tewo22
12 mars 2019
· 118 Inlägg
• Bilmodell
Volvo 945 LTT
B230FK
• Årsmodell
1997
• Miltal
28xxx
• Modifikationer på bilen
Uppställt ladd till 0.6bar, just nu original tänd och bränslechip, ska sätta tillbaka trimchip för både tändning och bränsle.
• Hur yttrar sig felet?
Ryckningar under belastning vid fullt gaspådrag, laddtrycket är stabilt. "sackar ihop" på tomgången när jag stannar vid trafikljus (hände två dagar i rad på väg till jobbet), är osäker på om det är kopplat till ryckningarna).
Bilen hostar även ganska konstant på tomgången.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Jag har bara uppmärksammat att felet sker när bilen är varm.
Det verkar inte finnas något samband mellan väderförhållandena.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Jag har bytt följande delar i klumpvis ordning:
1. Fördelarlock och fördelararm (Bosch)
2. Tändkablar (Biltemas)
3. Tändstift (Till ett steg kallare på NGK då jag misstänkte att dom var för varma för mitt "trim").
4. Tändspole + tändkablar (Bosch). Detta löste problemet jag hade tidigare vilket kändes identiskt med det felet jag har nu. Med andra ord misstänker jag att jag har blåst ännu en tändspole, även om det inte känns rimligt... Förra tändspolen såg ut såhär:
Kontaktytan:
(Tändspolen byttes tidigt i December)
Om det nu är tändspolen (Kan testa en som jag vet fungerar, igen), hur ser jag till att det här inte händer igen? Känns lagom tradigt att bygga buffert för att köpa tändspolar...
Senast redigerat av tewo22 (13 mars 2019)