan, genom högtalargallret i mitten. Denna är dock otroligt sällsynt och man får ge åtskilliga tusenlappar för en sådan om man ens hittar den. En nyproducerad variant gjord med 3D-printer har nyligen kommit, men den ligger tyvärr nästan lika högt i pris...

Point of no return

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8d20c1f14f613cf282bdf6b219e04990.jpg
Mätte ut mitten på brädan och började borra. Nu var det verkligen för sent om man skulle ändra sig och jag höll tummarna för att det skulle gå bra. I och för sig var inte brädan felfri (notera sprickorna till vänster), men det är ändå segt att tvingas byta hela brädan om det skulle gå åt skogen! hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-532400f32dc4bb70bf1c63b82a1dee69.jpg
Men de som känner mig vet att jag ofta kommit framåt just genom att våga testa nya idéer och ta risker. tongue Hittills gick det bra. Men bakom skumgummit dolde sig plåt, som dessutom var veckad i ovankant! neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2ebbb1a371957c3280173f51de515318.jpg
Dosborret orkade inte borra genom plåten, så jag fick ta till vanliga borr och en polygrip...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e085b6cc25f760b8cf3503221d15284b.jpg
...men det gick bra och till slut var hålet tillräckligt stort för att få igenom en 52mm mätare. Förvisso lossade lite av galonen runt kanten, men det gick att limma i efterhand.

Jag började nu med att koppla in elen. Använde mig av öppningsbara Wago, som egentligen är avsedda för elinstallationer i hus. En plint för plus, en för minus och en för plus till instrumentbelysning! wink Tanken var att det skall bli enkelt att koppla in fler mätare lite längre fram. För det får ju faktiskt plats två till. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d13c8b7aeda1234362b7ae4115866bdf.jpg
Sådär!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f7feb573d1cbea45df772e6efb0440aa.jpg
Bakgrundsbelysningen inkopplad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f7db237440e978bd0fa239383023dc01.jpg
Trädde in kablarna i hålet och limmade tillbaka bitarna som lossnat runt kanten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6edecff031d500f44a05a8d6caf9d683.jpg
Mätaren på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4ce5414987a3f2c939e7a08d41a87106.jpg
Oljetrycket ligger på strax under 3 bar på tomgång vid varm motor. Funderar på att göra en kant med svart sikaflex runt mätaren, så att det blir en jämn och fin kant.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2493ac971455acff55b4c3e84df1831f.jpg
Instrumenten by night.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-eedeecaadee30bea605c28878c3a116d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-604f9da76097c32d064fd0468e48647c.jpg
Det var allt för den här gången! big_smile

Senast redigerat av Loveless (17 maj )

Bob-Miller
17 maj · 925 Inlägg
#129

Farsan skötte om Volvo Torslandas Brandstation o va chef där över 20 år,han såg ofta Gyllenhammar då han ofta titta in med fika bröd o passa på o tvätta sin 262 coupe han körde me då,mkt trevlig herre sa alltid farsan..gick ofta igenom fabriken o skaka hand o prata med arbetarna med..

zzr94092
17 maj · 2 946 Inlägg
#130

Fan,man får inte vara blyg när man montera saker!

Loveless
17 maj · 219 Inlägg
#131

Häftig eftermarknads-mätarkonsol

Här är lite bilder på den nyproducerade varianten av kåpan för extrainstrument som jag nämnde att jag funderade lite på. Den 3D-printas på beställning av en kille i Norge och som synes på bilden passar den även gamla brädan (med en adapter). Priset var som nämnt något högt för min del (3350 Norska kronor + adapter 250 NOK och sedan frakt), men det vore kul om produktionen kom igång och priset kunde sjunka något. I så fall kanske man skulle slå till. Finns ju rätt många extramätare till 200-serien man skulle vilja ha och den verkar ganska välgjord av Youtube-filmen att döma... smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f49dac1919e2283c25da7cce9965da85.jpg

Info:
http://www.volvorsport.com/
https://www.youtube.com/watch?v=zDeYTueprvI

Senast redigerat av Loveless (17 maj )

Knugcab
17 maj · 5 111 Inlägg
#132

Idén är inte dum, men du skulle nog behöva ett par mätare till för att det skall se rätt ut, nu ser det lite ensamt ut med en enda mätare mitt i den stora brädan.

Loveless
18 maj · 219 Inlägg
#133

Knugcab skrev:
Idén är inte dum, men du skulle nog behöva ett par mätare till för att det skall se rätt ut, nu ser det lite ensamt ut med en enda mätare mitt i den stora brädan.

Håller med dig. Det kommer bli två mätare till men skall fundera på vilka av de som fanns som originaltillbehör som jag helst vill se där. Redan bestämt att jag skall ha en voltmeter, så den sista står mellan oljetemp, varvtal diesel (om jag inte modifierar original varvtalsmätaren i instrumenthuset 75-80) och yttertemp analog (om jag inte hittar en original till instrumenthuset (75-80).

Blir ingen laddtrycksmätare men någon som vet om en econ-mätare funkar på en sugdiesel? wink

Senast redigerat av Loveless (18 maj )

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
20 maj · 734 Inlägg
#134

Det finns en säljare på Tradera som har flera små volvomodeller nu, Bla en 264 om det skulle vara nåt för dig.
https://www.tradera.com/profile/items/1 … r1?q=volvo

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
Loveless
20 maj · 219 Inlägg
#135

vw_audi skrev:
Det finns en säljare på Tradera som har flera små volvomodeller nu, Bla en 264 om det skulle vara nåt för dig.
https://www.tradera.com/profile/items/1 … r1?q=volvo

Man kanske skulle slå till. wink

Loveless
20 maj · 219 Inlägg
#136

Motorrumsbelysning - Check [X] big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-90a06e0bce9a053db506931011ca0b79.jpg
Motorrumsbelysningen skiner efter lite kärlek. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bb48a530d92a7edb835a5dfa16453c92.jpg
Mycket av det som till enklare modeller i 240-serien var extrautrustning satt standardmonterat i 260. En sådan sak var exempelvis motorrumsbelysning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7ac645ed7e9c81d0cb0209c25ef8353d.jpg
Det är en ganska praktisk liten lampa som kommer väl till pass om man exempelvis måste kolla oljan längs vägkanten på kvällen. Men Hookens lampa var stendöd, så jag bestämde mig för att fixa den! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3e8b8599894fd7d6bde8f96684393b27.jpg
Började med att montera loss motorrumslampan. En pluskabel som alltid har ström satt bakom. Minus tas genom fästskruven i motorhuven. Principen är samma även på 7/900-serierna, men där är lampan mer inkapslad och bättre skyddad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a0b076f4dc209c45050d2c4e746262ab.jpg
Felet på dessa brukar nämligen handla om att fukt och smuts tränger in, vilket medför ärg och korrosion, som i sin tur ger upphov till dålig kontakt. hmm Glödlampan var inte helt oväntat hel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d715224374448912d1555b7e1e8828e5.jpg
Jag började att göra rent med hjälp av en trasa och avfettningsmedel. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-79eeb91b90da334ea262b35ae3be6ac4.jpg
Förutom en av och på-knapp finns en liten kvicksilverbehållare! tongue Den fungerar på så sätt att två poler kortsluts när kvicksilvret ligger emot dem (som på bilden), vilket de gör när huven är i öppet läge. Detta resulterar i att lampan tänds (om strömbrytaren är på).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-30e2ada62b314de9047d553e657891b6.jpg
När man fäller huven åker kvicksilvret ifrån polerna (som på bilden) och lampan slocknar. Man kan alltså inte glömma lampan på med stängd huv. wink På samma sätt fungerar bagagerumsbelysningen på sedaner i 200 & 700-serierna för att nämna några. Men hur blir det om man står i en väldigt brant backe? roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-438b4f665e2af7cf08f6344f2c9f95b9.jpg
Fortsatte med rengöringen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a25bc1c197a32475578c4ac6880fd3ad.jpg
...och skrapade rent allt kontaktytor från ärg med hjälp av en kniv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-131262e15f58b224fe01e3210e17a296.jpg
Monterade tillbaka glödlampan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9c51efe5e257c99d9b160c3e2f13c4d3.jpg
Sådär, nu har Hooken fungerande motorrumsbelysning! big_smile

Senast redigerat av Loveless (20 maj )

Mr_Humble
20 maj · 546 Inlägg
#137

Fint, Har en sån på min med smile

Det är detaljerna som gör det
Loveless
20 maj · 219 Inlägg
#138

Mr_Humble skrev:
Fint, Har en sån på min med smile

Nice! Såg ditt projekt nu. Följer wink

Knugcab
22 maj · 5 111 Inlägg
#139

Loveless skrev:

Knugcab skrev:
Idén är inte dum, men du skulle nog behöva ett par mätare till för att det skall se rätt ut, nu ser det lite ensamt ut med en enda mätare mitt i den stora brädan.

Håller med dig. Det kommer bli två mätare till men skall fundera på vilka av de som fanns som originaltillbehör som jag helst vill se där. Redan bestämt att jag skall ha en voltmeter, så den sista står mellan oljetemp, varvtal diesel (om jag inte modifierar original varvtalsmätaren i instrumenthuset 75-80) och yttertemp analog (om jag inte hittar en original till instrumenthuset (75-80).

Blir ingen laddtrycksmätare men någon som vet om en econ-mätare funkar på en sugdiesel? wink

Det gör den nog inte då det är vakuum den mäter....

Loveless
23 maj · 219 Inlägg
#140

Knugcab skrev:

Loveless skrev:

Knugcab skrev:
Idén är inte dum, men du skulle nog behöva ett par mätare till för att det skall se rätt ut, nu ser det lite ensamt ut med en enda mätare mitt i den stora brädan.

Håller med dig. Det kommer bli två mätare till men skall fundera på vilka av de som fanns som originaltillbehör som jag helst vill se där. Redan bestämt att jag skall ha en voltmeter, så den sista står mellan oljetemp, varvtal diesel (om jag inte modifierar original varvtalsmätaren i instrumenthuset 75-80) och yttertemp analog (om jag inte hittar en original till instrumenthuset (75-80).

Blir ingen laddtrycksmätare men någon som vet om en econ-mätare funkar på en sugdiesel? wink

Det gör den nog inte då det är vakuum den mäter....

Misstänker också det. Blir ju inte så mycket vacuum på dessa, då den till och med behöver en vacuumpump för bromsservon.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang