Hur xenonkonvertera? - Mercedes W204 -13 med AMG/Avantgardepaket

tyskville
18 mars 2019 · 55 Inlägg

Tjena. Nyligen köpt en Mercedes W204.
Bilen är en 2013 och har AMG/Avantgardepaket men konstigt nog bara halogen-strålkastare.
Som jag förstått det så måste en auktoriserad verkstad konvertera och bygga om en jäkla massa för en dyr peng. Men vet någon mellan tummen och pekfingret hur dyrt det är?
Och vad finns det för andra alternativ?  Vad gäller för LED-lampor? Andra lyktor?
Bra halogen-lampor?

Ha det gött!



Redigerade rubriken en aning.

Med vänlig hälsning mod

panda666
18 mars 2019 · 4 228 Inlägg

köp en konverterings kit på ebay? eller nån annanstans, finns säkert till alla märken o modeller, hoppas ja inte är ute o cyklar men måste finnas nån kit till alla bilar, har gjort detta på min volvo från 02 och det är rejält mycket snyggare, kör xenon 6000k lampor med xenon convert kit. Du kanske måste trixa lite grann men totalt värt det. Kan inte ha vanliga gula lampor på en såpass ny bil, borde ha haft xenon original_^^

tyskville
18 mars 2019 · 55 Inlägg

panda666 skrev:
köp en konverterings kit på ebay? eller nån annanstans, finns säkert till alla märken o modeller, hoppas ja inte är ute o cyklar men måste finnas nån kit till alla bilar, har gjort detta på min volvo från 02 och det är rejält mycket snyggare, kör xenon 6000k lampor med xenon convert kit. Du kanske måste trixa lite grann men totalt värt det. Kan inte ha vanliga gula lampor på en såpass ny bil, borde ha haft xenon original_^^

Ja xenonkit går säkerligen att få tag på, men lagligt är det inte och som jag förstått det så ska en auktoriserad verkstad utföra jobbet, lyktorna ska vara CE-godkända, man måste ha/installera automatisk nivåreglering och strålkastarspolning med högt tryck. Låter både ekonomiskt och praktiskt omöjligt 😄

granadadr
18 mars 2019 · 7 261 Inlägg

jag hade köpt äkta xenon lyktor, då får man bästa lyset och så nära lagligt som möjligt,, nu vet jag ej hur jobbigt det är att byta lysen på dem,, men är det enkelt så byt mellan bes smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
spillolja
18 mars 2019 · 4 009 Inlägg

Man kan nöja sig med att konvertera helljuset, där är det inte så noga med E-märkning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
tyskville
18 mars 2019 · 55 Inlägg

spillolja skrev:
Man kan nöja sig med att konvertera helljuset, där är det inte så noga med E-märkning

Ja det har jag läst om. Och att det tydligen inte är något polisen bryr sig i, kanske heller inte besiktningen(?)

Men problemet är att det är halvljuset jag helst vill ha vitare och fräschare. Speciellt när dimljusen är led och vitt sken.

it_mutt
18 mars 2019 · 10 379 Inlägg

tyskville skrev:

panda666 skrev:
köp en konverterings kit på ebay? eller nån annanstans, finns säkert till alla märken o modeller, hoppas ja inte är ute o cyklar men måste finnas nån kit till alla bilar, har gjort detta på min volvo från 02 och det är rejält mycket snyggare, kör xenon 6000k lampor med xenon convert kit. Du kanske måste trixa lite grann men totalt värt det. Kan inte ha vanliga gula lampor på en såpass ny bil, borde ha haft xenon original_^^

Ja xenonkit går säkerligen att få tag på, men lagligt är det inte och som jag förstått det så ska en auktoriserad verkstad utföra jobbet, lyktorna ska vara CE-godkända, man måste ha/installera automatisk nivåreglering och strålkastarspolning med högt tryck. Låter både ekonomiskt och praktiskt omöjligt 😄

Räcker inte. DU ska sen kunna visa upp intyg på varenda del i systemet. Intygen i sin tur...kommer du aldrig få tag på.

I praktiken omöjligt att göra helt lagligt, i teorin; möjligt. I pratiken möjligt att göra så bra så att ingen kommer ifrågasätta om det är original eller inte. Men billigt? Nope.


Bilprovningen bryr sig inte om helljuskonvertering. Polisen skulle kunna göra. Lagligt....är det ju inte, då även det tar bort hela e-märkningen för strålkastaren (inklusive e-märkningen för halvljuset).


Finns en del lampor som pyttsar ut betydligt vitare sken, Osram & Philips. Finns säkert fler.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
spillolja
18 mars 2019 · 4 009 Inlägg

tyskville skrev:

spillolja skrev:
Man kan nöja sig med att konvertera helljuset, där är det inte så noga med E-märkning

Ja det har jag läst om. Och att det tydligen inte är något polisen bryr sig i, kanske heller inte besiktningen(?)

Men problemet är att det är halvljuset jag helst vill ha vitare och fräschare. Speciellt när dimljusen är led och vitt sken.

Halvljus och Dimljus som lyser samtidigt är ändå förbjudet i Sverige, helljus bryr sig inte bilbesiktningen om. än mindre extra helljus som inte är godkända, bara att dom slocknar automatiskt vid avblädning till halvljus

vill man ha bättre halvljus så är det att skaffa vettigare lampor enda alternativet
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000039701

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
19 mars 2019 · 7 261 Inlägg

kör osram lazer nigtbraker i våra halogen,, helt ok stooor skillnad mot vanliga

it_mutt
19 mars 2019 · 10 379 Inlägg

granadadr skrev:
kör osram lazer nigtbraker i våra halogen,, helt ok stooor skillnad mot vanliga

Du har kört Osram NB Unlimited också va? Skillnad dessa emellan isf? (min ena unlimited gav upp igår, funderade på om det är lönt att hoppa "upp" till lazer)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
granadadr
19 mars 2019 · 7 261 Inlägg

it_mutt skrev:

granadadr skrev:
kör osram lazer nigtbraker i våra halogen,, helt ok stooor skillnad mot vanliga

Du har kört Osram NB Unlimited också va? Skillnad dessa emellan isf? (min ena unlimited gav upp igår, funderade på om det är lönt att hoppa "upp" till lazer)

joo körde gamla nb,, men var väl 3 årsen så kan faktiskt inte säga hur mkt bättre dem nya lazer är, sad  men lyser ok,, inte som xenon så klart men MKT vitare sken än en vanlig halogen

it_mutt
19 mars 2019 · 10 379 Inlägg

granadadr skrev:

it_mutt skrev:

granadadr skrev:
kör osram lazer nigtbraker i våra halogen,, helt ok stooor skillnad mot vanliga

Du har kört Osram NB Unlimited också va? Skillnad dessa emellan isf? (min ena unlimited gav upp igår, funderade på om det är lönt att hoppa "upp" till lazer)

joo körde gamla nb,, men var väl 3 årsen så kan faktiskt inte säga hur mkt bättre dem nya lazer är, sad  men lyser ok,, inte som xenon så klart men MKT vitare sken än en vanlig halogen

Ja, redan Unlimited lyser ju bra mycket vitare. Nåja, får la dra till på ett par lasrararararararare och se smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
bullaa
4 april 2019 · 14 Inlägg

Ville köp ett canbus xenon kitt från xenonkungen 35-40w 5000k så är du hemma 👍

tyskville
28 april 2019 · 55 Inlägg

bullaa skrev:
Ville köp ett canbus xenon kitt från xenonkungen 35-40w 5000k så är du hemma 👍

Jag orkar inte hålla på inför bes längre, gammal nu jag bulla 😘

granadadr
29 april 2019 · 7 261 Inlägg

går ju lika bra med kaka,, eller CHEX,, hahaha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang