Renoveringen av "Hooken" - Volvo 264 Diesel - 75

En D24-reggad 264:a som skall räddas för eftervärlden! :)

Loveless

  • 89 Följare
  • 19 906 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 juni
Loveless
23 maj · 151 Inlägg
#141

Byte av ventilkåpspackning och montering av pinnbultar

Ett oljeläckage från ventilkåpan fanns, som jag tänkte försöka göra något åt. Just ventilkåporna tycker jag av erfarenhet ofta äv väldigt svåra att få 100% täta. hmm Ofta får man läckage på vänstersidan, även på bensinarna. Men jag hade köpt packningsklet och en ny packning, så jag tänkte i alla fall försöka! I samband med detta tänkte jag även monera pinnbultar och ventilkåpsmuttrar (samma typ som på bensinarna). Den här D24:an hade nämligen vanliga bultar, vilket gjorde det något svårare att få packningen att stanna på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7072d42d69bb1f9979ca2d99e406bee7.jpg
Började lossa bultarna. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-380dd709297910c44b56b66c1a388b16.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-25a23be580bd1d525b642944cf82530d.jpg
Ventilkåpan med gamla packningen loss.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c45a94f6974eba2c42503d6159b32905.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cbee46b146784fa73632aa77852a006f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-14088f99516d04a2c97e7fd59541924c.jpg
Skrapade rent med brytblad...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-acabd3a71eab45aa21d5f9d59ebf50eb.jpg
...och sprutade sedan ytan för packningen och även vid insuget (där oljespillet samlats) med break clean.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8c377cb4580fb1fb46a08ad58554e0cc.jpg
Hade sorterat upp alla de pinnbultar till D24 jag samlat på mig vid de här laget. wink De till vänster är för ventilkåpan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-87bfa72b89379698b66b76c75522d02b.jpg
Montering av pinnbultarna i toppen. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bdf54f3650e4cc799342d31631d1a1e7.jpg
Gjorde rent ytterligare och lade på ett lager packningsklet på båda sidor om den nya ventilkåpspackningen. Sedan var det dags att montera. Använde ventilkåpsmuttrar från B230-toppar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f70b053ff3f74a8f5d95e3b1a0a6dc8a.jpg
Rengöring av kylsystemet och ny glykol

När vi drog hem den andra 264:an märkte jag att tempen steg en hel del vid hård belastning. Tänkte därför se över kylsystemet och termostaten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-89e4fd053ab570b10c52aca436468307.jpg
Jag tappade ur kylarvattnet som fortfarande såg väldigt fräscht ut (blå glykol). I motorn visade det sig redan sitta en ganska låg termostat, endast 79 grader.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8ad8f20b7bdd1647b87629173b2ad4b1.jpg
Kanske var kylen igensatt? Den såg ju trots allt ut att ha några år på nacken. Jag spolade ur kylsystemet med vatten. Sedan smulade jag sönder och lade i två diskmedelstabletter och fyllde sedan upp med vatten. Körde så ca 30 mil och tömde sedan systemet. Upprepade processen en gång. Vattnet som kom ut var grumligt, men ändå inte allt för smutsigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e5f0888747814380db739f5c2505caf8.jpg
Spolade ur systemet ordentligt ett par gånger och hällde sedan i ny, röd glykol. smile Förhoppningsvis kommer den att kyla lite bättre nu.

Senast redigerat av Loveless (23 maj )

Loveless
24 maj · 151 Inlägg
#142

Canada-front roll

Hooken har fått sig en Canada-front! cool Dessa satt på alla 260-modeller i USA och Canada mellan 1975-77. På 1978-års modell kom de rektangulära USA-strålkastarna, som satt kvar t.o.m. -85. Hooken är ju en 75:a, så det är så här den hade sett ut om den gått till Nordamerika som ny.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5bfafef88208d151a0a7eb05bc544c0f.jpg
Det började i måndags, då jag fick ett tips om en Canada front som var till salu. Kontaktade säljaren direkt och efter jobbet åkte jag och tittade på den. Bortsett från reflektorerna var den i fint skick, så jag valde att köpa den. Dessa dyker ju inte upp allt för ofta, men eftersom den fanns en bit bort kom jag inte hem förrän vid 23-tiden på kvällen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-488e301bf4d2c5fb8d5ea69ca1f45961.jpg
...men det hindrade mig inte från att byta om till arbetskläder och börja montera den. Jag var väldigt nyfiken på hur resultatet skulle bli!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1758c737cc1094b762e8d99ca957c3f9.jpg
USA-fronten, som tidigare var en GTX front hade lånats från den andra 264:an. Lånet blev kortvarigt, så skulle den få tillbaka den. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1bb4ee4ec969ca26fcf80c54699096ce.jpg
Lyktsargen demonterad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fcd54c8b7a45de81ae64b19bc1a523fb.jpg
Började montera Canada-fronten med sina runda lyktor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-28cd3437e4bbd9c04bc5b30d577e423b.jpg
En USA/Canada hybrid? tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a1d71be9c0f397a3ce0ca159cd681c0c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-53cfe832e8a2947ad80059690eec28a9.jpg
Monterat och klart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7472897787984d79cfe167e2381a0e8f.jpg
Halvljus ^^ Sexigt värre! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5f5ab18682065a5fdb0fae1e4aab62d1.jpg
Helljus ^^ Shining like a demon...

BTW, är det någon som vet varför det kallas Canada-front? roll Den satt ju även på USA-bilarna (1975-77). Kan det möjligen vara så att den här fronten monterades på Canada-bilarna även efter 1977? Läst någonstans att Canada länge krävde runda sealed beams...

Och just det! Vad tycker ni blev snyggast, USA-front eller Canada-front? Faktiskt inte bestämt mig till 100% vilken jag skall köra, även om det lutar åt Canada-fronten.

Senast redigerat av Loveless (24 maj )

stoltosmart
24 maj · 813 Inlägg
#143

Kanada fronten var lätt snyggast

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Giuseppe
25 maj · 256 Inlägg
#144

Kan det vara för att de monterades i VHA (Halifax)?
https://www.volvoclub.org.uk/history/264.shtml

mr_birch
25 maj · 187 Inlägg
#145

Fyfan va fin den blev mä canada frånt! Klart finaste frånten t 240! smile

Mew
25 maj · 932 Inlägg
#146

Jag föredrar faktiskt USA-fronten. Tycker den passar bättre med bilens former. Ser lite elakare ut, på något sätt.  Men båda är snygga, och har faktiskt aldrig sett de runda lyktorna i verkligheten, bara på bild. Sen är det ju din bil, och du som ska vara nöjd med den. smile

Knugcab
26 maj · 5 106 Inlägg
#147

Har aldrig gillat den här fronten rent utseendemässigt, men den är ju kul för att den är så ovanlig så varför inte?

Loveless
10 juni · 151 Inlägg
#148

I'm back!

Då var jag tillbaka här då! big_smile Och det har hänt en hel del sen sist. wink Hooken har fått ett skräddarsytt centrallås till alla fyra dörrar för de gamla låsen (något som aldrig fanns från fabrik!), en rheostat, extra bromsljus, ny grill, lagning av bältespåminnaren och en ordentlig tvätt med avfettning (även i motorrummet). En hel del updates med bilder kommer följa de närmaste dagarna! Idag börjar vi med rheostaten, bältespåminnaren och de extra bromsljusen.

Dimmer/Rheostat

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d5aff778bbd6c6bb6bbdde1618746ce8.jpg
Att kunna dimma (eller på dagen helt kunna stänga av) belysning för paneler och instrument är inte fel. Hooken hade dock ingen rheostat. Istället fanns bara ett tomt hål där den sitter på den gamla instrumenbrädan. Bakom hade någon tidigare ägare istället satt en sockerbit och kopplat så att lamporna alltid lyser med full styrka. Troligen hade den gamla rheostaten gått sönder. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8fd249b3b1483985b2b231084f7f97a9.jpg
Dessvärre är det inte samma rheostat som på årsmodell 1981-93. Så jag fick låna rheostaten från den andra 264:an tills jag hittat en extra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-55e1afcb8a816838c7d80d7803469399.jpg
Ersatte sockerbiten med en öppningsbar 5-polig Wago och kopplade in rheostaten. Den såg ut att fungera bra! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a22a933d8336411215d5f6f0a7d57b68.jpg
Rheostaten på plats!

Bältespåminnaren

Många tycker nog att den är jobbig och ofta "saboterar" folk den medvetet. Men bältespåminnaren med sitt klassiska ljud och blinkande är en del av känslan när man kliver in i en 240/260. Precis som Klassikers Fredrik Nyblad visar i Youtube-filmen "The sound of Volvo 240" har denna kultbil flera märkliga ljud för sig. Se: https://www.youtube.com/watch?v=HRpZB2UQxKw

Som parentes kan nämnas att bältespåminnaren delar relä med blinkers-systemet. Börjar man blinka (eller slår på varningsblinkers) samtidigt som man tagit av sig bältet börjar bälteslampan blinka långsammare, i takt med blinkersen. Samma sak gäller ljudet. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-79c76260b58e120290a5d244ba6c89fe.jpg
I det här fallet visade sig reparationen vara enkel. Det handlade om något så enkelt som en trasig glödlampa, som när glödtråden brinner av bryter hela kretsen. På nyare vagnar (1981-93), där bälteslåsen istället är justerbara och inte är fastmonterat i handbromskonsolen får man ofta problem med glapp och kabelbrott vid dessa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-de30ab60cf0f24a8308415fb7026d2b1.jpg
Med en ny lampa fungerade den fint! Och även för passagerarsidan tydligen. yikes Dock bryter den inte kretsen när platsen är tom, så jag får ha det bältet kopplat, även när det inte sitter någon där tills jag fixat det. lol

Dimbakljus eller extra bromsljus?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f863eb3ec39279454527fb8a3e76e5d0.jpg
När man ändå har de långa baklyktorna vill man ju att alla ljusfält skall lysa. Men som det är nu fungerade inte backljuset (skall kolla upp det lite längre fram). Det kom inte heller något ljus från lamporna ovanför bromsljuset (de på övre raden närmast skylten). Det visade sig saknas glödlampor i dessa. Vad var de till för?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1811f864cd282df31b405703fca76d91.jpg
Kunde de vara för dimbakljus? roll Dock saknade jag strömbrytare för detta. Den gamla brädan skall ha den orangea brytaren ovan. De växer dock inte på träd, och jag hade endast den lite mindre brytaren till nya brädan, som jag tror sitter som standard på alla vagnar efter -81...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7311a683e9010ee046626b45682ea7c9.jpg
Men det visade sig finnas ett färdigt kontaktstycke för dimbakljus med kabel dragen hela vägen till lyktorna! smile Bara knappen som saknades kanske? Båda den nya och den gamla typen av strömbrytare har samma kontakttyp, med två stift. Jag provade hänga dit den nyare typen och slog på den. Mätte så jag hade ström fram till den och att den släppte igenom ström. Men inget hände trots att jag monterade i två 21 watts glödlampor där bak. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4c1cf384413a0f37ca77be098d538074.jpg
Började mäta. Det visade sig att dimbakljusen hade ström ända fram till kontaktstyckena för lamporna...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-372c5cf829bbaca92370a858df859442.jpg
...men på lampornas del som anslöt satt det ingen kabel. Istället gick de två extra lamporna på...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-21710ad1343f820ddbe12267b14d83a5.jpg
...bromsljuset! Dock med möjlighet att koppla om ifall man skulle hitta en strömbrytare för dimljus längre fram. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cfd5a5dbff16d3888876a0a1165eece6.jpg
Beslutade mig för att köra dessa som bromsljus, så jag lät glödlamporna jag monterade i sitta kvar. smile

Senast redigerat av Loveless (10 juni )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 juni · 11 844 Inlägg
#149

Såg bilden på kontrollerna för värme/ventilation. Aldrig haft en så gammal 240. Ser inte helt lättfattligt ut.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Nickeboii
10 juni · 667 Inlägg
#150

Hybrid_ skrev:
Såg bilden på kontrollerna för värme/ventilation. Aldrig haft en så gammal 240. Ser inte helt lättfattligt ut.

Det är ju samma reglage på nyare 240 också, så du kanske hade en med AC? smile


Väldigt fint med Canadafronten också big_smile

Loveless
10 juni · 151 Inlägg
#151

Nickeboii skrev:

Hybrid_ skrev:
Såg bilden på kontrollerna för värme/ventilation. Aldrig haft en så gammal 240. Ser inte helt lättfattligt ut.

Det är ju samma reglage på nyare 240 också, så du kanske hade en med AC? smile


Väldigt fint med Canadafronten också big_smile

Jo, så är det. Egentligen samma redan från 1973-års 140/164-modeller. Vet att Christer Glenning på Trafikmagasinet klagade på just det när de testade 240:in. Han sa något i stil med: "Det är inget fel på klimatanläggningen vad gäller effektivitet, men inställningsfunktionen kunde gjorts enklare". Dock gillar jag den, ser häftig ut, speciellt på kvällen när man har backlighten på! Ja, på bilar med AC ser det ju annorlunda ut. Min andra 75:a har det.

Tack så mycket! smile Fick precis veta att ett par heloranga blinkersglas skickats nu med. Ser fram emot att få på dem. Btw, du var också från Kungsbacka? Tror jag mött några av dina bilar genom åren. Ser väldigt välvårdade ut måste jag säga! wink

Senast redigerat av Loveless (10 juni )

rockabilly-rebell
10 juni · 510 Inlägg
#152

Gillar att allt du gör blir seriöst gjort, inget klåpmeck smile de gillas och allt ser kanon ut!
Jag hade kopplat p-ljus på alla tre undre lamporna och bromsljus på övre brevid backljuset

Knugcab
10 juni · 5 106 Inlägg
#153

Hybrid_ skrev:
Såg bilden på kontrollerna för värme/ventilation. Aldrig haft en så gammal 240. Ser inte helt lättfattligt ut.

"Air mix" är väl det enda som är märkligt egentligen, och den styr hur mycket av luften ur mittutblåsen som skall gå genom värmepaketet eller släppas in direkt. Med värmen på fullt och Air Mix på kallt så har du alltså kalluft ur mittutblåsen men varmt ur de andra......

Loveless
10 juni · 151 Inlägg
#154

rockabilly-rebell skrev:
Gillar att allt du gör blir seriöst gjort, inget klåpmeck smile de gillas och allt ser kanon ut!
Jag hade kopplat p-ljus på alla tre undre lamporna och bromsljus på övre brevid backljuset

Tack, och tack för tipset! Det hade nog blivit riktigt snyggt. Ska överväga det. wink

Nickeboii
11 juni · 667 Inlägg
#155

Loveless skrev:

Nickeboii skrev:

Hybrid_ skrev:
Såg bilden på kontrollerna för värme/ventilation. Aldrig haft en så gammal 240. Ser inte helt lättfattligt ut.

Det är ju samma reglage på nyare 240 också, så du kanske hade en med AC? smile


Väldigt fint med Canadafronten också big_smile

Jo, så är det. Egentligen samma redan från 1973-års 140/164-modeller. Vet att Christer Glenning på Trafikmagasinet klagade på just det när de testade 240:in. Han sa något i stil med: "Det är inget fel på klimatanläggningen vad gäller effektivitet, men inställningsfunktionen kunde gjorts enklare". Dock gillar jag den, ser häftig ut, speciellt på kvällen när man har backlighten på! Ja, på bilar med AC ser det ju annorlunda ut. Min andra 75:a har det.

Tack så mycket! smile Fick precis veta att ett par heloranga blinkersglas skickats nu med. Ser fram emot att få på dem. Btw, du var också från Kungsbacka? Tror jag mött några av dina bilar genom åren. Ser väldigt välvårdade ut måste jag säga! wink

Japp, jag har samma reglage i min 144 från 73 också smile

Orangea glas passar nog bra mot din kopparbruna färgen tror jag big_smile

Jajamensan, bor fortfarande i Kungsbacka. Så det är mycket möjigt att du har mött mig smile

Loveless
11 juni · 151 Inlägg
#156

Hooken får centrallås! big_smile
När 200-serien lanserades 1975 fick den ärva de gamla dörrlåsen från 140-serien (och 164), med olika nycklar för tändning, dörrar och baklucka. Men redan på 1978-års modell gjordes en större ändring vad gäller dörrarna. Det blev nya dörrlås med samma nyckel till dörrar och tändning (men det skulle dröja ända till 1986-års modell innan det blev samma nyckel till bakluckan), nya infästningar och nya gångjärn. Dessutom byttes kartfacken ut mot de där plastfacken i hårdplast, som tyvärr ofta spricker. Men centrallås kom först på 1980-års modell (79 för vissa modeller) som ett tillval (men var standard i 260-serien).

Jag hade viss erfarenhet av centrallås sedan tidigare, då jag med framgång eftermonterat detta i min röda 744 GL -88. I det fallet passade centrallåsmotorer och elhärva från skroten bolt on. Nu skulle det dock bli lite svårare eftersom något centrallås aldrig funnits till de här låsen! Man kan ju förstås byta dörrar och låssystem men det tänkte jag inte göra. Jag var övertygad om att det här skulle gå att genomföra med originallåsen! smile Centrallås är ju väldigt skönt att ha, så det är värt lite jobb! wink

C-lås: Installation och testkörning av låsmotor i höger framdörr

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2e08ba7c3b8f1810c4c484e61d734d3d.jpg
Den här installationen jag nu kommer att visa i ett par delar går även utmärkt att genomföra på en 140/164!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ce9ef66c031f41f43df877f0507aa640.jpg
Jag började med att samla ihop alla delar till centrallås jag sparat på genom åren. På bilden syns två centrallåsmotorer från Volvo 850. Den här typen sitter även i 7&900-serierna. 200-serien har en annan typ.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-aeb95f64d210cd53b420ac98aee1fd4c.jpg
Hittade även två kartonger med centrallåsmotorer och låsmekanik till 700-serien som jag sparat på. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-163c11e100104d9dc222c92c76dfc367.jpg
Beslutade mig för att använda den typen av motorer (som sitter i 700, 800 & 900-serierna.) Anledningen är att jag har mest erfarenhet av dem, samt att de är mindre och smidigare att arbeta med. De är även enklare att få tag på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bd8a552abc3adc8277810518e28816d2.jpg
Men även ett centrallåsrelä skulle behövas. Eftersom det var extrautrustning på enklare modeller var även kontaktstycket löstagbart. Och jag som hade sparat en gammal säkringsbox från en 740 med både relä och kontaktstycke. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b032a11e285885f8917e929408fbd63c.jpg
Kopplade ur kablarna och tryckte ut kontaktstycket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d21a6c9e96c62d7c884609760555b2e1.jpg
Sådär!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-519d9822aca86af98f1fb75f2cb612eb.jpg
Använde mig av öppningsbara Wago-toppklämmor för att ansluta kablarna till relät. På så vis kan systemet enkelt byggas ut och komponenter som ev. behöver bytas ut kan kopplas loss enkelt. Relät är egentligen ganska enkelt uppbyggt och smidigt att koppla in. De röd/vita och de röd/blå kablarna går till centrallåsmotorerna. Att det är två kablar för varje beror helt enkelt på att en går till höger och en till vänster sida. Höger sida driver c-låsmotorerna i högerdörrarna. Vänster sida driver de i vänsterdörrarna samt i bakluckan. Röd kabel ansluts till plus på en säkring om även har ström när tändningen är av. Svart kabel ansluts till jord. Sedan används svart/röd och gul/röd för att låsa/öppna centrallåset. Detta görs när de kopplas mot jord. I förardörren sitter dock ingen centrallåsmotor (förutom på de modeller som har fjärrdosa). Där sitter istället en givare som ansluter respektive kabel mot jord när man låser/låser upp, d.v.s. vrider med nyckeln.

Relät har i sin tur en typ av timerfunktion som gör att den kopplar ifrån motorerna efter ett par sekunder. Detta så att de inte skall bli varma och gå sönder, vilket sker om de ligger på med ström hela tiden (vilket de gör eftersom dörrlåset inte fjädrar tillbaka). Relät är alltså viktigt! wink

Varför räcker det med två kablar till varje motor, då? hmm Jo, relät växlar plus och minus beroende på om man låser/låser upp. Motorn kan alltså, likt de flesta elmotorer även gå baklänges. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3521e920cfc5a2af8cae8c99062e7abf.jpg
Med dörrsidorna avmonterade inspekterade jag låsmekanismen och hur denna var uppbyggd. Kanske kunde man borra ett hål och sätta ett stag till en centrallåsmotor precis nedanför staget till låsknoppen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-182474bb356c3e78b58cb430770d3b8d.jpg
Jag letade fram ett lämpligt stag som jag kortade...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b33e7bc87600efaa8c81205d7b0fd8e3.jpg
...och böjde till på lämpligt ställe med en tång. Men det skulle visa sig att 90-gradersböjar behövdes, så jag använde mig av ett skruvstäd istället!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-558c3e5fb55c6add0911d42d64336991.jpg
Stagen och låsningarna från 700-serien såg ut på ungefär samma sätt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c4aab89650c524582e9a803105867300.jpg
Monterade centrallåsmotorn på test med en skruv genom nedre hålet för dörrclipsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-70ae997278a902d5ad441169c86099cc.jpg
Sedan tog jag fram borrmaskinen och började borra ett hål.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-201d09c94fab482ab400d3c6db024c50.jpg
Sådär! big_smile Då var både motorn och staget på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-84bfffc0c5e93e3051f9fe51a5bd3822.jpg
Nu var det dags att provköra. Kopplade en avsäkrad testkabel jag brukar använda till sånt här på batteriet. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ec096fd6c6e33955c04634c3d50b44be.jpg
Kopplade in låsmotorn på härvan från relät med hjälp av de öppningsbara Wago-jag monterat. Passade även på att ansluta en "lås/lås upp knapp". Alltså en tillbakafjädrande strömbrytare med två lägen, som agerar på samma sätt som när man vrider om nyckeln (som dock inte fjädrar tillbaka, därav att relät bryter strömmen från motorerna efter några sekunder).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-67265dfe973b463ab9957482c9777b15.jpg
Genom att montera just en tillbakafjädrande brytare och senare även en centrallåsmotor i förardörren (och låta givaren i dörren sitta kvar) kan man välja mellan dessa (nyckel och knapp/fjärrdosa) när man låser/låser upp. Tanken är att Hookens centrallås skall kunna styras både med nyckel, en låsknapp i mittkonsolen samt med en fjärrdosa. Till detta är en extra strömbrytare till fönsterhiss (75-79) eller en för eltaklucka lämplig, då de ju är gjorda för just mittkonsolen. Brytaren jag testade med nu var till en eltaklucka för 740.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-939a95efe181252020e330f9e4eee51e.jpg
Anslöt strömmen och det fungerade! Motorn drog upp respektive ner knoppen beroende på vilket läge på strömbrytaren man valde. Testade även utifrån och dörren låstes och låstes upp! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3de8fafe0f34bdfac66a0c0562b5274e.jpg
Körde även ner fönsterhissen för att kontrollera att inget riskerade ta i motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b748d53b83006173311138b28ebbabe1.jpg
Sedan borrade jag hål i plåten och monterade fast låsmotorn med ytterligare en skruv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8d14819d230e204c5ff791934210917e.jpg
Det här såg ut att kunna bli en hållbar installation. big_smile

Senast redigerat av Loveless (11 juni )

Xebers76
11 juni · 1 270 Inlägg
#157

Grymt jobbat!!!

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Giuseppe
11 juni · 256 Inlägg
#158

Sbyggt jobbat.

Loveless
12 juni · 151 Inlägg
#159

Xebers76 skrev:
Grymt jobbat!!!

Tack! Såg ditt 164-projekt nu. Ser väldigt bra ut. Följer! smile

Giuseppe skrev:
Sbyggt jobbat.

Tackar!

Loveless
12 juni · 151 Inlägg
#160

C-lås: Dragning av kabelstam

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9b62e261df7ef794e833e73417dbfe62.jpg
Nästa steg var att placera relät på en lämplig plats i bilen och sedan tillverka en kabelmatta som skulle dras längs trösklarna och ut till respektive dörr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-57a2326eabe7120d2fcdb239b5e0e0c9.jpg
Som placering valdes förarsidan, strax ovanför säkringsdosan, vilket gjorde det enkelt att ansluta matningen till lämplig säkring. smile

Jag hängde även dit den tillfälliga låsknappen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-98b585bb08b68dccc5ca61909a78741f.jpg
Sedan var det dags att börja tillverka en kabelmatta och rulla ut den längs trösklarna. Började med högersidan med första mål att koppla upp höger framdörr, som nu hade en fungerande låsmotor installerad.

Jag såg till att hålla mig till rätt kabelarea för själva "stamledningarna". Den är lite grövre än de som går in i dörrarna och fram till motorerna. Försökte även välja rätt kabelfärger så långt det var möjligt dvs. röd/vit och röd/blå så att det skulle bli enkelt att skilja på vilken el som var till centrallåset. Sedan snurrade jag ihop ett eget kabelhölje med hjälp av en rulle eltejp. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4dff1d9e8ca5f98f70560507fa37bb47.jpg
Stamledningen till högersidans låsmotorer. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bae6f9f07710f755394458835d7e59b5.jpg
Gjorde en skarv med två öppningsbara tre-poliga Wago. Sedan drog jag en kabel därifrån och ut till högra framdörrens centrallåsmotor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-50340e586f170664128872d67f3cc07b.jpg
Den tredje kabeln var matning till bakdörrens motor och jag drog den längs med tröskeln under mattan.

Kabeln från relät ser ut att hänga ner lite på bilden, men det är bara för att jag inte satt upp den än (kabeln är tillräckligt lång).

C-lås: Installation av låsmotor i höger bakdörr

Då var det dags att installera en motor i ännu en dörr. Valet föll på höger bakdörr, eftersom jag nu förberett med kabelmattan längs tröskeln på just högersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-40b470d7c9340fba608978783d1e6f31.jpg
Började med att borra ett hål för staget (tyvärr ingen bild på detta). Sedan mätte jag ut och började böja till ett stag i skruvstädet (ej det på bilden). De här staget behövde vara lite längre än det till framdörren. Det tvärgående staget mot låsknopparna från 740 bakgörrar visade sig fungera fint, bara man rätade ut det lite! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8bce9b61ecbee55c23fd75f4c4a183ce.jpg
Installerade staget och centrallåsmotorn. Notera hålet jag borrat. Här gällde det att borra på rätt ställe så man får till en bra vinkel för motorn, som måste orka dra ner eller skjuta upp låsknoppen. Samtidigt fick man inte komma för nära fönsterveven (har bara elhissar fram).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9433189fa3009b8a13eced3c7cae4893.jpg
Bakdörrarna på de här äldre modellerna av 200-serien hade varken elhissar eller högtalare och således fanns det ingen elhärva in till dem som jag kunde skjuta in mina extra kablar i. Så jag fick helt enkelt borra ett hål.

Valde ut ungefär samma ställe som där kablarna går in i bakdörrarna på min 245:a från 92. smile Vid tröskeln syns min kabelmatta. Här använde jag 2-poliga Wago eftersom detta är sista dörren på den här sidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-160d2e6c472e0b843fd4937a8d265cef.jpg
Vid sidan av bilen använde jag ett befintligt hål, som egentligen är till för att kunna spruta in underredsmassa i stolpen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-55d491559a0bf4ef60d56b254f2c5690.jpg
Nu var motorn ansluten. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9c6d53de9afb919a21aec14508afaf66.jpg
Närbild på låsmotorn. Även här kontrollerade jag så att fönsterhissarna inte tog i den när man vevade ner rutan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-65ee511cf0f7c725c4fc69bf52b4de93.jpg
Staget.

Lagning av dörrstopp

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fed02dbe1f6253f5c955501c6620281a.jpg
När jag ändå hade nere höger bakdörr tänkte jag passa på att åtgärda ett fel. Dörrstoppet kärvade och man behövde ta i rejält för att överhuvudtaget kunna stänga dörren. Och det knakade och lät inte bra! neutral

Så jag tog loss dörrstoppet (det längst upp på bilderna) och såg genast felet. Det saknade en pinne.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c9d0af082ef2bc48ba6845c62a557958.jpg
Tog loss ett dörrstoppet från extradörrarna jag fått med (längst ned på bilderna). Det såg mycket bättre ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-488bf3513529077c416066203955b840.jpg
Smörjde upp det och monterade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c4c4664998271a9b6395c55123ce5f70.jpg
När jag ändå hade nere dörrsidorna smörjde jag upp fönsterhissarna runt om. smile

På bilden syns även skarven till låsmotorn. Har borrat ett par mindre hål för att kuna fästa kabeln, så att den inte går emot kuggarna till fönsterhissen.

C-lås: Testkörning av högersidan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d1faa51c631d93b278ba93f0f6f13e8e.jpg
Hur blev reslultatet, då? Jag testade att trycka på strömbrytaren och låsknopparna i båda dörrar på högersidan åkte ner. Dörrarna var låsta. Testade trycka på knappens andra läge. De åkte upp! wink

Jag provade att låsa och låsa upp många gånger för att se så att de klarade lite påfrestning och det verkade de göra. Kände mig nöjd. big_smile

Senast redigerat av Loveless (12 juni )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang