Väldigt lite kylarvätska - en indikation på ett fel?

niska
19 mars 2019 · 264 Inlägg

Hej!

Jag funderar på att köpa en beg bil som verkar okej skick. Men jag noterade att den har väldigt lite kylarvätska i behållaren. Säljaren har utlovat en stor service på bilen, inkl. kamremssats. Jag påtalade låg kylarvätska för säljaren som gav mig besked att de fyller på kylarvätska i samband med service. Någon som vet om lite kylarvätska kan vara indikation på något fel?

(jag noterade även att a/c endast ger varmluft när man kör med den, så fort man står still kommer kalluft - säljaren lovade att åtgärda även detta - kanske kan vara relaterat till låg kylarvätska?)

Tack för hjälpen

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
uhlin
19 mars 2019 · 2 834 Inlägg

Hej!

Låg kylarvätska kan va en indikation på dålig toppackning eller läckage vid nån slang eller vattenpump. Svårt att säga då man inte sett själv, men normalt så ska det ju inte gå åt nån kylarvätska.

Var bilen kall då du kollade kylarvätskan? Kan ju va så att det blev påfyllt en varm sommardag och nu när det är kallare ute så blir det mindre. Kylarvätskan expanderar vid värme.

Ang. AC:n så har inte det nåt med kylarvätskan att göra då det är två helt skilda system, skulle tippa på att det behövs fyllas på kylmedium och därtill provtryck av AC-systemet. Men gör säljaren det så är det ju lugnt och bara tacka och ta emot

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang